Har jag körkort för tung mc?

Phillip

Guest
Jag tog körkort för mc på 25 kW 2008-08-21, alltså mellanklass. Har jag körkort för tung mc nu? Jag har tagit för givet att jag har tung kort eftersom det har gått mer än två år sendan jag tog kortet. Men eftersom jag aldrig fått det bekräftat har jag samtidigt inte varit helt 100 på det. Någon?

// Philip

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Två år är två år. Roligt att du ändå "tagit för givet" när du inte visste hur det ligger till, haha :glömdet

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
På baksidan körkortet har du en tabell med de olika körkorten. Under A finns det två stycken motorcyklar. Bredvid den ena står det ett datum och bredvid den andra står det ett datum som ligger två år efter det datumet ovanför. Det är det nedre av mc-datumen som är datumet då du fick börja köra utan att tänka på motorcykelns motoreffekt.

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Nej!
Tog han för "Mellan MC" så finns inget datum för när han fick börja köra "Tung-MC"..

På körkortets baksida kan du se på raden "Mellan MC" datumet då DU blev godkänd men på "Tung-MC" är det tomt, DOCK ÄR du behörig 2 år från den dagen du blev behörig för "Mellan-MC"!

Återigen, Grattis!

Last edited:

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Du har alltid haft kk för tung mc.

Det har aldrig funnits någon mellanklass. Det du hade tidigare var kk för tung mc men med begränsning. (max 25kW eller 0.16kW/kg.) Nu har du ingen begränsning och får köra vad du vill oavsett effekt eller effekt i förhållande till vikt. ;)

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej!
Tog han för lätt MC så finns inget datum för när han fick börja köra "Tung-MC"..
På Lätt MC står datumet när du blev godkänd och på Tung är det tomt men du ÄR behärig 2 år från den dagen du blev behörig för Lätt-MC!

Återigen, Grattis!

Men 25 kw är inte lätt, det är A med begränsning, eller "mellan"

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
På baksidan körkortet har du en tabell med de olika körkorten. Under A finns det två stycken motorcyklar. Bredvid den ena står det ett datum och bredvid den andra står det ett datum som ligger två år efter det datumet ovanför. Det är det nedre av mc-datumen som är datumet då du fick börja köra utan att tänka på motorcykelns motoreffekt.

Eh...Nej..? Om det ändrades efter att jag tog mitt kort vet jag inte men 2005 såg det iaf inte ut så.
IMG_1315.jpg

Eller betyder det att jag fortfarande har kort med begränsning..? :eek: :tungan

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Enklast är att testa genom att hoppa på en ostrypt tung hoj och åka en sväng. Kör du ihjäl dig direkt så saknade du behörigheten, kommer du hem utan missöden så har du den. Kommer du dessutom hem och har en reflexväst på dig så är du även medlem i SMC.

Phillip

Guest
Eh...Nej..? Om det ändrades efter att jag tog mitt kort vet jag inte men 2005 såg det iaf inte ut så.
IMG_1315.jpg

Eller betyder det att jag fortfarande har kort med begränsning..? :eek: :tungan
Precis så ser mitt också ut. Man blir lite fundersam. Man skulle kunna låta göra ett nytt körkort, då kan man ju känna sig safe :tungan.

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Precis så ser mitt också ut. Man blir lite fundersam. Man skulle kunna låta göra ett nytt körkort, då kan man ju känna sig safe :tungan.

Poliser i allmänhet må vara dumma i huvudet, men att de inte ska kunna räkna åren mellan 2008-2012 och inte förstå att det gått mer än två år är störst osannolikt.

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Mitt kort ser f.ö. ut som ovan och då är datumet 2011-08-10. Står ingenting under heller för tung bara ---

Adde1986

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2010
Hoj
KTM 690 SMC -08

Tanken slog mig att det är rätt skönt ändå att man ändå har en förklaring på 1.efternamn 2.förnamn till haffa... Lathund ;)

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...