Har du en UNIK motorcykel....

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
...eller tror du bara det?

Hade en diskussion om detta med mina arbetskamrater där det var rätt skilda meningar. Jag tycker begreppet missbrukas ordentligt idag och även på detta forum.

Tar några exempel:
http://www.blocket.se/malmo/Mercedes_e500__UNIK__AMG_e63_pkt_50615765.htm?ca=23&w=1

http://www.blocket.se/malmo/Unik_CBR_900RR__laga_mil_inkl_leverans_50195806.htm?ca=23&w=1

Är dessa unika?

I min värld så är något unikt något som egentligen inte går att återskapa i samma form dvs utan att handsmida delarna. Unikt är inte något så enkelt som att "motivlacka" sin motorcykel hemma är slänga på ett plastpaket på sin bil. Detta kan vem som helst göra och gör saken inte unik!

Vad är unikt för er?

Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Unikt kan för mig både vara något 3000 år gammalt egyptiskt guld halsband tillhörande någon känd farao....eller helt enkelt bara en koenigsegg agera r (trots att det finns ett gäng ute i världen)

Så unikt kan ha lite olika innebörd för mig. Använder det mer synonymt med ordet "ovanligt" som de flesta nog gör

Edit: kollade upp unik och fick "speciell" och "säregen" som synonym

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har för mig Boris hade en tråd på ämnet för inte så länge sedan med ett par länkade annonser. Bara att hålla med. Det är många som missbrukar ordval för att försöka få just deras annons att uppmärksammas.

Vad som är unikt är ju egentligen i betraktarens öga. Finns det ett begränsat antal kvar av något som är massproducerat kan det ju ändå vara unikt av sitt slag tillslut. Folk går ju och betalar helt vansinniga summor för gamla IKEA produkter. Det mesta har antagligen slängts bort genom åren. De få exemplar som finns kvar i bra skick är folk beredda att betala för. Tillgång och efterfrågan helt enkelt.

I strikt mening är unik något som inte massproducerats som jag ser det. En tavla som är målad av en viss konstnär i ett exemplar. Men som sagt unik kan tolkas och användas på många olika sätt. Vem är jag att avgöra när det används på fel sätt? Om någon anser att deras massproducerade Mercedes AMG är unik får det stå för dem. Det är ett rätt billigt genomskinligt sätt att försöka få folk att uppmärksamma just deras annons.

Om jag skulle lägga ut min 748R på annons skulle jag inte betrakta den som unik. Att den tillverkats i en begränsad upplaga gör den inte unik. Den är heller inte unik i sitt skick. Det finns säkert många lika fina exemplar ute i världen. Däremot kanske man skulle kunna skriva att det är ett tillfälle att förvärva ett fint exemplar. Rätt stor skillnad att formulera sig så. Genom att skriva att något är unikt underskattar man köparens egen slutledningsförmåga. En som lägger ut en RC30 i perfekt skick behöver inte nämna att den är "unik". De allra flesta som letar efter en sådan vet precis vad det är för något. Däremot är det ju aldrig fel att skriva en kortfattad text vad det är för något man säljer. Man ska ju fånga en spekulants intresse och det gör man via text och bilder. Hur många hade hört av sig om en säljare bara lade ut "RC 30 -88 till salu" och så inget mer?

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
En modern sporthoj med MotoGP/SBK-replica kåpor är tydligen det mest unika du kan ha :hihi

Tror mer "unik" står i annonsen för att fler ska klicka på den, eller så vet de bara inte vad unik innebär

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker väl att fåntrattarna som skriver att deras pryl är unik ofta försöker sälja något som är allt annat än unik, samt att verkligt unika saker sällan behöver presenteras som unika...
"Unik" är för mig synonymt med "Överpris!" på blocket (och inte helt sällan annorledes med).

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Ordet unik i annonser tolkar jag som att säljaren vill påvisa att objektet är i fantastiskt skick. Iaf när det gäller fordon...

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
JAG har en unik hoj - en crossplane retta

Av alla cyklar som sålts i världen är det en unik liten skara människor som sitter på en maskin med förskjuten tändföljd (oavsett om det är en bil eller mc). Får jag en halv miljon för den...............någon !!

Nä - skämt åsido, håller med trådskaparen - Det missbrukas friskt med många ord nuförtiden. Bara att läsa aftonslasket och se att orden.................

"Katastrof" - Känns okej att använda när Charlotte Perellis nagel gått sönder.

”chock”, ”super” och ”hån” är andra ord som det blivit sådan inflation i att man knappt bryr sig längre

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Varför får hojannonser mäklare att framstå som hederliga? Fräsch villa med stor potential betyder ju renoveringsobjekt där det ännu inte regnar in. Unik R1 tycks ju betyda söndervurpat lik som sminkats upp med lite ny lack och miniblinkers...

Var man drar gränsen för unik är lite olika men där får ju inte finnas allt för många exemplar sålda. Jag tror aldrig jag har sett en annons på blocket där ordet unik varit med som jag själv har definierat som unik.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ska man tro en del hojannonser på blocket så är t om en japansk sporthoj från 2000-talet unik efter att man monterat miniblinkers och bytt färg på kåpglaset.. :mattias

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Fast det är ju precis tvärtom, en 10 år gammal sporthoj utan miniblink, färgat kåpglas och slipon, det är en unik hoj...

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag kan delvis hålla med om att tex en daytona 675 se -10 är ganska unik då det togs in 10 st i Sverige genom generalagenten. sen har tydligen en del importerats osv, men det enda som är unikt med den är ju egentligen färgkombinationen... Finns säkert massor av exempel förutom just den hojen, men det är en jag vet om.
Dock, att färgen är unik, min soffa blir ju jävligt unik om jag spyr på den för ingen annan soffa har den spyan på sig, det gör ju inte att den ökar i värde direkt.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Är rätt övertygad om att min hoj är ensam om sitt chassinummer = unik.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Unik ock ful tycker jag ofta passar bra ihop i samma mening. Särskilt när vissa fordon på blocket ska beskrivas.

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Att något är sålt i få exemplar är inte unikt i mina ögon det är "limited edition" typ. Skulle dock ALLA andra förutom just din sprängas i luften så är den faktiskt unik!

Men det är min tolkning av ordet! som sagt så ligger "unik" i betraktarens öga/tycke.

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Måste ju bara få kolla, har en Honda Cr500AF i garaget:) Är den unik i era ögon??:confused: I mina är den det då man inte ser dem så ofta.....

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag håller nog med PaleRider mestadels här.

Unikt i mina ögon då ska det vara något som är ytterst sällsynt och som inte går att återskapa särskilt lätt. Exempelvis en riktigt gammal hoj där väldigt få exemplar finns kvar, eller som bara tillverkades i enstaka exemplar. Alternativt något man byggt eller iaf byggt om så omfattande med egentillverkade delar att ingen kommer kunna bygga likadant.

Att skruva på ett kjolkitt kan vemsomhelst göra sålänge du inte tillverkat det själv. Isåfall kan jag gå med på att det är unikt.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
En unik hoj är i regel inte en hoj utrustad med lite reklamdekaler, miniblinkers och en R1-bak utan det är snarare större förändringar exempelvis att sving/gaffel/bromsar/fälgar är utbytta till något exklusivt eller klart bättre, eller att motorn är bytt till en helt annorlunda exempelvis en R1:a med en Ducati 998-motor eller en Blackbirdmotor.

En annan unikhet kan vara att du äger det enda exemplaret av hojen i Sverige eller att det enbart finns ett fåtal exemplar i Sverige exempelvis Yamaha R7 eller Kawasaki ZX7R eller varför inte Honda CBR400RR.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag har en hyfsat unik hoj. :)
Tillverkades, vad jag vet, fyra stycken med den ramen 1996. :)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!