har din hjälm åkt ner i backen

Chulan

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Yamaha r1
hej alla bikers undrar om det bara är jag som använder min hjälm efter den åkt ner i backen från sadeln jävla otur. Tänkte köpa en ny hjälm men då hade det bara gått 3 månader innan jag sumpade den, vem har råd med en ny efter varje gång man tappat den.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nej, det är inte värt pengarna att betala för en ny fungerande hjälm varje gång man förstört den gamla hjälmen. Knäcker man skallen vid olycka så.. får man helt enkelt ta den smällen! :tummenupp

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Har den bara dråsat ner från sadeln så tror jag knappast att den är paj. Min gjorde det en gång, och sen åkte den i backen med mitt huvud i, och det gick ju bra.

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
Tappat min ett gäng gånger... dock aldrig från högre höjd än en meter...försöker lära mig att inte hänga den från styret men ack vad trög man kan va...

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
det är nog ingen fara om den har fallit lite lätt.. vafan det kan ju bli minst lika stora märken i den om man har en oärfaren på bönepallen.. jag har även varit omkull med min.. och jag körde vidare med den sen.. men det var inga djupa märken utan bara skrap... detta hände i slutet at sesongen.. men till den nya iår, så skaffar jag en ny..!!!

Bifogat

• 2005.JPG
    2005.JPG
    57.9 KB · Visningar: 286

Dr.Bike

Guest
Som sagt... "HÅLL I GREJERNA" ;)

Tappad plupp är förlorad plupp är ju regeln i TP när man skall fnippla i tårtbiten vid avklarad tårtfråga.
Men att vara SÅ hård att en tappad hhjälm skall kasseras verkar överdrivet.
VORE skalen SÅ sprickbenägna så skulle solen krackelera dem på nolltid + de krafter som sliter och drar i en hjälm uppe i 200+ är ju inte direkt några små krafter.

Nu beror det ju på om den landar klockrent på hörnet av en spetsig grej som dessutom är solid och svarar bra... Eller om det var gräsmatta.

Instinktivt känns det ju inte bra, och jag kan aldrig minnas att jag tappat hjälmen för det där ÄR nog en liten fobi trots allt!

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Efter att ha tappat hjälmen så visiret pajjade så ställer jag numera hjälmen på tanken eller på backen. Att "hänga" den på backspegeln går bort helt och hållet.

Så här kan det se ut efter en marksyning.

Bifogat

• Helmet.jpg
    Helmet.jpg
    21.8 KB · Visningar: 372

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Chulan skrev:
hej alla bikers undrar om det bara är jag som använder min hjälm efter den åkt ner i backen från sadeln jävla otur. Tänkte köpa en ny hjälm men då hade det bara gått 3 månader innan jag sumpade den, vem har råd med en ny efter varje gång man tappat den.

Sumpad hjälm är sabbad hjälm enligt mitt sätt att se det. Men vill du gambla med din skalle så kan ju ingen hindra dig....du wheelar ju i keps på din skrivbordsbild så hjälmar generellt verkar ju inte vara din grej... :confused: :va :kocko

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
fazerfun skrev:
Sumpad hjälm är sabbad hjälm enligt mitt sätt att se det. Men vill du gambla med din skalle så kan ju ingen hindra dig....du wheelar ju i keps på din skrivbordsbild så hjälmar generellt verkar ju inte vara din grej... :confused: :va :kocko
Kepsen håller även om man tappar den i marken.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Hjälmen har varit i backen både med och utan innehåll.
Givetvis byts den ut den dagen den slår hårt i backen men tills dess får den överleva diverse småtapp från låg höjd.
Det skulle vara ganska svårt för hjälmtillverkarna att få en hjälm godkänd om den inte klarade upprepade fall från låg höjd utan påverkan.
OBS repa i lacken räknas inte som påverkad.

En fråga för er som är bibeltrogna och byter hjälm varje gång ni råkat tappa den. Vad händer om ni krockar med en humla/mindre fågel i hög fart?
den smällen kan helt klart jämföras med att tappa hjälmen från tex styret.

För det är väl inte som så att alla som svarar att de byter hjälm varje gång de tappar den inte har tappat sin hjälm än?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Skitlöjligt att byta en hjälm som ska skydda ditt huvud i 200+, för att man tappar den i marken. Jo jag vet att det "sägs så" men det sades också att man inte fick bada 1h efter maten också. Helt utan vetenskapliga belägg.

