Sen är jag av åsikten att 70% av artiklarna i Bike inte är ett vettigt hantverk och det är tyvärr genomgående hos flera tidningar. Jag får Bike och Motorrad på jobb och läser dem men med tanke på den genomsnittliga artikelkvaliteten skulle jag betala ungefär samma som för en bilaga till Aftonbladet.
http://www.bike.se/test/comparative_test/ducati-multistrada1200s
Denna artikel kom fram först när man gick in på bikes hemsida och jag tycker den är ganska representativ för majoriteten av innehållet. Artikeln är indelad i 4 stycken:
1/4 Miljöbeskrivning som hämtad från wikipedia.
2-3/4 Genomgång av den nya tekniken aka ordbajsat direkt ur Ducatis pressmaterial. Texten visar uppenbart att skribenten inte är särskilt tekniskt skolad och inte förstår vad han skriver.
4/4 Så hur är nya Multistrada att köra? Den springande punkten för ett test. Värt att notera är att detta är det kortaste stycket. Och texten blir ett enda jaha, har skribenten ens kört förra multistradan? Vad har chassit för styrkor och svagheter? Hur är bromsarna? Hur beter den sig vid olika typer av körning? Frågorna är många....
Huvudet på spiken när det gäller dessa "vara först med att skryta med provkörning av senaste modellen". Inte specifikt för Bike eller senaste Multistradan utan ett genomgående fel i alla MC-tidninger.
Nerbjuden till varm plats, genomgång/hjärntvättning av märkets PR-trupp, kort provkörning och sedan flygbiljett hem för att stressa ut "provkörningen" i nya numret. Helst innan någon annan hinner skriva om exakt samma resa.
Det ger ju absolut ingenting att läsa om denna ringrostige/vinterdeprimerade svenske motorjournalist som ska skaffa sig en åsikt på 5 röda. Förstår att en sådan artikel blir väldigt krystad och innehållsfattig.
---
MC-pressen har ju ett rejält besvärligt jobb. De ska agera reklampelare åt branchen samtidigt som det är förbannat ledsamt att läsa samma skit år ut och år in. Hur roligt är det att läsa om V-Strom 650 varje år då det enda som hänt på 10 år är nya fulare plastkåpor t ex?
Priset tar ju Motorrad med sitt förbannade Alpen Masters som har som enda mål att komma fram till att BMW 1200GS är bäst på att frakta lönnfeta tyskar i Alperna. Vi
VET det nu! Det testet är ju lika bisarrt som att plocka ut hela högen med hojar på banan och konstatera att BMW S1000R är bäst där. Det gör ju iofs den tidningen också, men då kör de ju för ändamålet bara vettiga hojar, dvs sporthojar.
Dock kan ovan nämnda tidning glänsa när de gör sina däcktester (otroligt bra sport/sporttouringtest senast), men det mesta är blaha blaha och 5000-milatestet fick sig en trovärdighetstörn när den rasade BMW:n fick slutföra testet med ny motor som bara gått halva teststräckan...
Av de svenska tidningarna tycker jag faktiskt Bike står sig bäst. Många andra, som någon vitsigt skrev, handlar lite mycket om Intruderklubbar i dalarna och kanelbullar och räkmackor. Säkert trevliga jeppar i Intruderklubben och räkmackan är säkert god med vem fan vill läsa om det!?
Det jag gillar att läsa om är prylar, däck, utrustning, verktyg etc. Sånt man ofta köper och använder.