Handskar för kallt väder (0-10C)

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Jag har ett par tjockare handskar från Richa men tycker inte om dem, superblaffiga och man blir som kallsvettig om händerna på en gång ... :gnissla :huvet

Har letat lite och hittat hur många som helst, funderar på någon utav dessa :

RST Titanium Outlast WP 1106 Glove Black

COMET Black

BIKE PERFORMANCE HANDSKE E45

RUKKA APOLLO MC-HANDSKE I SKINN MED GORE-TEX. SVART

Handske Alpinestars STELLA WR-V GTX

Har någon utav er någon bra tips på handskar som funkar mellan typ 0 - 10C? :confused: Har någon kanske provat någon utav dessa som jag nämner här? Känns ju surt att inte åka eller inte åka långt, bara på grund av att man fryser om händerna ... ja man kan ju också skaffa handtagsvärme men jag gillar handgreppen som jag har nu, och vill inte krångla med någon installation, kanske blir att man gör så längre fram ändå för det är smidigt att ha, har på gamm-Hondan . Men för nu, vore jag tacksam för tips eller råd ang handskar :tummenupp

Zlurc

Lowsidea är bättre
Gick med
26 Aug 2009
Hoj
ojoj
Pendlat några år nu fram tills det ligger snö eller is.

För mig funkar inte ens handtagsvärmare under 3 grader, trots vinterhandskar. Kör med elvärmda handskar istället.
http://www.ebay.co.uk/itm/Klan-Extreme-Heated-Motorcycle-Gloves-K-GP-0010-/311172445040

Just dessa kräver att man drar lite el i hojen och det kanske du ville undvika, finns ju värmda med batterier också om man vill. Vidare så vet jag inte om jag rekommenderar just dessa, finns nog bättre men när jag köpte för något år sedan var de fördelaktigt prissatta.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kanske tygpåsar över styrändarna. Så alla reglagen, samt händer/handskar och nedre delen av jackärmen är inne i påsen?
Såg ett MC-bud som hade sådana påsar på vintern.
Tror han hade köpt dom hos Sportdepån, Importgatan, Hisings Backa.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag skulle vilja ha sommarhandskar på insidan och vinterhandskar på utsidan. Då kommer handtagsvärmare till sin rätt. Nu blir det djä...ligt hett på insidan och svinkallt på utsidan när det kryper ner mot nollan...

F,låt OT... :(

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kanske tygpåsar över styrändarna. Så alla reglagen, samt händer/handskar och nedre delen av jackärmen är inne i påsen?
Såg ett MC-bud som hade sådana påsar på vintern.
Tror han hade köpt dom hos Sportdepån, Importgatan, Hisings Backa.
Finns/fanns även på Biltema. Bör dock inte användas utan barkbusters eftersom fartvinden gör att påsarna trycker på broms/kopplingsgreppen.
Jag skulle vilja ha sommarhandskar på insidan och vinterhandskar på utsidan. Då kommer handtagsvärmare till sin rätt. Nu blir det djä...ligt hett på insidan och svinkallt på utsidan när det kryper ner mot nollan...
Jag körde alltid racehandskar när jag vinterpendlade. De är ju ofodrade i innerhanden och har massa skydd som isolerar baksidan. Ett par kluttar silikon i ventilationshålen så funkade det fint ner till -10.

Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Värmehandtag och påsar. Brukar koppla ur kontakten för handbromsen eftersom man ändå inte använder frambromsen utan bakbromsen. Påsarna vill jag ha mjukast möjligt så man kan vika upp dom lite(så man får ur händerna fort vid ev vurpa). Biltema hade förut såna, men nu har dom bytt sortiment till typ nån hårdare variant.

Använder annars värmehandtag av klistermodell. Man kan då använda befintliga handtag och tjockleken på handtagen är då som orginalet.

111208b1.jpg

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Läser mellan raderna att du inte vill erkänna det, men från någon som kört året runt ett gäng år. Finns inget bättre än värmehandtag. Enda problemet är, har du väl haft det en gång kommer du alltid vilja ha det på moppen efteråt. Oxford är bra skit, kostar ett par kr, men bygger inte mkt på tjocklek, och fungerar löjligt bra. Annars kan du köpa budget version för ett par tior på ebay som du monterar under befintliga handtag. Då du väl har dem på kommer du inte behöva nya handskar.

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Hoj
Tack för alla svar :hej:Bugar

Ja jag har faktiskt spanat på eluppvärmda handskar, finns en modell utan externa sladd, dock kostar de 2000 spänn ... har varit lite skeptiskt på sådan tidigare, om de verkligen kan fungera, men det verkar som folk här har haft positiva erfarenheter i alla fall.

Har också varit inne på spåret att man ska helt enkelt skydda handtaget från blåset, men är lite rädd för påsarna, ifall man fastnar och inte kan få ut handen då man vill. Säkert bara en vanesak ...

Funderar även på att sätta fast sådana hårda vindskydd, typ som man har på skotern, har inte kollat upp så mycket om dessa än, om det ens gå på min hoj (Suzuki GSX650F från 2008)

Kanske skulle kollat Oxford grejer ändå, vill som sagt inte byta själva handgreppet och om dessa går att montera under de befintliga så vore det ju kanon.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Kanske skulle kollat Oxford grejer ändå, vill som sagt inte byta själva handgreppet och om dessa går att montera under de befintliga så vore det ju kanon.

Som sagts tidigare, när du börjat med värmehandtag finns ingen återvändo! :fakta

Inte bara när det är kallt är de bra utan även på med värmen för korta regnskurar, då fixar handtagen att värmen för att torka handskarna inte tas från dina händer. :tummenupp

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Hoj
Just det, tack WebGringo :)

Old Badger : Ja, jag misstänker också att man blir beroende om man väl börjar, med värmehandtag ;)

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Suzuki RF900R -96
Personligen tycker jag att bara värmehandtag inte är särskilt bra. För mig är det oftast nån del av tummen som inte kommer i tillräcklig kontakt med handtagen för att de ska bli varma, också blir man ju kall på utsidan händerna.

När det börjar krypa ner mot nollan och under så är riktigt tjocka handskar eller såna där påsar över styret asnajs. Tillsammans med påsar gillar jag handtagsvärmare, då står luften därinne tillräckligt stilla för att hela händerna ska bli riktigt varma och goa :)

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Oxford så får du byta, men det är bra pryttlar.

Ska du behålla befintligt så får du pynta ut 5 dollar för dessa i stället.

http://www.ebay.com/itm/Heated-Grip...s-Universal-Grip-ATV-Motorcycle-/141446812384

Har du testat dom? Har nånstans några såna nånstans i skåpet, men det verkar vara typ tiowattare?

Annars så, jämförde nyss ett par Kosovärmare mot Rettans utan och.....skiljer en 4-5mm i tjocklek. Jag har väl nångång köpt nån ny hoj med kit där original handtgsvärmare ingått. Man vänjer ju sig efter ett tag med dom tjockare handtagen.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag hatar tjocka handtag så Oxford mm går bort för min del trots att funktionen är utmärkt. Har kört med folie på många hojar vilket funkar rätt bra även om den brukar vara något för smal för att värma hela handen effektivt.
BMWs orginalhandtag är överlägset bäst så nästa gång jag ska installera ett par blir det sådana. Om jag kan komma över att dom kostar runt tre papp då...

- - - Updated - - -

Jag hatar tjocka handtag så Oxford mm går bort för min del trots att funktionen är utmärkt. Har kört med folie på många hojar vilket funkar rätt bra även om den brukar vara något för smal för att värma hela handen effektivt.
BMWs orginalhandtag är överlägset bäst så nästa gång jag ska installera ett par blir det sådana. Om jag kan komma över att dom kostar runt tre papp då...

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Ett par rejäla vindskydd (barkbuster fast täta), köp från nån snöskotersida kanske? Och sen ett par tunnare snöskoterhanskar på det så kommer du nog rätt långt. Slipper du vinddraget så behöver du inte så jäkla tjocka handskar.
Dock är ju frågan hur tjocka hanskar man tycker sig kunna ha. Men på snöskotersidan är det inte helt ovanligt att folk kör med handtagsvärmare och tunna neoprenhandskar bara. Samt då vindskydd om man inte bara bökar runt i skogen.

Den stora nackdelen är ju att du tappar lite skydd som kanske finns på MC-handskar.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
De här http://www.mcweb.se/mc-delar-tillbehor/handtag/varmehandtag-5 från Oxford är inte tjocka och "muffiga". Snarare tunna och ganska hårda. Bra grepp.

Hyggligt enkel montering. Även en vanlig fummel-mek (som jag) löser det på ett par-tre timmar. Det som var lite trixigt var att dra kabelaget lagom långt. Dvs det får ju inte strama och hindra styrutslaget och heller inte vara överdrivet långt så att man får stora öglor av kablar hängande från styret.

Vidare så tog det en lite ansträngning att få kabeldragningen snygg fram till styret. Min gamla Triumph Sprint har gott om kåpor som i o f s döljer kabelaget - och det är bra. Men det är en del som skall lossas och sedan sättas tillbaka.

Last edited:

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Jag kör så länge det inte finns snö och is på vägarna. Men ibland blir det lite kyligt ändå.
Har värmehandtag och när det blir kallt så kör jag med ett par regnvantar ( trefingers ) över mina vanliga handskar. Funkar prima, tycker tjocka vinterhandskar blir för mycket och stelt men denna lösning håller mig varm.
/B

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Som många säger: Värmehandtag och vindskydd. Beroende på hur utseendefixerad du är finns olika. Kört med tillskurna tunna plastskärbrädor (IKEA, C.O....) på min gamla vinterDR under flera år och det funkar bra. Provade påsar men det var mest meckigt.
Förra året KTM original handskydd och (Oxford) handtagsvärme men då var det en riktig skitvinter här i Stckholm.
Alpinestars Gore-Texhandskar (C20 Dry Star) normalt, när det är rejält kallt ett par stora fleecefodrade skidhandskar med fingervante under. Tycker inte förlusten av känslighet spelar någon som helst roll i vintersammanhang.

Last edited:

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Hoj
Ja det verkar som handtagsvärme är förslaget som får flesta röstar ;)
Kommer nog ändå att spana på nån vind- och vattentät handske för att kunna byta under långa turer, ifall vädret tvär ändrar sig, särskilt om första paret blir blött ...

Tack för alla svar :krama:hej

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping