Har 2 teknikproblem, sammanlänkat eller oberoende av varandra?

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej!

Jag har två problem med min annars ljuvliga hoj som jag skulle behöva lite hjälp med!

1. Det första problemet är att klockan på hojen tenderar att tappa minnet och jag märker att den helt plötsligt går helt fel (hänt 2 gånger på ca 200 mil). Jag får då ställa om den och så går den som den ska igen. Jag misstänker att det har något med batteriet att göra? Batteriet är underhållningsladdat hela vintern och hojen startar alltid fint (undantag för problem 2). Detta har dock hänt inom de sista 50 milen.

2. Problem är att hojen vid två tillfällen vägrat att starta när jag varit ute och kört och sedan stängt av hojen några minuter (också hänt de senaste 50 milen).
Första tillfället var när jag hade gjort ett tillfälligt stopp på 5 minuter efter en stadskörning när hojen kom upp i ca 100 grader.

De andra tillfället var vid en broöppning när jag stod still med motorn avstängd i cirka 10 minuter, då var motorn inte mycket varmare än 80 grader.

Det som händer vid dessa tillfällen är att displayen som annars lyser upp när jag vrider om nyckeln istället är stendöd och det vanliga "ljudet" som ska låta när när elektroniken gör en koll uteblir. Båda gångerna när jag blivit stående har hojen startat efter någon minut efter att jag slagit av och på tändningen några gånger + tryckt på startknappen.

Vad kan vara boven till mina problem tror ni? Jag trodde först att det var något värmeskydd som slog in den gången när hojen hade körts i stadskörning.
Har den döda elektroniken något med att klockan börjat gå fel?

Hojen är min mc i profilen och det sitter ett slipon på den och hojen är inte mappad utan är orginal vad jag vet.

mvh// Jocke

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Finns inga värmeskydd. Mer troligt med glappkontakt. Kolla batteripoolerna

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Finns inga värmeskydd. Mer troligt med glappkontakt. Kolla batteripoolerna

Glappkontakt verkar mest troligt.
Om polerna är OK skulle jag hoppa fram till tändningslåset, kolla anslutningar och spruta med något "elfrämjande" medel.
Därefter alla konaktpunkter däremellan.

Ja problem 1 & 2 hänger troligen samman, klockan har troligtvis inget BU batteri utan bortfall av huvudströmmen nollställer klockan.

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Jag hade svårt att vrida runt nyckeln förut(de kärvade) men efter att jag sprutat 5/56 i tändbingslåset så fungerar det perfekt igen , dock kanske 5-56 inte var så bra för tekniken :p får kolla batterianslutningarna och tändlåset !

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år