Hantverkare se hit

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Jag skulle behöva hjälp av någon hantverkare. Jag skulle behöva ett uppskattat pris vad det kan tänkas kosta att reparera en skada i ett parkettgolv.

Min BRF anlitade några jönsar att måla fönstren på utsidan, när de gjorde detta på mina fönster tappade de något verktyg rätt i parketten så en flisa typ 2*1*0,5 cm gick ut.

Det ska vara besiktning idag och jag skulle behöva en ungefärlig siffra vad en hanverkare tar för att fixa en sån sak så jag vet vilka krav jag skall ställa.

Tacksam för svar.

Se till att besiktningsmannen noterar skadan som ett fel i besiktningsprotokollet.
Sedan är entreprenören tvungen att reperera skada alternativt ersätta brf för skadan om de inte kan/vill åtgärda.

Last edited:
Se till att besiktningsmannen noterar skadan som ett fel i besiktningsprotokollet.
Sedan är entreprenören tvungen att reperera skada alternativt ersätta brf för skadan om de inte kan/vill åtgärda.

Edit: Förutsatt att renoveringen skett ordentligt och att besiktningen sker med en besiktningsman så är det så här du ska göra. Du som brf-innehavare kan inte föra talan mot entreprenören, däremot påtala skadan. Du ska sedan vända dig till styrelsen med ev kostnadskrav.

Tack för inläggen.

Jo jag kommer ju att framföra mina ersättningskrav till styrelsen. Styrelsen är ju de som tog in hanverkarna som gjorde detta.

Linjen jag kommer att driva är ju såklart att lägenheten skall vara i samma skick när hanverkarna lämnar den som när de kom.

Hade jag orsakat skadan själv hade det väl gått att laga med trämassa och få det ganska snyggt, men det är ju en principfråga också. Golvet skall vara i samma skick som innan.

Så jag vet inte riktigt hur en hanverkare skulle fixa det. Byta ut en del av golvet? Blir det bra eller är det svårt att få det snyggt. Byta hela golvet är väl lite overkill kanske. Slipa golvet är väl bra men det löser ju inte problemet med hålet i golvet. Så djupt kan man inte slipa.

Så vad kan en rimlig kostnad för åtgärd vara?

[YOUTUBE-ID]DORLi47oHXc[/YOUTUBE-ID]

Kommer inte åt youtube på jobbet så jag kan inte se vad du postat tyvärr. En gör det självguide?

Last edited:
Hade jag orsakat skadan själv hade det väl gått att laga med trämassa och få det ganska snyggt, men det är ju en principfråga också. Golvet skall vara i samma skick som innan.

Så jag vet inte riktigt hur en hanverkare skulle fixa det. Byta ut en del av golvet? Blir det bra eller är det svårt att få det snyggt. Byta hela golvet är väl lite overkill kanske. Slipa golvet är väl bra men det löser ju inte problemet med hålet i golvet. Så djupt kan man inte slipa.

Lösningen skriver du ju själv med lagning.

Stavparkett, äkta? Då blir det mycket jobb för att byta en stav....

Kommer inte åt youtube på jobbet så jag kan inte se vad du postat tyvärr. En gör det självguide?

Låter som att du behöver en Firewall expert mer än en hantverkare ;)
Prova att bjuda IT-killarna på bira nästa firmafest :tummenupp

/Dreggel - firewall ansvarig

Lösningen skriver du ju själv med lagning.

Stavparkett, äkta? Då blir det mycket jobb för att byta en stav....

Jo det kanske blir mycket jobb. För dem, inte för mig. Som sagt hade jag själv orsakat skadan, visst då hade jag kunnat budgetlaga den. När hantverksnissarna gjorde det och dessutom försökte mörka... Då får de fan fixa till det perfekt.

Låter som att du behöver en Firewall expert mer än en hantverkare ;)
Prova att bjuda IT-killarna på bira nästa firmafest :tummenupp

/Dreggel - firewall ansvarig

Hmm... Men IT killarna luktar så konstigt. Kan man inte skicka en flak Jolt till dem med bud istället? :D

Last edited:
Jag tror att firman kommer laga det med fejkträ eller liknande. För det är sjukt dyrt att byta bara en del om det inte ligger nära en vägg. Är det äkta stavparkett eller är det "vanlig" parkett? Det ser du på var skarven är, varje stav eller var tredje?. Hur gammalt är golvet? Samt hur nära väggen är det, i parkettens bredriktning. Svara på detta så ska du få en uppskattning.

Är du säker på att du vill ha dit fler såna? När golvreparationen är klar har de säkert lyckats vrida av nått rör i köket eller kört en mejsel genom soffbordet.

Jag tror att firman kommer laga det med fejkträ eller liknande. För det är sjukt dyrt att byta bara en del om det inte ligger nära en vägg. Är det äkta stavparkett eller är det "vanlig" parkett? Det ser du på var skarven är, varje stav eller var tredje?. Hur gammalt är golvet? Samt hur nära väggen är det, i parkettens bredriktning. Svara på detta så ska du få en uppskattning.

Vanlig parkett. Sitter mitt under fönstret ca 20-30 cm ut från väggen.

Är du säker på att du vill ha dit fler såna? När golvreparationen är klar har de säkert lyckats vrida av nått rör i köket eller kört en mejsel genom soffbordet.

Nej helst inte. Men jag vill ha ett golv som är lika fint som innan.

Last edited:
Vanlig parkett. Sitter mitt under fönstret ca 20-30 cm ut från väggen.

Fast golvet ligger väl längsmed ljusinsläppet? Hur lång är det i sidled? Att ta loss socklar och plocka upp bräda efter bräda tar lång tid. Minst en heldag vilket blir 16 timmar, man är alltid 2 stycken. Är det en stor firma som gjort det? När jag jobbade på servicesidan av Skanska fick vi ofta åka på sånna jobb efter att nyproduktion varit där och förstört, alltså skickar en stor firma in killar som är vana att göra sånna jobb och därför inte förstör mer.

Edit: Fast som man brukar säga. Det ska synas att det är ett hantverk.

Fast golvet ligger väl längsmed ljusinsläppet? Hur lång är det i sidled? Att ta loss socklar och plocka upp bräda efter bräda tar lång tid. Minst en heldag vilket blir 16 timmar, man är alltid 2 stycken. Är det en stor firma som gjort det? När jag jobbade på servicesidan av Skanska fick vi ofta åka på sånna jobb efter att nyproduktion varit där och förstört, alltså skickar en stor firma in killar som är vana att göra sånna jobb och därför inte förstör mer.

Edit: Fast som man brukar säga. Det ska synas att det är ett hantverk.

Ja du menar så, jo det ligger längs med ljusinsläppet. Rummet är litet så ca 1,5 meter ut från väggen i sidled.

Målarklåparna var ingen stor firma. Det var två snubbar. Oklart vilken firma. Men gissningsvis "Albys enskilda allehanda" eller motsvarande.

Last edited:
Ja du menar så, jo det ligger längs med ljusinsläppet. Rummet är litet så ca 1,5 meter ut från väggen i sidled.

Målarklåparna var ingen stor firma. Det var två snubbar. Oklart vilken firma. Men gissningsvis "Albys enskilda allehanda" eller motsvarande.

är iofs IT snubbe och inte hantverkare.
Men festasönder parkettgolv kan jag
:)

så, inga problem, har fått laga två parkettgolv med stavparkett.
Dom lyfter ur dom skadade stavarna och lägger i nya, slipar av hela golvet och lackar om det.
klart på två dagar.

kostnad, ja hantverkarna lär ju ha försäkring.

///P

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S