Min tjej har bytt hjälm minst 2 ggr ( på försäkringen dessutom ) efter att ha tappat den i marken, men det är väl ngn lättfintad mcnisse som lurat henne, inte jag ialla fall.

Tänk logiskt, känns det bra att din 5000,- hjälm inte klarar ett fall på 1 m? Nä, och förmodligen gör den det.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Att jämföra 200+ smällar med "tappad i marken" blir lite skevt eftersom huvudet gör att hjälmen inte deformeras. Finns det inget huvud i hjälmen så deformeras den lättare och kan knäckas.

Nienna

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Kawasaki gpx 600R , en gammal sate ;)
Jag har aldrig tappat min hjälm :arsele :hihi Nej, men allvarligt, det beror väl på hur och var man tappar den? Om min hjälm skulle åka av sadeln på hojen en gång så tror jag inte jag skulle köpa en ny för det. Men det beror helt på hur och var den faller!

Vet inte om jag tycker det känns så säkert att åka i en hjälm om den kan gå söder av ett fall från tex sadeln på hojen, när jag använder den för att skydda min skalle om olyckan är framme! Då är dessutom hastigheten betydligt högre än den hjälmen hinner komma upp i vid ett fall från sitsen!

Hur som helst beror det väl på omständigheterna! Hur många ggr kan man låta sin hjälm fara i backen? Är den tappad på gräs, en kant och så vidare.. Sen fattar jag ju i och för sig inte varför man ska tappa sin hjälm i backen över huvudtaget ;) :D

Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
HanneZ skrev:
Att jämföra 200+ smällar med "tappad i marken" blir lite skevt eftersom huvudet gör att hjälmen inte deformeras. Finns det inget huvud i hjälmen så deformeras den lättare och kan knäckas.

Tvärt om vill jag påstå.
Huvudets massa gör att energin i smällen blir betydligt kraftigare.
Och det som tar upp energin av en stöt är till "huvudsaken" stoppningen innanför skalet. Om den stoppningen har fått en bestående deformation är man farligt ute. Men för att deformera den måste det vara ett huvud innanför som kan ge en kraft i smällen.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Mats757 skrev:
Tvärt om vill jag påstå.
Huvudets massa gör att energin i smällen blir betydligt kraftigare.
Och det som tar upp energin av en stöt är till "huvudsaken" stoppningen innanför skalet. Om den stoppningen har fått en bestående deformation är man farligt ute. Men för att deformera den måste det vara ett huvud innanför som kan ge en kraft i smällen.
Jag läste de där på nån sida senast detta var uppe. Skall se om jag kan hitta det igen. Dom gjorde en liknelse mellen att det är lättare att krama ihop en colaburk utan cola i än en med cola i.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
hjälm i backen

Chulan skrev:

Hjälmen har varit i backen några gånger både utan och med mig i. Vanliga tapp från styret och liknande har jag inte brytt mig om. Men efter en rejäl vurpa på Gelleråsen och en kortare stunds åtföljande sömn på gräsmattan, använde jag den bara en gång till, på hemvägen därifrån. I Karlskoga började det knaka i skallen så att jag vart riktigt orolig att något skallben var spräckt efter kraschen. Det var dämpmaterialet i hjälmen som gick tillbaka... Hjälmen gav ett otroligt bra skydd, visiret sprack och hjälmen var ordentligt skavd och jag hade flera blåmärken på skallen under hjälmen men inte ens ont i huvudet. Eller så dominerade värken i arm, axel och höftben mer...Köpte givetvis en ny hjälm omgående som än så länge har sluppit backen.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Man kan ju känna om kompositen är knäckt. Känner man inget knak eller flex så är det bara att köra på i min värd.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Chronic skrev:
Skitlöjligt att byta en hjälm som ska skydda ditt huvud i 200+, för att man tappar den i marken. Jo jag vet att det "sägs så" men det sades också att man inte fick bada 1h efter maten också. Helt utan vetenskapliga belägg.

Min tjej har bytt hjälm minst 2 ggr ( på försäkringen dessutom ) efter att ha tappat den i marken, men det är väl ngn lättfintad mcnisse som lurat henne, inte jag ialla fall.

Tänk logiskt, känns det bra att din 5000,- hjälm inte klarar ett fall på 1 m? Nä, och förmodligen gör den det.

men de är ju inte för smäll nr 1 då man tappat den i marken utan smäll 2 då du drar dig i 200 som man vill ha en hel hjälm.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati