Har nån på SH vunnit Isle of man?

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Nä, nu skoja jag lite. Men är det nån här som kört det tro? Den måste väl vara några svenskar som kört där å hur gick det???

Skulle vara kul å veta vad det e för nivå på de som kör där. Räcker det att vara avdankad moto gp åkare för att vinna?

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Mats Nilsson blev bästa rookie 2008 i Supersport med en åttondeplats som bäst. I år gick det inte riktigt lika bra då Mats knäskada förvärrats efter flera krascher. Han har istället valt att lägga hjälmen på hyllan.

Svårt att säga om det räcker med en avdankad motogp-förare, då det är en så annorlunda att köra fort mellan träd, hus och stenmuur. Samtidigt som fästet varierar och banan är över 60km lång..

Många av förarna i TT är lite äldre, då det är otroligt viktigt med erfarenhet för att kunna köra riktigt fort, och framförallt fort och överleva. Men på sista tiden har det börjat komma fram riktigt snabba ungdommar, som Guy Martin, Dunlop-bröderna och inte minst Conor Cummins.

En dröm jag har personligen är att köra Isle of Man Manx GP. Ett race för rookies och andra långsammare förare som inte platsar riktigt i TT eller som försöker komma vidare till TT. För att få köra ManxGP måste man ha elitlicens och ha kört minst sex race det år du ska tävla. Samtidigt får man max köra på 750cc. Mats kom tvåa två år i rad -06 och -07 med en 600cc.

Annars är det bara att ta sig över och bomba gatorna helt lagligt;) I städerna och byarna är det fartbegränsning, men uppe i mountain course är det fri fart. Lite läskigt dock kanske att köra med möte då det är vänstertrafik. Av och till kan man se många skyltar, både på tyska och engelska, med texten "Kör på vänster körfält" eller liknande då det är många turister som glömmer bort sig.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Jasså, säj till när du ska åka så hänger jag med. Skulle va kul å köra det där mc rallyt. Vad krävs för att kvala in till TT?

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Jasså, säj till när du ska åka så hänger jag med. Skulle va kul å köra det där mc rallyt. Vad krävs för att kvala in till TT?

Bara att skicka in lite info om dig själv, om vad du kört och presterat och en anmälan.

Mats Nilsson hjälper hemskt gärna svenska förare som är intresserade av att köra på Isle of Man. Har ni frågor kan ni ta det genom mig om ni vill.

Om det nu skulle bli så att jag skulle köra där en vacker dag, skulle jag själv faktiskt bli förvånad:D Det ligger nog många år i framtiden i så fall. Men jag lovar att jag kommer att informera er om det skulle bli av;) Man kan alltid drömma, nog har man hittat på tokigheter innan och kommer att hitta på fler framöver.

Men första steget är ju att börja tävla. Får jag råd ska jag köra lite race, hoppas kunna köra ett erf-race eller så nästa år. Fokus ligger just nu på Highsider, allt ser bra ut för framtiden men det ska faktiskt bli bra också innan jag överhuvudtaget har råd att börja rejsa på allvar..

Vill man köra Isle of Man Manx GP skulle det kosta minst ca 70-100000kr. Om man räknar med allt från startavgifter, resor, uppehälle, mekaniker, reservdelar, cykel m.m. (om man inte tar med inköpspris för cykeln då:rolleyes: )

Det är ändå ett äventyr på två veckor, plus resdagar.

Matti

Håll käften när du pratar med mig!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM RC8 R, KTM 450 SMR, KTM 690 SMC och en KTM 250 SX-F.
Men uppe i mountain course är det fri fart. Lite läskigt dock kanske att köra med möte då det är vänstertrafik. Av och till kan man se många skyltar, både på tyska och engelska, med texten "Kör på vänster körfält" eller liknande då det är många turister som glömmer bort sig.

Mountain course är enkelriktad under TT veckorna. Satte varvrekord där med stunthojen 2007 :gnissla

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Mats Nilsson blev bästa rookie 2008 i Supersport med en åttondeplats som bäst. I år gick det inte riktigt lika bra då Mats knäskada förvärrats efter flera krascher. Han har istället valt att lägga hjälmen på hyllan.

Svårt att säga om det räcker med en avdankad motogp-förare, då det är en så annorlunda att köra fort mellan träd, hus och stenmuur. Samtidigt som fästet varierar och banan är över 60km lång..

Många av förarna i TT är lite äldre, då det är otroligt viktigt med erfarenhet för att kunna köra riktigt fort, och framförallt fort och överleva. Men på sista tiden har det börjat komma fram riktigt snabba ungdommar, som Guy Martin, Dunlop-bröderna och inte minst Conor Cummins.

En dröm jag har personligen är att köra Isle of Man Manx GP. Ett race för rookies och andra långsammare förare som inte platsar riktigt i TT eller som försöker komma vidare till TT. För att få köra ManxGP måste man ha elitlicens och ha kört minst sex race det år du ska tävla. Samtidigt får man max köra på 750cc. Mats kom tvåa två år i rad -06 och -07 med en 600cc.

Annars är det bara att ta sig över och bomba gatorna helt lagligt;) I städerna och byarna är det fartbegränsning, men uppe i mountain course är det fri fart. Lite läskigt dock kanske att köra med möte då det är vänstertrafik. Av och till kan man se många skyltar, både på tyska och engelska, med texten "Kör på vänster körfält" eller liknande då det är många turister som glömmer bort sig.

Måste man verkligen ha elitlicens för att få köra?

Joakim "Iceman-Jocke" Karlsson som körde ihjäl sig där 2005 var ju rookie och körde rätta isle of man.

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
1976 Yamaha 750
Måste man verkligen ha elitlicens för att få köra?

Joakim "Iceman-Jocke" Karlsson som körde ihjäl sig där 2005 var ju rookie och körde rätta isle of man.

Den som inte har kommit längre i sin karriär än till rookie klassen skall förtsätta och drömma och tävla sig till tillräcklig erfarenhet så att ens race kapacitet skulle räcka till ett varv under 20 min på IOM. När den tävlingserfarenheten har tränats/tävlats fram, så är du definitivt inte rookie längre.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Den som inte har kommit längre i sin karriär än till rookie klassen skall förtsätta och drömma och tävla sig till tillräcklig erfarenhet så att ens race kapacitet skulle räcka till ett varv under 20 min på IOM. När den tävlingserfarenheten har tränats/tävlats fram, så är du definitivt inte rookie längre.

För att förtydliga vad jag menar så hade Jocke B-licens vilket motsvarar dagens amatörlicens, men han fick köra isle of man.

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
1976 Yamaha 750
För att förtydliga vad jag menar så hade Jocke B-licens vilket motsvarar dagens amatörlicens, men han fick köra isle of man.

Dåtidens B-licens motsvaras idag av Senior licens. Amatörlicens som fanns tidigare var bara avsedd för träning och ev klubbrace och var definitivt inte gångbar utanför Sverige. Kraven som väl finns hos IOM arrangören är att man ska ha en Elit licens eller som den kanske benämns i England, International license. Att han fick start med en B-licens måste varit en miss någostans.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Dåtidens B-licens motsvaras idag av Senior licens. Amatörlicens som fanns tidigare var bara avsedd för träning och ev klubbrace och var definitivt inte gångbar utanför Sverige. Kraven som väl finns hos IOM arrangören är att man ska ha en Elit licens eller som den kanske benämns i England, International license. Att han fick start med en B-licens måste varit en miss någostans.

national license ar den den engelska licensen man behover for att fa kora manx tt, jag vet att engelskman forst maste ha avklarat en del (vet ej exakt hur manga) mindre road race som nw200, scarborough gold cup etc. for att fa delta i IOM TT maste man forst ha deltagit i manx GP.

vet ej hur det funkar med utlandska forare men skulle gissa att det ar det utlandska forbundet som bestammer om deras forare kan slappas ivag sen bestammer val arrangoren om foraren i fraga har erfarenhet nog att delta

en polare till mig korde manx gp for forsta ganger 2008 i newcomers och senior 600, da hade han kort en sasong pa de "mindre" roadracing arenorna innan, och det ar nog lampligt

i ar korde han senior 600 samt ultra light weight pa en rfv400 och det kostade han ca 5000 pund (55-60k), sa inte skall det behova kosta mer an sa

skall man kora for forsta gangen bor man nog anmala sig i minst 2 klasser, annars far man ganska lite traning. speciellt om du har otur och det ar daligt vader

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Inge som har den där sköna bilden på Mats när han ligger med axeln mot bergväggen?

*EDIT*

Han hade ju bilden i sin profil :yoparty

profilepic27098_2.gif

Last edited:

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Var det inte DtM som hade kört där?

Ang Jocke så hade han B licens men även erfarenhet av andra RR-lopp. (är inte 100 på detta dock.)

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Den gamla B-licensen var internationell. Har faktiskt för mig att man fick starta i IDM med den. Inte för att man skulle göra det i sina sinnes fulla bruk - men iaf.

Edit: Peter Lindén stod på pallen under 1985års TT

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Ang Jocke så hade han B licens men även erfarenhet av andra RR-lopp. (är inte 100 på detta dock.)

Han hade varit och kört på 2st NW200 race tidigare. Ett samma år han körde ihjäl sig på IoM och ett året innan. På första NW200 racet så sprutade hojen ut kylarvattnet ute på gridden. Så han fick rulla undan. Var kanske tur det hände där och inte under tiden som han körde. Andra racet så stod han över för han ville inte köra när det regnade. Så kasst sett så hade han ingen erfarenhet från RR-lopp mer än att han kört träningarna och kvalen. Inga race körda alltså innan han kom till IoM. Kommer inte ihåg om det var på träning eller race han körde ihjäl sig på IoM?

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Han hade varit och kört på 2st NW200 race tidigare. Ett samma år han körde ihjäl sig på IoM och ett året innan. På första NW200 racet så sprutade hojen ut kylarvattnet ute på gridden. Så han fick rulla undan. Var kanske tur det hände där och inte under tiden som han körde. Andra racet så stod han över för han ville inte köra när det regnade. Så kasst sett så hade han ingen erfarenhet från RR-lopp mer än att han kört träningarna och kvalen. Inga race körda alltså innan han kom till IoM. Kommer inte ihåg om det var på träning eller race han körde ihjäl sig på IoM?

Ok, tack för info.

Det var på träning han körde av.

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Jag va på Isle of man 2000,vilket var mitt andra år med mc-kort. Körde ett varv på Mad sunday ihop med min bror och 2 andra. Vi stannade och tankade en hoj lite snabbt men körde annars så hårt vi kunde. Vart omkörd av folk med Isle of man regplåtar som sjkutsade,folk med packväskor mm. Varvet tog oss cirka 40 minuter :)
När dom kommer med full gas ned för Bray hill på 5/6 växeln så får man en otrolig respekt!

Ni som inte vart där,,Spar ihop en slant och ge er iväg!

//H

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...