Har FZR 1000 två möjliga lägen på häcken?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag låg och krälade under biken häromdagen och fick syn på ett par hål vid nedre dämparfästet.
Hålen såg ut att kunna passa bra om man vill ändra läget på häcken.
Är det ngn som vet om detta är fallet, eller bara ngr hål som tillkommit under produktionen?
Funderar på att höja häcken en aning på den.
Det är en 91:a
//Tobbe

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag undrar också, vissa fzr1000 är svampiga och hopsjunkna medans andra är lite knaprigare och högre..

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Teo skrev:
Jag undrar också, vissa fzr1000 är svampiga och hopsjunkna medans andra är lite knaprigare och högre..
Min tillhör dom sistnämda tyvärr.
Jag har bara ingen lust att skruva ner den nu om det inte är så att det är avsett för att höja den.
Det verkar som att man flyttar hela "klumpen" som nedre fästet sitter i.
Får snart plocka ur tummen och köpa mig den däringa verkstadshandboken :rolleyes:
//Tobbe

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
hm...ingen som vet alltså.
Kan ngn som bytt "hundbenen" för att höja röven, ge mig ngn rekomendation på förlängning?
Dvs hur mkt längre dom bör vara för att få upp häcken 10cm ungefär, tänkte be en kompis fixa ett par.
//Tobbe

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
CBR600 KXF250
tobbeviking skrev:
Tack det var vänligt :)
Jag har äntligen fått tummen ur och beställt en bok på nätet nu.
314:- inkl frakt för en haynes ca 150:- billigare än hos Mchandlarna :tummenupp
Här har dom 19:- i frakt :)
//Tobbe

Mekonomen tar ungefär samma pris (330 kr gav jag för min) och det tar 1 eller 2 dar innan dom får hem den.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Skäggis skrev:
Mekonomen tar ungefär samma pris (330 kr gav jag för min) och det tar 1 eller 2 dar innan dom får hem den.
Där ser man. :)
Det skulle enligt deras hemsida ta 3-6dagar att få hem den, får väl se hur väl det stämmer med leveranstiden.
//Tobbe

Daggarparn

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
Ingen numer :-(
tobbeviking skrev:
hm...ingen som vet alltså.
Kan ngn som bytt "hundbenen" för att höja röven, ge mig ngn rekomendation på förlängning?
Dvs hur mkt längre dom bör vara för att få upp häcken 10cm ungefär, tänkte be en kompis fixa ett par.
//Tobbe
Håller med om att de är låga i aktern. :-(
Beställde tailraiser på s-racing, väntade ett par dagar & ringde sedan för att efterlysa dem. Visade sej att de hade semester utan att meddela det på något vis :-(. Oproffsigt!!
Avbeställde & ber också en kompis att fixa ett par.
Men 10cm låter mycket, de från s-racing skulle höja 33mm.
Tror att man får en rätt vinglig hoj om man höjer för mycket.

Har också 2par hål på min -87:a. Ska undersöka om det går att höja genom en flytt, men tror inte det. Antagligen har man samma fäste på 750, 1000, UK & US modellerna. Och bara olika dämpare.
Annars skulle det ju vara för lätt. :)

Förresten, ska man ha längre eller kortare för att höja aktern?
:confused:

Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Daggarparn skrev:
Förresten, ska man ha längre eller kortare för att höja aktern?
:confused:
Ja det är mer än jag vet :va har inte grunnat så mkt på det.
Men du hade inga mått på dom raisers du beställde, då hade du iofs kanske skrivit det?
Nä 10cm är väl kanske i mesta laget :D var bara ett mått jag hasplade ur mig.
Antar att 3-4cm är mer hälsosamt. :tungan
//Tobbe

Daggarparn

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
Ingen numer :-(
tobbeviking skrev:
Ja det är mer än jag vet :va har inte grunnat så mkt på det.
Men du hade inga mått på dom raisers du beställde, då hade du iofs kanske skrivit det?
Nä 10cm är väl kanske i mesta laget :D var bara ett mått jag hasplade ur mig.
Antar att 3-4cm är mer hälsosamt. :tungan
//Tobbe
Nej, de skriver ju inte ut måtten, tror väl att man fixar egna för 100kr istället för att köpa deras för 650:- annars :D
Känner en gammal mc-mek som jag ska konsultera.
Har ju en -87:a som är vääldigt låg. Köptes för en vecka sedan, fick lite genomslag bak så jag började undersöka saken. Förspänningen var =0! Så jag spände upp den nå´n cm. Blev faktiskt lite högre direkt. Jag väger ju 100pannor, de flesta hojarna är inställda för förare på ca 70-75kg tror jag. Så jag brukar få pilla lite med inställningarna.

Här ska experimenteras!! :tungan

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Daggarparn skrev:
Nej, de skriver ju inte ut måtten, tror väl att man fixar egna för 100kr istället för att köpa deras för 650:- annars :D
Känner en gammal mc-mek som jag ska konsultera.
Har ju en -87:a som är vääldigt låg. Köptes för en vecka sedan, fick lite genomslag bak så jag började undersöka saken. Förspänningen var =0! Så jag spände upp den nå´n cm. Blev faktiskt lite högre direkt. Jag väger ju 100pannor, de flesta hojarna är inställda för förare på ca 70-75kg tror jag. Så jag brukar få pilla lite med inställningarna.

Här ska experimenteras!! :tungan
Ha ha du va mig en lättviktare, jag ligger på 110 pannor jag :D
Ja det vore kanske inte fel med en ny dämpare bak och lite goa fjäders i fram.
Men vaf.. det funkar till mig.
Vilka tråkmånsar som inte skriver ngt mått! Jag vill ju piratkopiera deras prylar juö.. :hihi
//tobbe

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
har ni kommit fram till om aslet höjs eller inte om man flyttar dämpafästet till det andra hålet????? Jag vill höja upp baken lite jag med. Dock på en 600 men jag har ju samma hål. annars är det väl bara att traska ut och tetsa.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
zilver skrev:
har ni kommit fram till om aslet höjs eller inte om man flyttar dämpafästet till det andra hålet????? Jag vill höja upp baken lite jag med. Dock på en 600 men jag har ju samma hål. annars är det väl bara att traska ut och tetsa.
Ja snart väntar jag inte på min bok längre, som det regnar i denna del av landet så kanske man ska fundera på pontåner ist för rövhöjningar :huvet
Tredje dygnet det regnar mer eller mindre konstant nu :4skrika
Nu har jag ju inte kravlat mer under biken, men denna slutsatsen drog jag när jag såg det hela.
Hundbenens position flyttas ju mot bakhjulet så OM man ska förlänga dom för att höja BORDE den höjas av att flytta länkaget till det bakre hålet.
Det trista är väl om "klumpen" behöver stöd mot ramen i framänden så kanske det hela är en mycket dum ide.
Därför ville jag veta om ngn testat innan.
//Tobbe

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
tobbeviking skrev:
Det trista är väl om "klumpen" behöver stöd mot ramen i framänden så kanske det hela är en mycket dum ide.
Därför ville jag veta om ngn testat innan.
//Tobbe

Jo det kanske ligger nåt i det.. men om inga svar kommer innan ikväll och om det regnar i mån så gör jag ett test. tror jag.

Kan inte göra annat än att hålla med om skitvädret. bara att :Bugar till högre makter för att få en fin höst med mycket mera sol. eller skit i solen bara det slutar regna

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
zilver skrev:
Jo det kanske ligger nåt i det.. men om inga svar kommer innan ikväll och om det regnar i mån så gör jag ett test. tror jag.

Kan inte göra annat än att hålla med om skitvädret. bara att :Bugar till högre makter för att få en fin höst med mycket mera sol. eller skit i solen bara det slutar regna
Isf få du skriva hur det gick. :)
Jag orkar inte pilla med det idag.
//Tobbe

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Min motorcykel är alltid sommarkrispig
:tomten

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jag blev full igår ;)

SKa kolla nu...

Edit: Jag får inte ut så mycket av att kolla i boken faktiskt. Bara att prova helt enkelt...

:hej

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom