Har NÅGON sporthoj toppfartsspärr?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag läser en del amerikanska forum, och där nämns ofta att sporthojar är begränsade i toppfart och att det finns metoder för att komma runt detta. Är detta verkligen sant? Vad jag vet har ingen sporthoj toppfartsspärr, men jag kanske har fel. Däremot vet jag att mätaren är begränsad till 299km/h eller 186mph.

Så vad gäller? Finns det någon spärr?

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Nej, inte har det varit så på mina hojar.
Det som sätter stopp för "toppfarten" där verkar vara effekten.
:)

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Hyabusa och ZZR1400 lär ju vara spärrade strax under 300.

Så har vi ju fotpinnespärren som vissa hojar har ...

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jo det är smidigt med de hojjar som har fotpinnspärr, går väl inte fortare än 185km/h då.

Busa -02? gick väl över 300 och nyare typ -06-> är strypta till 299, men med några mod får man väl dom att gå över 300 utan att "trimma", alltså genom att ta bort "strypningar".
Rätta mig den som vet mera.:)

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Puch har haft toppfartspärr sen 70talet. Min dakota måste varit spärrad eftersom ingen modifiering i världen gjorde att den kunde gå fortare än 60km/h.
Dessutom var de först med traction control.

sportbike

Guest
Puch har haft toppfartspärr sen 70talet. Min dakota måste varit spärrad eftersom ingen modifiering i världen gjorde att den kunde gå fortare än 60km/h.
Dessutom var de först med traction control.

Och låsningsfria bromsar.

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Den kan ju alltid vara spärrad genom utväxlingen, så att den går i varvstoppet på högsta växeln när man når 299km/h (de japanska bolagen har en överenskommelse att hojarna inte ska gå fortare än 300). Så drar den väldigt kraftigt upp till 300 kan man ju dreva om ifall man vill köra fortare, men drevar man för mycket så blir det istället så att den inte orkar ta sig upp till varvstoppet. Eventuellt att det kan sitta någon elektronisk spärr i de värsta sporttouringhojarna som busan och zzr1400, men den kanske man får bort med en powercommander, en del hojar är ju strypta på de två/tre första växlarna också.

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
Den fartspärren som finns på tex Hayabusa är ett slags varvtalsstopp på högsta växlen, då finns det en så kallad "TRE-Modd" för par hundringar som fixar detta, den gör så att du lurar motorn att alltid 5:ans växel ligger i, den tar även bort momentneddragningar som kan vara på dom lägsta växlarna med annars.
Iaf med en sån på så har du full effekt å varv på alla växlar å hayabusan gör lätt över 300 efter det :)

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Har för mig att en B-king har toppfartsspärr på ca 250?... Tar man bort den ska den visst göra nästan 300 på mätaren (vilket måste vara ganska intressant utan kåpa)...

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Haha, jag visste direkt när jag öppnade denna tråd att jag inte skulle hinna först med att skriva att ALLA motorcyklar är spärrade till 185km/h om man fäller ner bakre fotpinnarna. sporthoj.se klassiker det där nu. I love it. ;)

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Haha, jag visste direkt när jag öppnade denna tråd att jag inte skulle hinna först med att skriva att ALLA motorcyklar är spärrade till 185km/h om man fäller ner bakre fotpinnarna. sporthoj.se klassiker det där nu. I love it. ;)

Man måste va snabb som en vessla. :banana

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Hayabusa 08/09 har ett extra övervarvningsskydd på 6an som går in vid 10200 rpm. Det begränsar toppfarten till ca 300 km/h. Genom att koppla in ett 22kohm motstånd mellan den rosa sladden från växellägesgivaren och jord lurar man ECU att hojen går på 5an och eliminerar därmed fartspärren på 6an. Det gör att växelindikatorn då visar 1-O-2-3-4-5-5 men det går också enkelt att lösa om man vill lägga ner lite jobb så att den visar 1-0-2-3-4-5-6...Det går även att koppla ingången på RPM-switchen till blå/gul TACH-kabel på ECU (tror jag) så slipper man koppla in dioder på tändspolarna.

Bifogat

• RPM_Switch_on_Busa_08.JPG
    RPM_Switch_on_Busa_08.JPG
    22.4 KB · Visningar: 123

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Var det inte någon utav Busorna som dety visade sig bara var spärrade på pappret. Mätaren stannade vid 300 men farten fortsatte att öka?

Min gammla gjorde iaf strax över 340 på mätaren :banana

Invalido

Guest
undrar med om vissa hojar har spärr....min tjejkompis hoj kommer upp i max 100 och jag ser inga fotpinnar som e nere....
hon tjatar o tjatar om att jag ska hjälpa henne men jag hittar ta mig fanken inte felet....
HJÄLP!!!

Bifogat

• fat_chick_on_motorcycle.jpg
    fat_chick_on_motorcycle.jpg
    43.3 KB · Visningar: 144
Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Man går väl efter vad som står på mätaren va??
Min står det 350 på....:yoparty :2cool

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...