Handledare mc

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
Hej Jag har en fråga vi funderat länge på nu jag har haft mitt mc kort i 5 år från 10 oktober i år. Min fru ska övningsköra i år och jag var hennes handledare för B kort men läser man hanledar pappren ska detta även innebära A kort så frågan är om vi blir stoppade av polisen vad händer detta är ju mitt 5 år som jag har körkort på mc vi ska börja köra i maj typ det handlar om 4-5 månader tills jag haft det i 5 år. Kan hon bli av med lämpat då eller vad kan hända om man spelar dum o säger att vi trodde det var 5 året man har kortet som gäller.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Rent tekniskt sett så kan det nog hända. Däremot ska det vara sagt att jag aldrig hört talas om en övningskörare (med väst / skylt) med handledare som blivit stoppad misstänkt för fusk och dessutom bötfälld eller på något sätt straffad för det.

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
Precis så tänker vi också och jag tycker ju att det ä sjukt det är ju mitt 5 år och det nu skiljer några månader till fulla 5 år

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Jag säger att det är en väldigt onödig risk, tog mc kortet för nästan 2 år sedan och såg folk som hade över 40 lektioner på nacken trilla med mc:n.

Tråkigt ifall något skulle hända för då står man där utan ersättning.

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
Körningen är absolut det minsta problemet hon började förra sommaren men körde då med sin syster hon kör riktigt bra hon har säkert 300 mil bakom sig redan så det är jag inte ett dugg orolig för. Det som är scary är om vi blir stoppade vad händer .....eftersom detta är mitt 5 år så borde det inte vara några bekymmer tycker jag men som sagt vad kan hända böter ?

På 300 mil som blev hon aldrig stoppad nån gång o när jag övningskörde för 6 år sen så hade ja säkert 800 mil bakom mig minst o aldrig nån gång blev vi stoppad

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag säger att det är en väldigt onödig risk, tog mc kortet för nästan 2 år sedan och såg folk som hade över 40 lektioner på nacken trilla med mc:n.

Har du över 40 lektioner och kan inte hålla hojen upprätt så är det fel på rörelseapparaten och inget annat. Jag tror nog Zenita är rätt så bekant med sin fru och vet vad hon klarar respektive inte klarar.

Körningen är absolut det minsta problemet hon började förra sommaren men körde då med sin syster hon kör riktigt bra hon har säkert 300 mil bakom sig redan så det är jag inte ett dugg orolig för. Det som är scary är om vi blir stoppade vad händer .....eftersom detta är mitt 5 år så borde det inte vara några bekymmer tycker jag men som sagt vad kan hända böter ?

På 300 mil som blev hon aldrig stoppad nån gång o när jag övningskörde för 6 år sen så hade ja säkert 800 mil bakom mig minst o aldrig nån gång blev vi stoppad

Böter, förlora körtillstånd (för henne), muntlig varning. Beror nog på dagsformen på Polisen.

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Precis så tänker vi också och jag tycker ju att det ä sjukt det är ju mitt 5 år och det nu skiljer några månader till fulla 5 år

Det är väl för att någonstans måste en gräns dras och nu är den satt till 5 år. Som att en 19-åring säger "Varför kan jag inte handla på systembolaget, det är ju bara 4-5 månader tills jag fyller 20... " :3freak

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
Gämföra bolaget nja kan väl inte riktigt hålla med där hehe men bra sagt jag har själv haft B kort i 22 år och 5 år nu A kort så jag tycker själv att jag kan hantera ett handledarskap har fått 3 släktingar att få sina körkort då på bil självklart. Men tackar för allas åsikter tack Viktor bra inlägg *ler

Det ä så surt vi hade planerat att åka svergie runt typ nu när hon kunde åka med mig känns riktigt surt

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Vad är problemet?

Du har ju papper på att vara handledare enligt egen utsago

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ja 5 år är ju 5 år. Inte 4 år och 8 månader.

Jag hade aldrig tagit risken att förlora tillståndet. Det borde ju trots allt bli olovlig körning för din fru eftersom hon inte har en godkänd handledare med sig isåfall.

Men som vanligt räcker det ju med ett samtal till de som faktiskt utfärdar tillstånden för att få ett helt korrekt svar.

http://www.korkortsportalen.se/kontakt/Kontaktformular-for-korkort-och-forarbevis/

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Ja vi har handledarpapper och det gäller även mc

Ja och förstår inte problemet.

Du har ju sökt efter du fick ditt mc kort och fick tillståndet.

De fem åren gäller vid ansökan och de brukar inte vara kinkiga på att ge tillstånd innan femårsgränsen.

Samma gäller fartsyndare...

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
Nej alltså vi sökte tillståndet när frun tok kort på B och A ingår enligt papper 2008 innan jag tog A kort så sökte vi handledarskap på b och det går ut nu 2014 Frun tog B kort 2009 så jag fick handledar pappren på b innan jag tog A kort .....

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Aha... Då hade jag inte kört med det utan gjort en ny ansökan pga allt ansvar som finns och kan ge rätt obehagliga repressalier (skador, försäkringar mm mm)

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike

Jag tror att nu när dem ändrat åldersgränsen till 24år så lär dem nog stoppa allt och alla, iallafall detta året. Jag känner en kille som körde utan körkort i över en månad och blev aldrig stoppad men dagen efter att han klarat uppkörningen så blev han stoppad.

Menade inte att hon inte kan köra men nu särskilt i början av året så har bilisterna glömt bort att det finns mc på vägarna och då blir det väldigt lätt en olycka från bilistens sida.

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
Jag ringde transportstyrelsen och jag är godkänd som hennes handledare behöver ej söka om men det gäller från oktober då det var då jag tog kortet. hade jag haft mitt handledarbevis kvar så hade det vart grönt men det är ju kastat för länge sen frun har kvar sitt körkorttillstånd och transportstyrelsen skickar inte ut nått heller förrän oktober till mig....

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Nej alltså vi sökte tillståndet när frun tok kort på B och A ingår enligt papper 2008 innan jag tog A kort så sökte vi handledarskap på b och det går ut nu 2014 Frun tog B kort 2009 så jag fick handledar pappren på b innan jag tog A kort .....

Nu har du ju ringt och kollat och fått ett tydligt svar, men... Jag förstår inte hur du kan tro att du skulle ha fått handleda din hustru på motorcykel på ett handledarbevis som du fick innan du hade mc-kort. Man kan rimligtvis inte få tillstånd att handleda någon på en fordonstyp/-kombination innan man faktiskt innehar den behörigheten och har haft det specifika körkortet i fem år.

Du kanske menar att din fru fick ett körkortstillstånd för A och B, men att du fick ett handledartillstånd för B? Det betyder ju inte att du får handleda din fru på A också...

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
Jo då jag är godkänd som handledare har pratat med dom idag men jag får inte köra förrän oktober men det roligaste är att när jag ringer polisen och dom slår i datorn så står det att jag är godkänd som handledare så nog skulle vi kunna åka nu .....

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
När man ansöker om körkortstillstånd så gäller det a och b konstigt nog så man behöver ej ansöka om nytt handledarskap så sa dom på transportstyrelsen.....

PeterSchnee

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Hoj
CB1000ra
Ja vi har handledarpapper och det gäller även mc

Inte kan du fått ett handledar tillstånd när du inte uppfyller kraven som ställs för att vara handledare? Låter väldigt konstigt.... Jag skulle inte chansa, händer en olycka så blir det väldigt tråkigt. behöver ju inte vara hennes fel men likt förbannat så blir hon straffad.

Vänta ett år eller kör på skola är mitt tips.
:7peta

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...