Har stora MC-verkstäder ingen koll på verkligheten?

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Mycket dyrare och långa leveranstider, inte konstigt att många går under...
Höga priser kan jag köpa till viss del. Knallar jag in på den lokala bilmeken får jag grejerna 07:00 nästa dag, väldigt sällan men händer att man får vänta ett extra dygn och då givetvis med rabatterat pris. Detta betalar jag gärna extra för. Men som motsvarande mc del där det både är billigare och snabbare att beställa från eng/tysk finns det absolut ingen mening med att använda en lokal handlare.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Jo tack, jag bröt upp parketten och försökte odla lite grödor här hemma också, men det gick sådär, det rann ner vatten till grannen under, och grannarna vägg i vägg störde sig på att korna råmade, så det fick man ge upp :gnissla

Det skrämmande är att i vissa områden i förorter så är det inte omöjligt att det händer hehe! :gnissla
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
snart kommer väll "har du inte råd att köpa delar av din lokale handlare ska du fan i mig inte köra hoj"

:tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
ICA tjänar pengar på mängdförsäljning, inte marginaler.
Visst, men dom skulle ju kunna sänka marginalerna ännu mer, så att ingen får ut mer än minimilön och 0 i vinst, och sova gott åt den välgörenhet dom bedriver. Självklart ska alla mataffärer ligga i billiga, avlägsna områden också, så priserna kan vara minimala :tummenupp
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nu är det väl så att alla som köper på nätet självmant betalar tull och moms på det som filtret missar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Suzuki i Landskrona har som regel att de alltid ska tjäna minst 10.000 kr på ett inbyte. 10.000kr! Det är vinst marginaler som heter duga.

Tiotusen i vinst på ett byte är inget unikt och jag vet inte varför du tycker att det "heter duga"...? Den genomsnittliga bytesaffären hos vilken svensk ELLER europeisk mc-handlare som helst genererar nog betydligt mer pengar än så. Förutom den rena vinsten som ska ge handlaren mat på bordet så tillkommer en hel del kostnader för handlaren. Service, administration, X antal förbrukade kvadratmeter butiksyta, med mera.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Tror inte någon MC-handlare täljer guld precis. Tvärt emot vad många ebay-experter verkar påstå i tid och otid. Sverige är SVINDYRT att ha företag och anställda i, så är det bara.

precis , och ska man sen sitta och rulla tummarna och gnälla i 6 månader för att ingen kör hoj på vintern då gäller det att man har skjortat upp tillräckligt många under sommaren så man stadd i kassan ..
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Tyck du jantelag bäst du vill, kom ner från Falköping och titta på verkligheten på vad ägarna gör mer än kör Porschar som kostar betydligt mer än de Boxster modeller du jämför med. Bor på stans dyraste gator, köper och säljer fastigheter på de pengar de krämat ur sina kunder i mc butiken. 10.000 kr är vinstmarginaler som bilhandlare tar för 3ggr dyrare objekt......men du får gärna gynna den typen av handlare, jag kommer aldrig att göra det.
Ja det är verkligen förjävligt att det går bra för en svensk mc-handlare. Ägarna borde fan skämmas istället för att tjäna pengar och bygga ut butiken och ta in nya märken som man gjort till i år.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag förstår att folk gnäller, men alla som försöker driva ett företag inser att det finns en annan sida av myntet. Man måste få sin verksamhet att gå ihop på något sätt. Inte bara under sommarmånaderna utan även på vintern när det är "dött".

Man måste sälja MYCKET för att kunna bekosta tex en anställd och övriga fasta kostnader. En lågt betald butiksarbetare kostar 30000/månad inkl sociala avgifter. (Även under lågsäsong när MC-folket inte köper så mycket grejjer). Till det kommer alla andra kostnader, och det är en jävla massa.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tyck du jantelag bäst du vill, kom ner från Falköping och titta på verkligheten på vad ägarna gör mer än kör Porschar som kostar betydligt mer än de Boxster modeller du jämför med. Bor på stans dyraste gator, köper och säljer fastigheter på de pengar de krämat ur sina kunder i mc butiken. 10.000 kr är vinstmarginaler som bilhandlare tar för 3ggr dyrare objekt......men du får gärna gynna den typen av handlare, jag kommer aldrig att göra det.

Säker på att pengarna kommer från MC-firman? Entreprenörer har ofta väldigt många järn i elden, och det är säkert samma sak inom MC-branschen. Det är ett evigt trixande och pysslande för att det skall bli något.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Man måste sälja MYCKET för att kunna bekosta tex en anställd och övriga fasta kostnader. En lågt betald butiksarbetare kostar 30000/månad inkl sociala avgifter. (Även under lågsäsong när MC-folket inte köper så mycket grejjer). Till det kommer alla andra kostnader, och det är en jävla massa.

ja ha så för att handlaren/verkstaden inte har något att göra på vintern så ska jag betala dubbla priset på sommaren... är det så du menar ..

då e det fan inte konstigt att de går i konken en efter en !
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
ja ha så för att handlaren/verkstaden inte har något att göra på vintern så ska jag betala dubbla priset på sommaren... är det så du menar ..

då e det fan inte konstigt att de går i konken en efter en !

Precis så är det. Vissa pysslar med annat på vintern (Snöskotrar etc etc), men det är inte alla som har den möjligheten.

Hur skulle DU göra om du var handlare? Leva på vatten och bröd i 6 månader och kicka alla dina anställda?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
ja ha så för att handlaren/verkstaden inte har något att göra på vintern så ska jag betala dubbla priset på sommaren... är det så du menar ..

då e det fan inte konstigt att de går i konken en efter en !

Säger inte emot, så är det.

Däremot att klaga på priserna och tycka dom är dumma i huvudet för att dom inte säljer med minus är kanske inte helt genomtänkt heller, resultatet blir ju detsamma, KK.
Dock med en fan-skara av kunder som inte kan förstå att det gick åt pipan, det var ju alltid folk där och handlade......
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
ja ha så för att handlaren/verkstaden inte har något att göra på vintern så ska jag betala dubbla priset på sommaren... är det så du menar ..

då e det fan inte konstigt att de går i konken en efter en !

Så är det väl med alla säsongsbrancher? Det hyrs ju inte ut speciellt många skidor i Sälen på sommaren och därför kostar det mer på vintern.

Annars vet jag inte varför man ska hetsa upp sig så mycket över att det är så här. Kan jag få tag på reservdelar billigare och snabbare än handlaren fattar jag inte varför denne ska ägna sig åt att sälja sådana. Jag betalar gärna verkstaden vad det kostar att köpa tjänsten sätta-dit-reservdel-på-motorcykel men just reservdelen behöver de ju inte sälja.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Precis så är det. Vissa pysslar med annat på vintern (Snöskotrar etc etc), men det är inte alla som har den möjligheten.

Hur skulle DU göra om du var handlare? Leva på vatten och bröd i 6 månader och kicka alla dina anställda?

jag hade set mig om efter ett komplement till min verksamhet, så får alla andra göra som bedriver säsongsverksamhet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så är det väl med alla säsongsbrancher? Det hyrs ju inte ut speciellt många skidor i Sälen på sommaren och därför kostar det mer på vintern.

Annars vet jag inte varför man ska hetsa upp sig så mycket över att det är så här. Kan jag få tag på reservdelar billigare och snabbare än handlaren fattar jag inte varför denne ska ägna sig åt att sälja sådana. Jag betalar gärna verkstaden vad det kostar att köpa tjänsten sätta-dit-reservdel-på-motorcykel men just reservdelen behöver de ju inte sälja.

En sak du, och många, missar är att det horribla priset på reservdelen är en del av den totala intäkten, gör du ditt kap på nätet på den och endast vill ha hjälp att få dit den kan du nog kallt räkna med att om verkstaden ska finnas kvar och montera delarna så kommer priset för den monteringen vara verkstadspriset plus vinsten dom skulle gjort på reservdelen.
Alternativet är ju att gå minus på fast basis och då blir det KK om man inte lägger ner frivilligt.
 

SuzukiGSR600

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki GSR600 -2007
Ja det är verkligen förjävligt att det går bra för en svensk mc-handlare. Ägarna borde fan skämmas istället för att tjäna pengar och bygga ut butiken och ta in nya märken som man gjort till i år.

Tänk att jag visste att den klyschan skulle komma........går bra eller säljer tillräckligt för svinpriser?...Oavsett så är det inget jag vill tjafsa om, alla rätt att ha sin egen åsikt i ämnet.
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
En sak du, och många, missar är att det horribla priset på reservdelen är en del av den totala intäkten, gör du ditt kap på nätet på den och endast vill ha hjälp att få dit den kan du nog kallt räkna med att om verkstaden ska finnas kvar och montera delarna så kommer priset för den monteringen vara verkstadspriset plus vinsten dom skulle gjort på reservdelen.
Alternativet är ju att gå minus på fast basis och då blir det KK om man inte lägger ner frivilligt.

Det kan jag ta. Då blir det mer tydligt vad det faktiskt kostar. Det är inte bara priset på delar och tillbehör som gör att jag hellre handlar online. Leveranstider och utbud är ofta väsentligt mycket sämre. Jag ska alltså betala mer för sämre service och då surnar man liksom...

Att sälja saker till vår nischhobby är tydligen inget som går att göra konkurrenskraftigt i Sverige och då är det väl så. Inget mer med det.
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
För att du då prioriteras ned som en mindre intressant kund förmodligen. "Helkunder" sätts helt enkelt före.
Det är min gissning och är så jag själv gjort i egen (fiktiva) MC-firma.

Nu kommer det ju istället bli så att jag kommer göra jobbet själv och känner mig besviken med verkstaden. Jag menar i långa loppet förlorar de mer än detta lilla jobbet från mig. Jag hade gillat om de åtminstone svarade på mailet och sa att det är svårt för dom att ta det jobbet eller att det kan ta lång tid eller kosta mycket. Att bli ignorerad uppskattar jag inte. Som kund uppskattar jag när ett företag visar att det är mig de är intresserade av att hjälpa, inte bara att de söker källor för inkomst.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top