Handskar = sitta supertight?

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Märkte idag efter en timmes körning att dom nya handskarna töjdes och känns nu 0.5 storlekar större. Ska det sitta supertight eller något slappt? :confused:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Bör ju sitta så tight att de aldrig lbir ett hinder för handen.. Köpte nya nu också.. De gör lite ont i vissa fingrar nu, men lär töja sig.

Å andra sidan spelar det ingen roll så länge du inet upplever att du måste tänka på hur du flyttar fingrarna.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag köpte en storlek mindre än vad som kändes bekvämt. Körde tio, femton mil med dem och hade ont som tusan i händerna. Sen började de töja sig och nu sitter de helt perfekt. Skulle inte få för mig att köpa ett par handskar som sitter "rätt" från början - precis som med skinnställ.

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Ett problem som jag märkt när man köpt tighta handskar är att de kan gå sönder längst fram i fingertopparna pga. att man pressar fram händerna när man hänger på styret (sporthoj). Kan iofs. vara ett problem med dålig kvalitet på handskarna också ;)

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Ett problem som jag märkt när man köpt tighta handskar är att de kan gå sönder längst fram i fingertopparna pga. att man pressar fram händerna när man hänger på styret (sporthoj). Kan iofs. vara ett problem med dålig kvalitet på handskarna också ;)

Sluta häng på styret, de ska du inte göra...

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Sluta häng på styret, de ska du inte göra...

Nu vet inte jag vad du kör/kört för hojar men kör man sporthoj så är ju sittställningen så att man oundvikligen hänger en del på styret, speciellt i lägre farter. Och då blir det ju en del press framåt i handskarna vilket i sin tur gör att fingrarna pressas ut i fingrarna på handskarna. Det är min personliga erfarenhet och det kanske inte stämmer för andra :)

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
de ska sitta lagom! ;)

Sitter de för hårt så kan de gå sönder och blodcirkualtionen hindras vilket gör att blodcirkulationen hindras. Sitter de tight minskar den isolerande förmågan så de upplevs "kallare"
Sitter de för löst så kan de "korva sig" och "känslan" kan bli sämre, samt så blir det blir lättare att få blåsor.
För landsvägskörning skulle jag personligen hellre ha ett lite för löst än för hårt. För bankörning skulle jag nog välja det omvända.

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
När jag köpte mina första handskar så hade jag ingen aning så jag köpte såklart lagom, nu sitter de som sopsäckar på händerna, mina nya satt lagom men tight (minsta storleken som passade), har inte riktigt hunnit köra in dem ännu men de är sköna. Körde ett par av MC-varuhusets egna märke, billiga och sköna, bättre material än de jag tänkte köpa från början också för det dubbla priset.

de ska sitta lagom! ;)
För landsvägskörning skulle jag personligen hellre ha ett lite för löst än för hårt. För bankörning skulle jag nog välja det omvända.

Nja fast samtidigt så blir ju som du sa blodcirkulationen sämre och man kan börja tappa känseln, vetefan om inte lite förstora är bättre än lite för små iallafall. Även vid bankörning, minns hur det var när jag körde go-cart med lite för små skor. Värkte som fan mellan varven och man blev alldeles kall om fötterna.

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Nu vet inte jag vad du kör/kört för hojar men kör man sporthoj så är ju sittställningen så att man oundvikligen hänger en del på styret, speciellt i lägre farter. Och då blir det ju en del press framåt i handskarna vilket i sin tur gör att fingrarna pressas ut i fingrarna på handskarna. Det är min personliga erfarenhet och det kanske inte stämmer för andra :)

kläm åt knäna runt tanken så slipper du hänga på styret :D..

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Tror nog det ar bast om dom ar lite tajta i børjan for dom går ut som du har markt, mina halvarssons va båda korta i fingrarna och lite tajta men dom ar perfa nu, och det tog ratt mycket tid..efter dom va bløta et par gånger ordnade det sig...

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy