Handskar och stövlar, hur "bra" behöver de egentligen vara?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Hjälm: Shoei eller Arai värsta sorten. 6-8kkr
Skinnställ: Formsytt i kängruskinn, givetvis odelat. 15-20kkr
Stövlar: Daytona Security EVO G3 8500kr
Handskar: Alpinestar, Dainese, Knox Handroid värsta sortens racehandskar 2500kr

Du glömde ryggskydd (1500-2000 kr), bröstskydd (500-1000 kr) och underställ som inte smälter fast i huden vid omkullkörning (1500- kr).

Buddhabuilder

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2010
Hoj
R1 08
Någon som kan tipsa om affär i stockholm som säljer skyddsutrustning?
Sökt men hittar ingen tråd om det....

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
KTM 790 Duke
Skulle vara intressant att se hur många som hade skinnställ kontra allväder i olycksstatistiken/omkomna på hoj... Vad som är fakta är ju att sporthojar är överrepresenterade, och i den gruppen finns nog flest skinnställ..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det stora problemet med textilställ är att de är för plufsiga så att skydden sitter inte på plats. Sen har de sämre genomskrapningsskydd än skinn men det är sällan ett problem vid normal åkning hastighetsgräns+moms förutsatt att du väljer ett ställ av kvalitet. Därför tycker jag att man bör demontera skydden i stället och köra med en Dainese Safety Vest under. Då får du riktigt bra skydd och framförallt så sitter skydden på plats när de väl behövs.

1875959_001_F_7.png

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05

Vad är det som säger att dessa prylar skyddar bäst vid krash? Ett helställ kan jag hålla med om, men resten vet jag inte...

för..
Svindyra racestövlar med vridskydd kanske skyddar fötterna bra, men var tar vridkraften vägen om foten är låst? Knän, höfter? Detta är mer en avvägningsfråga, pest eller kolera!

Vad ska man göra om RX-7:an eller X-spirit2:an inte passar då? Lägga ner motorcykelåkningen helt? Jag köper inte det argumentet..
Det som passar bäst skyddar bäst, sen kan man börja titta material och märken.. Tror knappast Randy de puniet, Tom Sykes, Stefan Bradl mfl skulle åka med Shark om de inte skulle vara bra hjälmar..

Handskar behöver inte heller kosta skjortan för att vara bra,, Är de gjorda av Ko/Känguru, sydda med "bra" tråd/söm, har hårda knog/fingerskydd samt har glidpuckar på handloben så duger de.. Om de sen står Knox eller Takano på dem spelar ingen roll..

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
hur bra sakerna behöver vara är helt upp till dig, jag prioriterar att ha kvar min kropp hel och fin livet ut, jag har alltid kört med dyra kläder stövlar hjälm osv, jag har krockat med bil och klarade mig tack yare att mina skydd och hjälm var av hög kvallite.

Generelt så får du vad du betalar för.

Och jag begriper mig inte på folk som köper hoj för 100-200 000 kronor sen klagar dom över att köpa en skyddsutrustning för 20 000.

Och stövlar är extremt viktigt enligt mig att ha några redigt bra. Det är lätt att förstöra fötterna så du aldrig mer kan gå.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vad är det som säger att dessa prylar skyddar bäst vid krash? Ett helställ kan jag hålla med om, men resten vet jag inte...

för..
Svindyra racestövlar med vridskydd kanske skyddar fötterna bra, men var tar vridkraften vägen om foten är låst? Knän, höfter? Detta är mer en avvägningsfråga, pest eller kolera!

Vad ska man göra om RX-7:an eller X-spirit2:an inte passar då? Lägga ner motorcykelåkningen helt? Jag köper inte det argumentet..
Det som passar bäst skyddar bäst, sen kan man börja titta material och märken.. Tror knappast Randy de puniet, Tom Sykes, Stefan Bradl mfl skulle åka med Shark om de inte skulle vara bra hjälmar..

Handskar behöver inte heller kosta skjortan för att vara bra,, Är de gjorda av Ko/Känguru, sydda med "bra" tråd/söm, har hårda knog/fingerskydd samt har glidpuckar på handloben så duger de.. Om de sen står Knox eller Takano på dem spelar ingen roll..

Det handlar inte om vridskydd på stövlarna. Det är utsiktslöst att förhindra vridning av foten med ett par stövlar. Daytonastövlarna är de enda stövlar som kombinerar en helt hård innersko med rimlig känsla och rörlighet. Det är skyddet mot kross-skador och stövelns deformationszon som är relevant.

Hjälmar kan man debattera till förbannelse men tittar man i oberoende hjälmtester så är det så gott som alltid Shoei eller Arai som erbjuder bäst skydd. Ja där finns uppstickare men då måste man ha koll för ex Shark har både bra och dåliga hjälmar. Sen är det inte produktionshjälmar som MotoGp grabbarna kör med.

Handskar handlar mest om att det är svårt som icke insatt att veta om sömmarna är bra och med rätt tråd, bra skinn . Köper man en premiumhandske från någon av de största premiummärkena så är det garanterat bra.

Speedy Gonzales

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2011
Hoj
BMW S1000RR. , Honda CR500R
Alla är vi byggda olika, därför skall man inte stirra sig blind på ett specifikt "värsting märke", håller med Boris att håller man sig överlag till premium segmentet får man bra grejer. Men det gäller att hitta stövlar, handskar, hjälm eller annat som verkligen passar för dina, fötter, händer, huvud. en värsting hjälm som inte sitter rätt på skallen är ett sämre skydd än en billigare hjälm som sitter rätt.

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Det handlar inte om vridskydd på stövlarna. Det är utsiktslöst att förhindra vridning av foten med ett par stövlar. Daytonastövlarna är de enda stövlar som kombinerar en helt hård innersko med rimlig känsla och rörlighet. Det är skyddet mot kross-skador och stövelns deformationszon som är relevant.

Hjälmar kan man debattera till förbannelse men tittar man i oberoende hjälmtester så är det så gott som alltid Shoei eller Arai som erbjuder bäst skydd. Ja där finns uppstickare men då måste man ha koll för ex Shark har både bra och dåliga hjälmar. Sen är det inte produktionshjälmar som MotoGp grabbarna kör med.

Handskar handlar mest om att det är svårt som icke insatt att veta om sömmarna är bra och med rätt tråd, bra skinn . Köper man en premiumhandske från någon av de största premiummärkena så är det garanterat bra.

Som du säger så kanske man måste vara insatt för att hitta guldkornen som inte kostar skjortan.. Visst gör Arai och Shoei bra hjälmar, det är inte det jag säger (använder Arai själv, dock inte RX-7) men att få folk att tro att det inte finns nå andra alternativ känns lite fel.. Prova grejjer och läs på är mycket bättre.

Samma gäller stövlar och handskar... Att bara peka på en viss produkt som kanske inte alls passar personen ifråga funkar inte.. Bättre att säga, köp racebeprövat men prova först så du vet att de passar!

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15

Tyvärr är ju dessa stövlar fula som stryk. Såg dem på Lelles mc när jag var där härom veckan. Dock verkar de riktigt nice ur säkerhetssynpunkt.

/Try

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Hoj
yummyHA

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Lånar tråden lite.

Vilka handskar borde jag satsa på?

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...-Glove/SubProducts/Arlen-Ness-RX-1-Glove-0003

eller

http://www.24mx.se/mc/p/mc-handske-.../mc-handskar/k292/mc-handske-arlen-ness/s712/

Nåt säger mig att handskarna på fcmoto e dyrare/bättre kvalitet men vad vet jag.

Kolla in http://www.lellesmcklader.se/index.php?cPath=934_374_380

Där har de handskar till grymt bra priser. Köpte en hel utrustning av dem till frugan för några veckor sen.

Riktigt nöjd.

/Try

Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Köpte mig nyss ett begagnat Spyke ställ och fick med ett par begagnade TCX S-Race Nero tror jag det är, är det något man ska tänka på med begagnade stövlar som gör att dom inte är bra? Jag provade storleken och de kändes bra, man kan vicka lite på tårna så man inte sitter helt fast.

Jag ska köpa mig ett par handskar tänkte jag, kikat på Lelles och Xlmoto och det finns ju en del o välja på. Finns det några märken man ska hålla sig till?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Köpte mig nyss ett begagnat Spyke ställ och fick med ett par begagnade TCX S-Race Nero tror jag det är, är det något man ska tänka på med begagnade stövlar som gör att dom inte är bra? Jag provade storleken och de kändes bra, man kan vicka lite på tårna så man inte sitter helt fast.

Det fungerar säkert utmärkt.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...