Handledare tung mc, systemet ändrat, hjälp!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har nyligen fyllt 24 (grundläggande ålderskravet för att få vara handledare vid privat övningskörning) och ett par kompisar har frågat om inte jag kan vara handledare åt dem, men när jag började nysta i det här med handledarskap upptäckte jag att transportstyrelsen har valt att ändra datumet för när jag fick min tunga behörighet... Eller snarare, de har "slagit ihop" mina behörigheter så att jag på pappret har både det nya A2 (mellantung) och A (obegränsat körkort) från och med samma datum: det datum mitt gamla A begränsat övergick till A obegränsat (2010).

Jag har ju i verkligheten haft körkort för tung mc (begränsad) sen 2008 och därmed klarar det andra grundkravet för att vara handledare, nämligen att man ska ha haft behörigheten i minst fem år. Men tack vare transportstyrelsens lilla systemändring har jag bara haft tung mc i fyra år "på pappret" och får därför inte vara handledare förrän om ytterligare ett år!

Detta tycker jag verkar väldigt märkligt, för om man ser till då gällande regler och nu gällande regler så tycker jag att jag borde ha fått A2 från och med det datum jag tog A-begr. Jag var 18 år fyllda, hade tagit A1 ett år tidigare vilket innebär att bara körprov behöver göras och körde upp på en tillräckligt stor hoj för att klara A2-behörighetens tekniska krav. Visserligen har jag inte gjort de nya riskutbildningarna (risk ett och två), men jag har i gengäld genomfört den riskutbildning som fanns vid den tid jag tog körkortet och det borde väl ändå vara likvärdigt kan jag tycka...
Länk till info:
http://www.korkortsportalen.se/jag-...orcykel-huvudsida/A2--Mellanstor-motorcykel-/

Känner lite att jag ramlat genom en lucka i systemet här. Någon annan som haft liknande problem och kan dela med sig av erfarenheter? Vad jag fick lära mig när jag först hörde talas om att en systemändring var på G var att alla som tagit körkort tidigare skulle få behålla sina behörigheter, och mitt körkort är ju mycket riktigt ett obegränsat A-kort från och med att jag fyllde 20 eftersom det övergick i obegränsat två år efter att jag tog A begr i enlighet med det gamla systemet. Men mitt handledartillstånd påverkas ju i allra högsta grad av ändringen, och borde inte löftet om att tidigare behörigheter inte skulle påverkas gälla även handledartillståndet??
http://www.korkortsportalen.se/Nya-...korkortsregler-for-motorcykel-A-behorigheter/
Sista stycket: "En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar din rätt att köra ett fordon som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte har fått ditt körkort återkallat)."
Så som jag ser det borde jag iallafall få vara handledare åt någon som övningskör för A2, men är det någon som vet hur det faktiskt skötts i praktiken för oss som råkat ut för det här?

Tack på förhand!

Mvh Anton.
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag blev godkänd handledare när jag haft kortet i 3 år år 2010 (värt 150 spänn att söka..) Prova att söka först och gå på dem om det inte funkar.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack för tipset grabbar, men tyvärr kan man bli dömd för olovlig körning om man blir tagen i kontroll med ett felaktigt utfärdat handledarintyg (även om det är transportstyrelsens handläggare som gjort fel så är man själv skyldig att ha koll på lagar och regler och inte bryta mot dem).

Ringde transportstyrelsens kundtjänst innan för att diskutera problemet och det blev mest ett cirkelresonemang från deras sida om hur A-begr och A2 inte kan likställas då den ena tillåter framförandet av hojar med högre effekt och fan vet allt... Trots att jag påtalade att reglerna för A2-behörighet överensstämmer med de moment jag vid 18 års ålder genomförde för att få A-begr behörighet... Förstår inte deras tänk, om A2 ska ersätta någon behörighet så är det ju A-begr och jag borde således få tillgodogöra mig mina år med A-begr kan jag ju tycka, men de har istället fört in mina "nya" behörigheter från och med 2010. När jag frågade varför fick jag svaret att "A2 fanns inte 2008 så du kan ju inte ha det från då", men A2 fanns inte 2010 heller men likförbannat har jag A2 från 2010... En jäkla massa självemotsägande argument helt enkelt, och ingen kan göra något åt det eftersom ingen på myndigheten har mandat att ändra datum på behörigheter (också märkligt, att skapa ett system som inte ens högsta chefen har kontroll över)... Blir lite trött... Kämpar vidare, mailat igen så får väl ser vad som händer...
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tack för tipset grabbar, men tyvärr kan man bli dömd för olovlig körning om man blir tagen i kontroll med ett felaktigt utfärdat handledarintyg (även om det är transportstyrelsens handläggare som gjort fel så är man själv skyldig att ha koll på lagar och regler.....

