Har moralfolket vunnit?
Min ödmjuka kommentar till ursprungsfrågan:
Ja, det är väl kanske för tidigt att ge ett definitivt svar i ditt fall. Viss tillfällig återfallsrisk får väl fortfarande anses föreligga.
Men sett över ett lite längre perspektiv så är detta ett diskussionsämne där moralfolket alltid "vinner", i slutändan. Jag tror att det är extremt svårt att finna förare som är 50+ som delar åsikt med den ack så vanliga dödsföraktande inställning som många unga sporthojsförare ger uttryck för. Och då måste vi ju också inse att dessa 50-plussare faktiskt också varit 20 bast nån gång på stenåldern ... Då hette missilerna dock inte R1 V Rossi race-replica-så-de-så eller gixxer 750 R väldigt-mycke-delux utan CB 750 snabb-så-in-i-baljan. Same shit, diffrent name.
Ifall en förare varvar ur ett par växlar på en tom väg så går inte ens jag upp i spinn. Men när man ser hur vissa andra agerar på allmän väg mitt i annan trafik och medvetet provocerar den polis som finns till för att värna mina nära och kära... då är det enbart sunt att gå upp i falsett. Denna "kastratsång" är indirekt bara ett tecken på att man själv har anpassat sig till de såväl skrivna som oskrivna regler som majoriteten av oss har valt att respektera och leva efter. Man har nämligen själv till slut insett att
"nä, det här kommer inte att funka om jag bara kör mitt eget race hela tiden".
Fartens tjusning finns nog i hög grad fortfarande kvar där i skallen även trots att man börjar inse risken för övriga trafikanter. Man blir dock mer omtänksam gentemot sina nära och kära. Man inser helt plötsligt en dag att den korta stund av tjusning man får vid den där bakhjulskörningen inte längre ger någon tillfredställelse. Eller rättare sagt. Man inser att bakhjulsåkningen har aldrig gett nån verklig tillfredställelse! Helt plötsligt så är det därför förarens förstånd som styr över lusten att gasa istället för att lusten att gasa styr över förarens förstånd.
Då människan är en varelse som ständigt utvecklas så kommer förståndet alltid att segra till slut. Det finns nämligen inget hållbart alternativ.
Jag lyfter på hatten åt changco och tackar för ett av de modigare inläggen här på senare tid.