Har du drabbats av FETTNACKESYNDROMET?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
joo, jag menar allvar.

nu har jag haft kortet sen sommaren '07 och hunnit med ett par mil på hojen och en fråga har dykt upp, både i passande och mindre passande tillfällen och den frågan är kort och gott:

kommer jag få en fettnacke i framtiden?
finns det risk att drabbas av fettnackesyndromet?

jaa, nu sitter du där halvnaken och skrattandes bakom din dataskärm, men låt mig uttrycka mig lite tydligare, vad gäller min frågeställning; med tanke på hur man sitter när man framför en sporthoj, så får nackmusklerna jobba extremt mkt. till och från. vissa av er kör ju inte snabbare än 90, så det är ingen fara för er.

men för oss som hojjar i extrema farter och sålunda upplever luftmotsånd men också en ganska obekväm ställning, är den frågan relevant.

nu kanske någon översmart nisse säger att 'jaa, du får muskler isåfall', men det känns också som att det blir en muskelansamling på ett litet område på nacke, därav----->fettnacke.

ni som har många års erfarenhet, kanske vet vad jag pratar om, har ni dessutom råkat ut för det, får ni gärna posta bilder. jag vill veta vad jag (ev.) kan vänta mig utav min hojjning.

tack på förhand.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Fettnacke är nånting att vara stolt över. Ju fler valkar man har i nacken desto mer man är man.

MikkE

Guest
Fettnacke är nånting att vara stolt över. Ju fler valkar man har i nacken desto mer man är man.
Du menar mer volym = fet.
Man bygger väl snarare upp muskler i nacken och blir som en tjur?

Eller headbanga som George Fisher i Cannibal Corpse. Ger nog också nacke.
George_Corpsegrinder_Fisher_%E2%80%93_CC.jpg

Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Fan vilka bänga trådar du startar!

:confused:

en väldigt relevant fråga, vill ju inte ha problem med nacken i framtiden sportis. har för mig att det kan bli en slags 'puckel' på nacken.

du har mkt erfarenhet av att hojja, så jag tycker du ska dela med dig av den erfarenheten. ev. visa bilder på din egen nacke.

...deras feeeta nackar.

fast det svarar inte på min fråga...

Last edited:

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
fast det svarar inte på min fråga...

Nä, men det är förvisso andra gången i mitt liv jag har hört någon beklaga sig för en fet nacke. :rolleyes:
Har du bilder på din nacke innan hojjandet, och en bild på nuvarande tillstånd?

Så vi kan jämföra och se om det blivit någon föränding under de 2 åren som gått. :)

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Nä, men det är förvisso andra gången i mitt liv jag har hört någon beklaga sig för en fet nacke. :rolleyes:
Har du bilder på din nacke innan hojjandet, och en bild på nuvarande tillstånd?

Så vi kan jämföra och se om det blivit någon föränding under de 2 åren som gått. :)

jag är som schackspelaren, som har tänkt 5 drag framåt, innan han gör sitt drag---->vill ju inte vakna en dag med fettnacke, även om vissa inlägg pekar på att det är bra.

nej, har inga bilder på min nacke, läs det som kommer innan denna mening.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
jag är som schackspelaren, som har tänkt 5 drag framåt, innan han gör sitt drag---->vill ju inte vakna en dag med fettnacke, även om vissa inlägg pekar på att det är bra.

nej, har inga bilder på min nacke, läs det som kommer innan denna mening.

Skillnad på smart planering och nojja.

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
En schysst fettpuckelnacke är ju bara aerodynamisk. Vissa skinnställstillverkare har ju börjat sy på en för er som inte har en riktig gubbnacke.

BASH

WTF !!!!
Gick med
22 Jan 2005
Hoj
Molekyl Edition 1.3 är på väg att bli omolekylerad
En schysst fettpuckelnacke är ju bara aerodynamisk. Vissa skinnställstillverkare har ju börjat sy på en för er som inte har en riktig gubbnacke.

Hmmm ... jag tror du har en poäng där ... Vill göra min guru Bettskena uppmärksam på att det kanske är lite överdrivet att oroa sej :krama, när nu ändå tillverkarna oxå har uppmärksammat att det finns vissa som inte har fettnacke syndrom.
Den aerodynamiska fördelen med detta tillstånd gör att dom som framför sitt fordon i lite högre hastigheter än dom tillåtna kommer att upptäcka en avsevärd ökning av topphastigheten, och kunna informera sina bekanta om fördelarna med att inneha en fettnacke.

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
så du har redan börjat planera för din fettnacke?

jag vill ju inte ha fettnacke, därav tråden.

Men du BEHÖVER en fettnacke! Hur ska du annars orka bära upp bly-turkkjeTtingen som du planerar att tjöpa? :fakta

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Men du BEHÖVER en fettnacke! Hur ska du annars orka bära upp bly-turkkjeTtingen som du planerar att tjöpa? :fakta

men sheisse, det har ingen informerat mig om!

nu blir jag dessutom tvungen att börja tänka fejk-karat...

Hmmm ... jag tror du har en poäng där ... Vill göra min guru Bettskena uppmärksam på att det kanske är lite överdrivet att oroa sej :krama, när nu ändå tillverkarna oxå har uppmärksammat att det finns vissa som inte har fettnacke syndrom.
Den aerodynamiska fördelen med detta tillstånd gör att dom som framför sitt fordon i lite högre hastigheter än dom tillåtna kommer att upptäcka en avsevärd ökning av topphastigheten, och kunna informera sina bekanta om fördelarna med att inneha en fettnacke.

ok vaddå, finns det skinnställ med typ redan inbyggda fettnacken? jag såg ingen sån på senaste mc-mässan, men jag har på känn att du har minst en bild på en sådan, ditt värdelösa fan (fan, som i engelska fan, inte svenska faen).

Last edited:

BASH

WTF !!!!
Gick med
22 Jan 2005
Hoj
Molekyl Edition 1.3 är på väg att bli omolekylerad
ok vaddå, finns det skinnställ med typ redan inbyggda fettnacken? jag såg ingen sån på senaste mc-mässan, men jag har på känn att du har minst en bild på en sådan, ditt värdelösa fan (fan, som i engelska fan, inte svenska faen).

Jo dom fanns på mässan men väldigt undangömda p.g.a. att det inte är till alla ... den påtagliga ökningen av toppfarten klarar inte alla av, därför det lite avsides läget.
Angående bild på fettnackeskinnställ ber jag att få återkomma, när jag inte är riktigt säker på att jag får sprida bilder på detta genombrott.

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Världens genom tiderna snabbaste motorcyklist såg ut såhär i slutskedet av livet:

buffalo.jpg

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...