har eran mc körning påverkat körning av andra fordon?

knowme

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Skövde/GBG
Hoj
x
tjena!

har eran hojkörning påverkat hur ni kör andra fordon ,tex bil å sånt eller har eran bilkörning påverkat eran mc körning. kör ni bil snabbare sen ni kört mc å tvärtom.hur tycker ni det e att köra bil efter ni kört mc?

mvh
 

Nicotin

Guest
jag glor efter hojar i mycket större utsträckning i korsningar när jag kör bil..


Men bilen känns duktigt trött efter en dag på hojen.

Men jag vet inte om jag kör snabbare/hårdare med bilen..
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Tycker generellt att bilkörning har blivit ännu tråkigare sen jag tog hojkortet och därför kör jag inte fort med bil. Finner ingen tjusning i att rulla 4hjuligt. Det är enbart för transport från punkt till punkt numera.

Så man kan säja att det har haft omvänd effekt på mig med bilen kontra hojen.
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
tröttnade på o köra fort med bil efter jag förlorade körkortet + fortkörningsbot månad efter kortet va tillbaks förra sommarn. men nu gör jag knappt ett ryck ens när vägen är helt tom. 0.86l/mil förra tanken, ska försöka gå under 0.8 nästa! :)
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Givetvis har hojkörningen påverkat, och i mitt fall till det bättre tror jag. jag märker själv att jag, så här mitt i hojsäsongen, är betydligt mer "aktiv" och uppmärksam även när jag åker plåtlåda. På vintern däremot, när man inte kört hoj på några månader, återgår man sakta till samma halvdvala som alla andra bilister verkar befinna sig i :arsele
 

brie

Medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Falköping
Hoj
Brutale 910
Det som har varit mest possitivt i min mening är att jag tycker man har blivit bättre bilförare iom att man tog mckortet...

Mer uppmärksam och mer....erm.....ja vafan...man vet ju lite mer hur folk kör med bil sen man tog mckortet helt enkelt...och man kikar alltid minst en gng extra i korsningar osv när man kör bil....

I övrigt har ju bilintresset mer lr mindre försvunnit helt...trevlgt med en snygg bil men vad gäller effekt.....skit samma i bilen.....det har jag i hojen..som fö är bra mkt mer sköjj att köra =)
 

Pjotor

t.d TT-600
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Örebro
Hoj
FZR1000 anno 1989 och en Fzr1000 - 87 med motor från - 92
ja.. jag känner mig oxå betydligt mer uppmärksam när jag numera kör bil. Vet med mig att jag var en slarvig jävel innan.. men nu är jag riktigt skärpt :D
 

Skrollster

Ny medlem
Gick med
15 May 2006
Ort
Göteborg, sandarna
Hoj
Röd ZX6R -99
Bilen går sällan mycket över hastighetsbegränsingarna sen jag började köra sporthoj, ser inget nöje i det längre. Sen så har man blivit bra mycket duktigare på att vrida på huvudet, kolla speglarna etc sen man skaffade sig A-kort. Jag har nog blivit mycket mer medveten om övriga trafikanter sedan jag skaffade min ninja.
 

copse

Guest
Jo man har ju blivit mer uppmärksam, är ju naturligt att man märker hojjar i större utsträckning än förut.

I vissa situationer som jag vet kan vara farliga för en själv när man kör hoj, har man mer uppmärksamhet, typ när man gör en vänstersväng på landsväg, eller när man står i en korsning och ska svänga ut och man ser en hoj komma mot en rätt långt bort osv.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
bil å tråkigt att köra nu mera, jag kör inte bil fortare än va jag gjorde innan jag tog kortet å köpte hoj.

mer koll på MC har man helt klart haft sen man tog KK.
 

vwmartin

Rookie
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Floda
Hoj
Ingen just nu..
Blivit mkt mer uppmärksam under körningen..sen så har körstilen inte ändrats då jag kör en Volvo 360 gl..så det spelar ingen vad man gör,den går aldrig fort ändå :D

/Martin
 

grovy

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
Trajja 955i , cr 250
Så fort jag ser en mc när jag kör bil så måste jag alltid säga till dom andra i bilen att det kommer en hoj.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Svårt att svara på, eftersom jag kört hoj i 22 år och bil i bara 18... :tungan
Men jag vill gärna tro att jag med hojkörningen i ryggraden kör bil en aning mer uppmärksamt och förutseende än jag hade gjort annars.
 

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Vejbystrand, Kinna och Hermagor
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
Det har haft många effekter.
Jag kör inte ens tiondelen så lång sträcka per år med bilen sedan jag skaffade hoj, däremot rullar hojen mer än bilen gjorde innan. Alltså bränner jag ungefär lika många liter soppa per år fortfarande....
Uppmärksamheten som bilförare har ökat, i synnerhet i sådana situationer som är lömska för hojförare.
Blyfot har jag alltid haft, men hojen har gjort mig avtrubbad med avseende på motoreffekt och acceleration, så jag trampar nog ÄNNU hårdare på den högra pedalen numera, och ändå känns det som att det händer absolut INGENTING. Ändå kör jag en MB 560 SEL så lite pulver finns att få... Som en följd av detta blir det lätt lite väl tajta omkörningar för man förväntar ju - åtminstone en aning - acceleration...
Det är inte lätt att upprätthålla känslan för bilen när man bara kör den tvåhundra mil per år, och aldrig över trettio mil samma månad, och bara kanske tre ggr som mest per månad. Hojen rullar ju däremot i stort sett varje dag året om.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Jag kör definitivt bättre med bil sen jag började köra mc. Jag tänker mer på att köra tekniskt och "elegant", är mer uppmärksam på trafiken, har bättre flyt.
 

Rockskane

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2006
Ort
Malmö
Hoj
Busa
Är jävligt noga med att använda blinkers när jag kör bil. Vet ju hur obehagligt det är med idioter som inte blinkar när dom byter fil. Kan bli riktigt otäckt när man kommer susande i 250 på motorvägen och nån jävel slänger sig ut i vänsterfilen utan förvarning! :yoparty
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top