Vad löjligt. Hade jag sökt och fått handledarintyg hade jag tveklöst kört även om jag själv haft koll på om det var fel eller inte.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad löjligt. Hade jag sökt och fått handledarintyg hade jag tveklöst kört även om jag själv haft koll på om det var fel eller inte.

Tycker hela situationen är löjlig, jag tog tungt mc-kort när jag var 18, fem år senare eller tidigast när man ör 24 får man vara handledare, punkt. Att de tagit bort min behörighet under tiden och ersatt den med en ny är fan inte mitt fel, jag har kört tung hoj i mer än fem år och borde således få lära andra att göra detsamma. Men nej, paragrafryttarnas jävla system är så svartvitt och oflexibelt att det inte kan påverkas för "sån är lagen" och ingen har makten att göra några som helst undantag eller "egenmäktiga" godkännanden... Handläggaren jag pratade med höll till och med med mig och förstod min frustration, men kunde trots det inte göra något åt saken. Jag har bara haft körkort för tung hoj i fyra år enligt mitt uppdaterade körkort och måste således vänta ytterligare ett år. Idioti...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Du tog inte körkort för tung motorcykel (A) när du var 18. Du tog körkort för begränsad tung motorcykel (A Begränsad). Det är inte samma sak. När du fyllde 20 blev ditt A Begränsad automatiskt ett A och du fick körkort för tung motorcykel utan begränsningar. Nu är du 24 och har alltså haft A-körkort i 4 år.

Transportstyrelsen har rätt, du tänker fel. :fakta
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du tog inte körkort för tung motorcykel (A) när du var 18. Du tog körkort för begränsad tung motorcykel (A Begränsad). Det är inte samma sak. När du fyllde 20 blev ditt A Begränsad automatiskt ett A och du fick körkort för tung motorcykel utan begränsningar. Nu är du 24 och har alltså haft A-körkort i 4 år.

Transportstyrelsen har rätt, du tänker fel. :fakta

Nu är det dock du som tänker fel ;) Jag begär inte att få vara handledare för A, vad jag vill är ju att vara handledare för den behörighet jag haft i mer än fem år (eller dess modernare motsvarighet). Jag har ju bevisligen haft en körkortsklass för tung hoj, om än inte hur tung som helst, i mer än fem år, men nu när den tagits bort/gjorts om är det precis som om mina två år av körkortsinnehav tagits bort och det tycker jag är fel. Alla som kör upp för A2 enligt det nya systemet genomför ju exakt samma sak som jag gjorde när jag var !8, och de får börja vara handledare från och med 24 medan jag måste vänta till 25. Är du med på tänket? :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tycker hela situationen är löjlig, jag tog tungt mc-kort när jag var 18, fem år senare eller tidigast när man ör 24 får man vara handledare, punkt. Att de tagit bort min behörighet under tiden och ersatt den med en ny är fan inte mitt fel, jag har kört tung hoj i mer än fem år och borde således få lära andra att göra detsamma. Men nej, paragrafryttarnas jävla system är så svartvitt och oflexibelt att det inte kan påverkas för "sån är lagen" och ingen har makten att göra några som helst undantag eller "egenmäktiga" godkännanden... Handläggaren jag pratade med höll till och med med mig och förstod min frustration, men kunde trots det inte göra något åt saken. Jag har bara haft körkort för tung hoj i fyra år enligt mitt uppdaterade körkort och måste således vänta ytterligare ett år. Idioti...

Nu är det dock du som tänker fel ;) Jag begär inte att få vara handledare för A, vad jag vill är ju att vara handledare för den behörighet jag haft i mer än fem år (eller dess modernare motsvarighet). Jag har ju bevisligen haft en körkortsklass för tung hoj, om än inte hur tung som helst, i mer än fem år, men nu när den tagits bort/gjorts om är det precis som om mina två år av körkortsinnehav tagits bort och det tycker jag är fel. Alla som kör upp för A2 enligt det nya systemet genomför ju exakt samma sak som jag gjorde när jag var !8, och de får börja vara handledare från och med 24 medan jag måste vänta till 25. Är du med på tänket? :)

Läs det du skrivit igen, det jag har fetstilat.

Och för att svara på det du nu säger att du säger:
Du skall ha haft behörighet att köra (minst) det fordon du skall handleda för i minst 5 år. Således kan du med A handleda A1, A2 och A nästa år när du har haft ditt A-kort i fem år. Du kan inte handleda någon för A2 nu med motiveringen att du hade A-Begränsad mellan 18-20 eftersom A-Begränsad och A2 inte är samma klass.

A-Begränsad: Max 25 kW, max 0,16 kW/kg, ingen begränsning i maxeffekt i originalutförande.
A2: Max 35 kW, max 0,20 kW/kg, max 70 kW i originalutförande.

Ser du skillnaderna?

Du hade inte varit behörig att köra en A2-hoj innan du fyllde 20 (om den inte var ordentligt nerstrypt och klen i original men då är den å andra sidan inte "tung" längre), på samma sätt som de som tar A2-kort idag inte får köra alla A-Begränsad-hojar som finns på marknaden.

Återigen, du har inte haft behörighet att köra "tung hoj". Du har haft en behörighet att köra en strypt tung hoj. En behörighet som är borttagen idag eftersom så många tog bort strypningen. De har inte "tagit bort" två år av ditt körkortsinnehav, de har tagit bort den klass du hade behörighet för.

Ja, det är tråkigt för dig som måste vänta ett år till innan du får leka med kompisarna, men livet är inte rättvist. Du kommer ändå att få handleda för A2 fyra år tidigare än de som tog A2 när de fyllde 18 år förra året. Se det så.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Läs det du skrivit igen, det jag har fetstilat.

Och för att svara på det du nu säger att du säger:
Du skall ha haft behörighet att köra (minst) det fordon du skall handleda för i minst 5 år. Således kan du med A handleda A1, A2 och A nästa år när du har haft ditt A-kort i fem år. Du kan inte handleda någon för A2 nu med motiveringen att du hade A-Begränsad mellan 18-20 eftersom A-Begränsad och A2 inte är samma klass.

A-Begränsad: Max 25 kW, max 0,16 kW/kg, ingen begränsning i maxeffekt i originalutförande.
A2: Max 35 kW, max 0,20 kW/kg, max 70 kW i originalutförande.

Ser du skillnaderna?

Du hade inte varit behörig att köra en A2-hoj innan du fyllde 20 (om den inte var ordentligt nerstrypt och klen i original men då är den å andra sidan inte "tung" längre), på samma sätt som de som tar A2-kort idag inte får köra alla A-Begränsad-hojar som finns på marknaden.

Återigen, du har inte haft behörighet att köra "tung hoj". Du har haft en behörighet att köra en strypt tung hoj. En behörighet som är borttagen idag eftersom så många tog bort strypningen. De har inte "tagit bort" två år av ditt körkortsinnehav, de har tagit bort den klass du hade behörighet för.

Ja, det är tråkigt för dig som måste vänta ett år till innan du får leka med kompisarna, men livet är inte rättvist. Du kommer ändå att få handleda för A2 fyra år tidigare än de som tog A2 när de fyllde 18 år förra året. Se det så.

Men lugn och fin nu, vad du märker ord... Om det är mitt språkbruk, att jag talar om A-begr hojar som tunga, som stör dig så ber jag om ursäkt, men de är ju trots allt är en typ av tung hoj. För de är ju knappast lätta, eller hur? Som jag också skrev ovan, jag har ju haft en körkortsklass för tung hoj, om än inte hur tung som helst, i mer än fem år. JA, jag ser att det är skillnad på de två behörigheterna. MEN! Om man tittar på kraven för att ta A2 så uppfyller jag samtliga från och med det datum jag tog mitt A-begr 2008 och undrar därför varför man inte valt att ersätta min begränsade behörighet med A2 från och med detta datum istället för att ge mig det från 2010 när jag fick A. A2 och ju betydligt närmare ett A-begr än det är en A-behörighet, och en 18-åring som nu genomför allt det jag gjorde för att ta A-begr på min tid får istället A2 från och med 18 års ålder. Men inte jag. Det tycker jag är fel.

A-begr är en behörighet för strypt tung hoj, helt riktigt. Men det är A2 också. Och i tekniska specifikationer ligger ju som sagt A2 och A-begr ganska nära varandra. Jag tycker bara att det är ett väldigt svartvitt system som inte över huvud taget tar hänsyn till de som "trillar igenom" luckorna, och det känns faktiskt inte helt rättvist nej. Tar de bort en körkortsklass borde de ha en plan för de som påverkas av det beslutet. Jag tycker allting skötts väldigt dåligt bara, varför stör det dig att jag försöker få rätsida på saker och ting? Och även om du tycker att jag tänker fel så tyckte faktiskt handläggaren på transportstyrelsen att jag hade rätt i sak, men han har inte mandat att ändra datumen för mina behörigheter. Så helt ute och cyklar tycker jag faktiskt inte att jag är. Nu ska jag bara hitta den som har mandat att rätta till problemet.

