Har ni deklarerat ännu?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag vill bara göra er uppmärksamma på att det börjar närma sig inlämningsdatum nu, och det är aldrig kul med straffavgift för att man har missat det hela.

Givetvis var rsv's hemsida knökfull nyss så det tog en stund innan man kunde logga in och lura till sig sina surt förvärvade slantar :mad:
Blev inte många kronor tillbaka så där hade jag lyckats åtminstone :)
Förvisso var det inte många kronor alls i rutan, man är ingen Göran Persson direkt...

Vi kan ju se till att denna tråd syns på första sidan tills det är finito på skatteverket, nån stackare kanske kommer på sig själv med att inte ha deklarerat.

srixxo

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2009
Hoj
En grön
Ska hitta några avräkningsnotor och räkna lite. Blev lite förluster förra året.

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
32 000 tebax om alla avdrag går igenom! :)

-men fått en känsla av att iom den elektroniska inlämningens framgång på senaste år så har dom fått tid att granska varenda deklaration...så man lär väl få frågor :S

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skickade iväg ett sms tidigare idag så japp. Fem djävla tusen i restskatt krävde de mig på...:huvet Säkert ingen big deal för många, men jag har ingen egentlig inkomst. Det de beskattar mig på är vinsten på mina fonder som jag sålt av för att köpa möbler och dylikt till min studentlägenhet, fonder som mina föräldrar har sparat i för min räkning sedan jag föddes och som var avsedda att försörja min flytt hemifrån. Jag sålde av i somras och gjorde en total vinst på hela alltet på ca 17 000 kr. Hade jag istället väntat några månader tills skiten börjat gå ner och istället bara tjänat ca 16 000 hade jag fått behålla hela vinsten eftersom jag då inte tjänat tillräckligt mycket detta året för att bli skatteskyldig, men bara för den där ynka lilla tusenlappen extra ska de helt plötsligt ha 5000 kr av mig vilket innebär att istället för de 16 jag kunde ha tjänat om jag inte behövt skatta för att jag inte tjänat tillräckligt mycket får jag nu bara behålla ca 12. Det tycker jag är lite svinigt:huvet Jag menar, jag blir totalt sett 4000 kr fattigare för att jag tjänat 1000 kr mer??:va Hur jävla stenad var egentligen personen som tänkte ut det där??:dummer

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Skickade iväg ett sms tidigare idag så japp. Fem djävla tusen i restskatt krävde de mig på...:huvet Säkert ingen big deal för många, men jag har ingen egentlig inkomst. Det de beskattar mig på är vinsten på mina fonder som jag sålt av för att köpa möbler och dylikt till min studentlägenhet, fonder som mina föräldrar har sparat i för min räkning sedan jag föddes och som var avsedda att försörja min flytt hemifrån. Jag sålde av i somras och gjorde en total vinst på hela alltet på ca 17 000 kr. Hade jag istället väntat några månader tills skiten börjat gå ner och istället bara tjänat ca 16 000 hade jag fått behålla hela vinsten eftersom jag då inte tjänat tillräckligt mycket detta året för att bli skatteskyldig, men bara för den där ynka lilla tusenlappen extra ska de helt plötsligt ha 5000 kr av mig vilket innebär att istället för de 16 jag kunde ha tjänat om jag inte behövt skatta för att jag inte tjänat tillräckligt mycket får jag nu bara behålla ca 12. Det tycker jag är lite svinigt:huvet Jag menar, jag blir totalt sett 4000 kr fattigare för att jag tjänat 1000 kr mer??:va Hur jävla stenad var egentligen personen som tänkte ut det där??:dummer

Kapitalvinstskatt på fondandelar och aktier är alltid 30 procent. Att du inte hade någon inkomst från tjänst spelar alltså ingen roll.

Edit: Hur stora tankevurpor kan grabbar göra egentligen? :3freak

Last edited:

bigmajk

schluurrp.... borta!
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
0,65 l utan turbo men med laddtrycksmätare, dumpventil och kolasås
Jupp

Blir troligtvis kring 10´ tillbaka. De ska man väl kunna handla nåt kul för, eller spara :)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
10250 kr att betala in (min enskilda firma betalar inte preliminär skatt varje månad eller kvartal utan bara en gång om året.)

Hade jag tänkt till lite i december förra året så hade jag köpt Plasma-TV'n då och inte väntat till Januari, då hade den minskar ingående momsen (eller rättare sagt ökat utgående momsen) med en 3000-4000.

Men men, är man korkad får plånboken lida lite.

(Värre för en kompis, han betalar in preliminär skatt varje månad, men fick ändåså 33.000 i restskatt - och han har revisor... hon borde få en rejäl käftsmäll!)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har deklarerat idag, tyvärr via nätet - första o sista gången då det strider å det strängaste mot mina principer.
Men det känns bra att staten tar hand om mina pengar, de vet så mycket bättre än mig var de gör störst nytta, tack staten!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ställde klockan på tidigt i morse,somnade om.
Vaknade ett tag senare men då var det moto-gp.
Sen skulle det drickas kaffe och slappas lite.
Middag? Ok,får väl äta då.
Börjar bli lite trött så måste nog vila lite på maten.
Sen är det dags att sova och i morgon är det jobb.

Straffavgiften för sent inlämnad deklaration är inte hög nog........

Henrik

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Vaffan Dee_cati, har du gått och slagit i huvudet?
Att göra en god gärning för helt okända människor är ju inte riktigt din grej. :hihi

Jag deklararade för ett par veckor sedan till och med. Fick betala 130:-. :jippi

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Deklarerade via telefon så fort jag fick besked. Gör inga avdrag för resor som tidigare år då dessa nu betalas fullt ut av arbetsgivaren vid löneutbetalning:),

(Värre för en kompis, han betalar in preliminär skatt varje månad, men fick ändåså 33.000 i restskatt - och han har revisor... hon borde få en rejäl käftsmäll!)

Wanja som jobbat extra :crash?

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kapitalvinstskatt på fondandelar och aktier är alltid 30 procent. Att du inte hade någon inkomst från tjänst spelar alltså ingen roll.

Edit: Hur stora tankevurpor kan grabbar göra egentligen? :3freak

Häh?:va Det var inte vad jag fick höra när jag ringde och snackade med skatteverket om det... Jaja, var det nu oundvikligt (för jag antar att det är så jag ska tolka det? Att jag hade fått skatta även om jag tjänat under beskattningsbart belopp på fonderna?) så får det väl vara, men det är ändå ganska surt... 5000 kr är en hel del när man fortfarande pluggar...:huvet

Tankevurpa, jag då eller?:va

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vaffan Dee_cati, har du gått och slagit i huvudet?
Att göra en god gärning för helt okända människor är ju inte riktigt din grej. :hihi

Jag deklararade för ett par veckor sedan till och med. Fick betala 130:-. :jippi

Om du bara visste, jag gör goda gärningar hela dagarna åt helt okända människor :3freak Nästan åtminstone, jag är en mycket omtänksam person även om jag är missförstådd 99% av tiden :näsblod

Nån som vet när man får utbetalningen då? Har äntligen lyckats göra mig av med allt vad F-skatt heter och hyr den istället så man slipper krångla med N-blanketter hit och dit, samt få utbetalning i december :mad:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Ja, inlämnad och klar sen en vecka tillbaka. :)

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre