Har jag fuckat upp förgasarna?

Ostronet77

Medlem
Gick med
14 Jul 2023
Hoj
Kawasaki
Tja. Rengjorde mina förgasare på min Suzuki vs 1400 från 1997 idag. Rätt skitiga inuti. Plockade isär nåt, munstycken, nål och gummimembran. Allt blev rent och snyggt. men sen till frågan. Jag rengjorde med brake clean från biltema som jag ändå hade hemma. Trasa och brake cleaner och torka av bara. Tänker nu om gummidetaljer har blivit försämrade? Typ membran, o-ringar osv? Alla delar såg väldigt bra ut innan åter montering. Den startade och gick som tåget iallafall. Eller jag märker kanske så småningom att den börjar gå kasst pga membran o sånt ej mår så bra? Kanske bara att köra på, kanske inte händer något alls?

ha de gått alla.

Bifogat

• IMG_0965.png
    IMG_0965.png
    6.6 MB · Visningar: 67

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Tja. Rengjorde mina förgasare på min Suzuki vs 1400 från 1997 idag. Rätt skitiga inuti. Plockade isär nåt, munstycken, nål och gummimembran. Allt blev rent och snyggt. men sen till frågan. Jag rengjorde med brake clean från biltema som jag ändå hade hemma. Trasa och brake cleaner och torka av bara. Tänker nu om gummidetaljer har blivit försämrade? Typ membran, o-ringar osv? Alla delar såg väldigt bra ut innan åter montering. Den startade och gick som tåget iallafall. Eller jag märker kanske så småningom att den börjar gå kasst pga membran o sånt ej mår så bra? Kanske bara att köra på, kanske inte händer något alls?

ha de gått alla.
Bromsrengöring är designat för att skona gummidetaljer så det är nog lugnt.

Virtuos

KEWKEN!
Gick med
7 Oct 2003
Hoj
ZX-7R -96, ZX-9R -01, 701E -17, 690RFR -09, HQV FE250 + FE350
Bromsrengöring är designat för att skona gummidetaljer så det är nog lugnt.
Jag skulle faktiskt säga det motsatta, dvs att undvika Brake Cleaner för just förgasare och använda Carb Clean istället för att vara snällare mot gummi- och plastdetaljer...

Ostronet77

Medlem
Gick med
14 Jul 2023
Hoj
Kawasaki
Jag skulle faktiskt säga det motsatta, dvs att undvika Brake Cleaner för just förgasare och använda Carb Clean istället för att vara snällare mot gummi- och plastdetaljer...
Ja tänker detsamma. Men är första gången jag gjorde rent dom så kanske ej skadat dom något nämnvärt.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Fast bromsrengöring kan ju inte heller vara superaggressivt mot gummi, med tanke på mängden gummi som finns i bromssystemet i form av flexislangar och tätningar i huvudcylinder och ok.

Virtuos

KEWKEN!
Gick med
7 Oct 2003
Hoj
ZX-7R -96, ZX-9R -01, 701E -17, 690RFR -09, HQV FE250 + FE350
Fast bromsrengöring kan ju inte heller vara superaggressivt mot gummi, med tanke på mängden gummi som finns i bromssystemet i form av flexislangar och tätningar i huvudcylinder och ok.
Nu är väl inte huvudsyftet att använda bromsrengöring på huvudcylinder m.m. Det primära syftet är att använda det på bromsok och -skiva där det blir bromsdamm och avlagringar.

Sen har det ju en väldigt bra sekundär effekt vid borttagning av smuts och fett i allmänhet :)

Ostronet77

Medlem
Gick med
14 Jul 2023
Hoj
Kawasaki
Nu är väl inte huvudsyftet att använda bromsrengöring på huvudcylinder m.m. Det primära syftet är att använda det på bromsok och -skiva där det blir bromsdamm och avlagringar.

Sen har det ju en väldigt bra sekundär effekt vid borttagning av smuts och fett i allmänhet :)
Så du tror att förgasarnas gummi detaljer har klarat sig utan problem? Har ju bara använt brake cleaner 1 gång vid förgasar rengöring
Har själv gjort samma sak som du, på likadan hoj som din, (dock ej lika blank) & det är 2 år sen. Den går fint ännu!
Du menar rengjort med brake clean i förgasaren?

tack

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Absolut inga problem med Brake Clean där.
Måste också säga att det är gott att se en ägare som tar hand om sina grejor.
Snyggt!

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...