Hantera ny hoj, splitternya ringar

The Shadow

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2006
Hoj
Ktm 640 SM -05
Sandpapper funkar bra psykologiskt, det handlar om att få upp temperaturen i däcken innan man börjar gasa. Givetvis ska man "köra in däcken" precis när dom är nya men att stå och meka med sandpapper är överkurs. Det är lika viktigt att få upp tempen i däcken efter 100mil som vid 0mil många som åker gata ska ju åka med den racigaste gummiblandningen bara för att ha det bästa greppet detta stämmer ju inte alltid. Race däck bygger värme mycket senare än tex ett vanligt sport däck, det med för att man har sämre grepp en längre tid med race däck. Finns många som tror att dom har fullt grepp redan i garaget och vurpar efter 100m och undrar hur det gick till. Få upp tempen i däcken är a och o.

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Kan du inte lägga ut lite bilder på dig när du har hela kittet på dig? :)

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Du måste vara en matematiker eller nånting liknande, aldrig hört nån som räknar ut vinklar,hastighet m.m när dom ska hämta en ny hoj. Hade inte ägnat en tanke till nånting sånt, enbart hur fan jag ska få ner staken man skulle haft på morgonen man skulle hämta den.
Du oroar dig bara i onödan, ta det bara lite piano första timmen(läs 5min) eller nå sånt. Sen är det bara bränna järnet.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Intressant, så med andra ord, den typ av däck som en ny Suzuki GSX-R 1000 är försedd med från början bygger värme mycket senare och därför måste en sådan hoj hanteras försiktigare i dylika situationer som den på filmen jag postade. Så misstaget var då att föraren i det här fallet glömde bort eller inte kände till det och gick i fällan... Hur länge, generellt sätt, tar det att få upp däcktemperaturen till en "säker" nivå? Vänligen ge ett exempel... :tummenupp

Ta det lungt de först 5 minuterna så är du tjufri.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Njae, mycket ord, låg problemisolation och mycket avundsjuka, faktiskt... Men nu börjar tråden sakta men säkert bli lite mer teoretisk, det handlar nu mer om gummiblandningar och däcktemperatur än om frågeställningen om det är ett problem om en person valt att köpa en viss hoj... Till er som är avundsjuka och har en allmänt jag-kan-allt attityd kan jag bara säga, väx upp! Men jag har lagt märke till att det också finns "uppväxta" personer som deltar i tråden, det är de som skriver bra saker... OK... Kan vi fortsätta diskussionen kring varför det som hände i filmen så lätt hände och spinna vidare på värme i däck, däckkvalité och teorin bakom relaterade omkullkörningar... :) :tummenupp

I mitt fall är det mer förakt än avundjuka. :tummenupp

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Precis... Det blir att åka toksakta i början och i läge C, då borde det gå, annars tänker jag kräva det på garanti ifall att den är mindre hanterbar än så... Det gäller att få upp värmen i däcken utan att det alstras alltför mycket värme i cylindrarna, vill inte förstöra motorn p.g.a. för dåliga/hala däck i början.

Förstöra motorn p.ga av kalla däck? Man skulle nästan kunna tro att du är full...

Gör som nämnt ovan, ta det lugnt på vägen hem och så kan man på raksträcka åka och göra lite små svängar för att börja slita lite på kanterna.

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
Hojen har ett "läge C" som är tänkt för våtkörning, vet inte hur mycket det hjälper. Tar man det försiktigt borde nog även våtkörning fungera, men man kör nog extra försiktigt då. Det kan ju när som helst bli regn och man är flera mil hemifån, då gäller det att hantera det så att man kommer hem. Med försiktighet fungerar det mesta.

de hjälper inte specielt mkt, ändå lätt att släppa, blir skillnad, men de kan fortfarande släppa lätt... skulle aldrig ta ut min kära när de regnar, jävlar va smutsig och faan den blir... nee sen blir de halt också...

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Kör till en grusväg, spinn som satan så hela däckytan gräver ner sig i gruset som fixar bort denna hinna som verkar sitta runt däcket.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Kör till en grusväg, spinn som satan så hela däckytan gräver ner sig i gruset som fixar bort denna hinna som verkar sitta runt däcket.

I min användarbok står det att man ska börja med 6 mil på grusväg med ett nytt däck.

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Men, hämta hojjen, kör lugnt, ha kul, tänk inte så mycket. Måste ju vara nåt speciellt med fallet som visas i videon, diesel, olja etc.

Om sporthojjar med nya däck var lika lättvurpade som på filmen skulle nybörjarna stå som spön i backen vid återförsäljarna! Och det gör de ju inte, eller?

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Så här är det.

Killen i filmen har precis köpt sin första hoj. Han tyckte att en gixxer av nyare modell var lämplig eftersom han visste att om man inte kör på tvåan är allt lugnt. Han hade de senaste veckorna startat tråd efter tråd på diverse forum där han ställde konstiga frågor utan att lyssna på de svar han fick. Han analyserade varenda detalj och presenterade sedan egna terorier som om de vore sanningar. När han väl hämtade sin nya hoj var han så nojjig att han helt glömde sandpappra hjulen och lägga i läge C (våtkörning).

Då går det så här, ofelbart, varenda gång.

Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Så här är det.

Killen i filmen har precis köpt sin första hoj. Han tyckte att en gixxer av nyare modell var lämplig eftersom han visste att om man inte kör på tvåan är allt lugnt. Han hade de senaste veckorna startart tråd efter tråd där han ställde konstiga frågor men vägrade att lyssna på de svar han fick. Han analyserade varenda detalj och presenterade sedan egna terorier som om de vore sanningar. När han väl hämtade sin nya hoj var han så nojjig att han helt glömde sandpappra hjulen och lägga i läge C (våtkörning).

Då går det så här, ofelbart, varenda gång.

:rofl

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Tjöp en HD Gubbjävel! :D

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Men seriöst.. Kan inte låta bli att hålla med alla som du kallar "avundsjuka" Är du säker på att du köpt rätt hoj? Tycker jag sett tråd efter tråd på detta forum där du låter livrädd inför att köra hojjen. Känns ju inte helt rätt! Och tro mig, är inte avundsjuk! hade köpt en gixxer -08 om jag velat ha en.

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
Men seriöst.. Kan inte låta bli att hålla med alla som du kallar "avundsjuka" Är du säker på att du köpt rätt hoj? Tycker jag sett tråd efter tråd på detta forum där du låter livrädd inför att köra hojjen. Känns ju inte helt rätt! Och tro mig, är inte avundsjuk! hade köpt en gixxer -08 om jag velat ha en.

hehe därför du åker r1 02? och inte r107-08? :va

för du vill väl ha en r1 08? :p de är ju rikigt läckra

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
hehe därför du åker r1 02? och inte r107-08? :va

för du vill väl ha en r1 08? :p de är ju rikigt läckra

Tyckte inte dom 80k eller va det kan skilja och den 10k/år högre premien va värt för några extra hk.. Har lika kul på en 02a och jag är inte hälften så rädd att lägga den :tummenupp

Och samla lån på kapitalvaror gör det ju knappast roligare i sadeln.. :)

Men det jag ville komma till är att alla som kommenterar hans inlägg är inte avundsjuka.. Vi pratar trots allt inte en ferrari eller nått annat oöverkomligt!

Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Intressant, så med andra ord, den typ av däck som en ny Suzuki GSX-R 1000 är försedd med från början bygger värme mycket senare och därför måste en sådan hoj hanteras försiktigare i dylika situationer som den på filmen jag postade. Så misstaget var då att föraren i det här fallet glömde bort eller inte kände till det och gick i fällan... Hur länge, generellt sätt, tar det att få upp däcktemperaturen till en "säker" nivå? Vänligen ge ett exempel... :tummenupp

Njaäää...de däcken som sitter på hojen är ju avsedda för gata i första hand. Det är ju som gathoj den är tänkt i den konstelationen den såldes i. Hade den varit tänkt för bana i första hand när du köpte den så hade den ju varit belagd med rejsdäck...right?

PMa Robz och hör vad han säjer om de däcken som satt på hans nya K7a när han köpte den. Jag var med ute och körde i slutet av februari i år och där var GREPP så det räckte och blev över. Med originaldäcken.....

Den kontentan jag läser av hans intryck är kör lugnt i början och kör lite fin sansad slalom mellan de vita strecken på 50 vägar. Så hinner du få slitet bort hinnan....men då inte ända ut i kant naturligtvis.

I min användarbok står det att man ska börja med 6 mil på grusväg med ett nytt däck.

Gärna lerig med. Så får man en finputsad yta på däcket och den leran som då sätter sig i mönstret hjälper till att hålla däcksformen exakt när själva det grövre gruset slipar ytan.

:rolleyes:

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom