Har ni gort det???

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Hoj
På jakt!
Har ni gjort det???

tågluffa i europa

Nu suger det hårt i restarmen och jag och tjejen bestämt oss för att tågluffa i europa. Nu undrar jag om det redan finns folk på SH som redan utforskat europa på detta sett?
Vill ha lite tips på sevärdigheter,budget för resan osv.
Alla gillar väl att resa, så nån borde väl ha gort det.
mvh martin

Last edited:
Bjork skrev:
tågluffa i europa

Nu suger det hårt i restarmen och jag och tjejen bestämt oss för att tågluffa i europa. Nu undrar jag om det redan finns folk på SH som redan utforskat europa på detta sett?
Vill ha lite tips på sevärdigheter,budget för resan osv.
Alla gillar väl att resa, så nån borde väl ha gort det.
mvh martin

Det gjorde jag 1994 och det var väl rätt kul. Lite osorterade råd:
- Packa lätt. Mycket lätt. Ännu lättare.
- Köp en riktigt bra ryggsäck.
- Det finns böcker om tågluffning. Gå till biblioteket.
- Om du ogillar att släpa ryggsäck i 30-40 plusgrader undvik juli och augusti i sydeuropa.
- Vandrarhemmen i Europa har i allmänhet riktigt låg nivå, men då haschdimmorna ligger täta kan man få en gratis tripp.
- Sova på tåget går hyfsat om man ockuperar en hel kupé på två pers.
- Drick mycket vatten.
- Drick mycket alkohol. Det förhöjer stämningen.
- Försök inte se hela Europa på några veckor. Satsa på några utvalda godbitar.
- Läs på som faen innan ni åker ner. Att hitta till stället X när man bara har en halv aning om det när man är i ett land där endast utrikiska talas kan ju ta en halv dag i anspråk. Helt meningslöst.
- Lämna utrymme för spontanitet.

Åk till Barcelona. Allt annat är bara utfyllnad. Eller, ja, tar ni er till Södra Spanien så åk över till Marocko om kortet forfarande gäller för det.

Annars;

Som sagt, packa lätt, inga t-shirts. Tunna skjortor gäller, lättare att hålla luktfria..... y3 tvättmedel, oumbärligt på luffen.
Skor tar mycket plats, ett par räcker.
Visakort, pass och biljetter nära kroppen, allt som ligger i ryggan skall du kunna bli av med utan att bryta ihop.
Det är smidigt att sova på trottoaren nära stationen, men inte speciellt smart. Tågstationer attraherar mycket skumt folk. Jag har haft mer än en äganderättsdiskussion angående min rygga med suspekta typer runt tågstationer.
Handduk är ett jävla meck, se om du hittar en "campinghandduk", som torkar snabbt.
Vattenflaska. Hela tiden.

IronMike skrev:
Varför inte "hoj-luffa" istället ? :7peta

Ja...jag har gjort båda och jag röstar för hojluffa!!! :tummenupp

Men för all del om man nu vill lämna hojen hemma.

Bra råd som redan sagts. Kan vara bra att kolla upp tågtider o sånt lite i förväg. Inte alltid så kul att vänta ett helt dygn på nästa tåg. Ibland går dom lite sällan. :rolleyes: Turistinformation finns på nästan alla orter, kolla med dom vad som finns att göra om ni är dåligt pålästa. Dom kan även ordna billigt boende hos privatpersoner som hyr ut rum billigt.

Bestäm er för vilken halva av europa ni vill se så slipper ni korsa o tvärsa så mycket.

Och som sagt...man kan aldrig packa nog för lite.

//Madelene

Finns en tidtabell som täcker i stort sett hela Europa som jag har för mig att man får med när man köper sitt interrailkort. Annars finns den hos SJ.

1. Köp fullzonskort, allt annat är meningslöst och kommer bara krångla till resan.
2. Östeuropa är grymt skoj och nåt man kanske inte tänker på i första taget. Tågen är förstås lite sunkigare men det mesta är mycket billgare. Kroatien är riktigt najs men folk förstår inte engelska så bra. Givetvis Prag.
3. Barcelona _är_ ett måste, en av Europas bästa städer.
4. Frankrike är ett grymt tågland, kostade bara 30 franc extra att åka TGV (franska 300 km/h snabbtåg) som är såå mycket bekvämare än vanligt tåg. Bordeuax, Nice och givetvis Paris. Går förresten en jättefin tåglinje längs med hela franska medelhavskusten om man t.ex. vill från Italien till Spanien (barcelona, t.ex.). Finns flera otroligt fina och mysiga städer nordöstra delarna (i de lägre delarna av alperna sas).
5. Amsterdam är kanske uttjatat men jag gillade det som fan! Man måste inte gå på coffeeshops eller till red light district (iaf inte hela tiden :hihi).

Vad gäller pengar så räkna med åtminstone 15000 per person. Jag klarade mig på c:a 12000 för en månad men det var 6 år sen och det var inte lyxliv på nåt sätt.

Coola Ola skrev:
Finns en tidtabell som täcker i stort sett hela Europa som jag har för mig att man får med när man köper sitt interrailkort. Annars finns den hos SJ.

1. Köp fullzonskort, allt annat är meningslöst och kommer bara krångla till resan.
2. Östeuropa är grymt skoj och nåt man kanske inte tänker på i första taget. Tågen är förstås lite sunkigare men det mesta är mycket billgare. Kroatien är riktigt najs men folk förstår inte engelska så bra. Givetvis Prag.
3. Barcelona _är_ ett måste, en av Europas bästa städer.
4. Frankrike är ett grymt tågland, kostade bara 30 franc extra att åka TGV (franska 300 km/h snabbtåg) som är såå mycket bekvämare än vanligt tåg. Bordeuax, Nice och givetvis Paris. Går förresten en jättefin tåglinje längs med hela franska medelhavskusten om man t.ex. vill från Italien till Spanien (barcelona, t.ex.). Finns flera otroligt fina och mysiga städer nordöstra delarna (i de lägre delarna av alperna sas).
5. Amsterdam är kanske uttjatat men jag gillade det som fan! Man måste inte gå på coffeeshops eller till red light district (iaf inte hela tiden :hihi).

Vad gäller pengar så räkna med åtminstone 15000 per person. Jag klarade mig på c:a 12000 för en månad men det var 6 år sen och det var inte lyxliv på nåt sätt.

skönt med lite tips på vägen, flera välkomnas. under resan blir det nog följande:
danmark
tyskland
holland långstop hos kompisarna =gratisboende :tummenupp
frankrike
spanien
marocko och hinner vi så kanske kroatien, verkar det i stil med vad ni som redan varit ute besökte eller tog ni fler länder? det är ju inte lätt med planering,men på nåt sätt ska vi få ihop det.

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...