Du kanske är en sån som knyter händerna i fickorna och muttrar lite surt när saker känns orättvisa, men jag tycker inte att det är något fel i att ta lite strid för saker som känns pissigt. Vad just du tycker och tänker om det bryr jag mig faktiskt inte om, vad jag efterfrågar i tråden är folk som har erfarenheter liknande mina och kanske rentav en lösning på mitt problem. Dina personliga åsikter, spekulationer och tankar om vem som har rätt och fel klarar jag mig utan, men tack för din input :)
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Tankevurpan du gjort är att du likställer behörigheten A begränsad med A2. Det är inte korrekt vilket PeteR1 försökte visa.
A begränsad har förvisso slutat utfärdats men det innebär inte att alla som hann ta A begränsad innan den försvann blev uppgraderade till A2. De får heller inte köra en motorcykel som kräver A2.

Så fortsätt gärna diskutera med Transportstyrelsen, tveksamt om du kommer lyckas men all cred till din envishet. Förmodligen kommer de där 12 månaderna hinna löpa ut och då är ju problemet löst oavsett.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Sen är ju frågan varför man bryr som om det är A begränsad, A2 eller A?
En A hoj är ju inte svårare på något sätt än A begränsad eller A2.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tankevurpan du gjort är att du likställer behörigheten A begränsad med A2. Det är inte korrekt vilket PeteR1 försökte visa.
A begränsad har förvisso slutat utfärdats men det innebär inte att alla som hann ta A begränsad innan den försvann blev uppgraderade till A2. De får heller inte köra en motorcykel som kräver A2.

Så fortsätt gärna diskutera med Transportstyrelsen, tveksamt om du kommer lyckas men all cred till din envishet. Förmodligen kommer de där 12 månaderna hinna löpa ut och då är ju problemet löst oavsett.
Jag vet att de inte är lika rakt av, men vad jag envist vidhåller är att de inte är så enormt olika heller. Det är ju inte direkt så att jag begär att få utbilda på lastbil efter att ha haft b-kort i ett antal år, skillnaden på behörigheterna är enligt mig ganska marginell och hänsyn borde ha tagits till oss som halkar emellan i systembytet. Känns ju ganska särbehandlande att vissa individer får vänta längre på något man redan väntat i fem år på bara för att en myndighet får för sig att uppgradera systemet... Som renkött säger så är ju den praktiska skillnaden i princip ingen alls, och den teoretiska är marginellt större. Hade jag fått a2 när jag var 18 hade jag troligen kört samma hoj som jag körde från att jag fick mitt a-begr, eftersom effektskillnaderna är såpass små. Och då hade jag ju varit precis lika kvalificerad att utbilda nu oavsett vad, men trots det gör den lilla systemskillnaden att jag inte får för "såna är reglerna, det är inte samma sak"... Tycker det är bullshit alltihop, får väl se om jag kan vinna striden men jag tänker fortsätta försöka :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vet att de inte är lika rakt av, men vad jag envist vidhåller är att de inte är så enormt olika heller. Det är ju inte direkt så att jag begär att få utbilda på lastbil efter att ha haft b-kort i ett antal år, skillnaden på behörigheterna är enligt mig ganska marginell och hänsyn borde ha tagits till oss som halkar emellan i systembytet. Känns ju ganska särbehandlande att vissa individer får vänta längre på något man redan väntat i fem år på bara för att en myndighet får för sig att uppgradera systemet... Som renkött säger så är ju den praktiska skillnaden i princip ingen alls, och den teoretiska är marginellt större. Hade jag fått a2 när jag var 18 hade jag troligen kört samma hoj som jag körde från att jag fick mitt a-begr, eftersom effektskillnaderna är såpass små. Och då hade jag ju varit precis lika kvalificerad att utbilda nu oavsett vad, men trots det gör den lilla systemskillnaden att jag inte får för "såna är reglerna, det är inte samma sak"... Tycker det är bullshit alltihop, får väl se om jag kan vinna striden men jag tänker fortsätta försöka :)

Problemet här är väl mest att du har att göra med byråkrater, verkligheten, sans och reson är inte direkt något som biter på den sorten. :(
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top