Har Swedie tagit bort handlare tråden?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Har Swedie tagit bort handlare/verkstad tråden? isåfall varför oxå?
Visst förekommer säkert endel smutskastning oxå men samtidigt var det ju en bra vägledning oxå vid val av handlare och verkstäder.Seriösa o oseriösa,det har man ju bara sett i bikes tester av verkstäder hur det fuskas så det är ju inte fel om folk ventilerar sina erfarenheter o upplevelser här.
Nån mer som tycker det är trist att det försvann?.

HanneZ

Guest
I och med att man inte får nämna handlares namn på forumet så finns det ju ingen större ide att ha kvar de!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det är så att jag har blivit kontaktad angående saker som förekommit i denna forumdel som faktiskt är olagliga... Så jag har tagit beslutet, för att skydda mig som person och ansvarige utgivare av SH att ta bort denna forumdel tills jag funnit en lösning som passar medlemmar på SH och även mig och företagen i Sverige. Jag vill inte bli stämd pga vad som skrivs på SH.

HanneZ

Guest
Mavve skrev:
... men det vill jag. Fast det är bara mesar här som inte vågar! :kocko
mesar som inte vågar vad??? vågar att bli stämda?

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Mavve skrev:
... men det vill jag. Fast det är bara mesar här som inte vågar! :kocko
Jasså, fortsätter du i den takten så åker du ut tyvärr. Permanent. Du ska inte vara grunden till att SH försvinner helt. Inte nån på SH ska vara det. Att uppmana till hot m.m.. = inte bra.

HanneZ

Guest
exakt vad datalagen är vet jag inte men man får inte nämna privatpersoners namn eller företagsnamn, då måste man ha med ett sånt där copy right R samt ha godkänt från företaget i sig att göra de, och sh e ju så stort att de inte går att fuska med sådant längre, o ska man kritisera handlare utan att skriva deras namn så lär det ju inte ge så mkt!

/ Hannes

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
HanneZ skrev:
exakt vad datalagen är vet jag inte men man får inte nämna privatpersoners namn eller företagsnamn, då måste man ha med ett sånt där copy right R samt ha godkänt från företaget i sig att göra de, och sh e ju så stort att de inte går att fuska med sådant längre, o ska man kritisera handlare utan att skriva deras namn så lär det ju inte ge så mkt!

/ Hannes
Jag tycker det låter konstigt att man inte skulle få nämna företagsnamn. Är du säker på att det är så?

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Cectek Quadrift
Micke_Lindstrom skrev:
Är det datalagen som förbjuder det?

Nej, men jag kan gissa att företaget motsätter sig all negativ kritik
och tycker att det är lögn samt hänvisar till det fina buzzword:et inom
internet-reglering: "defamation"... Eller helt enkelt ärekränkning på svenska...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
[Akryl]*Amid skrev:
Nej, men jag kan gissa att företaget motsätter sig all negativ kritik
och tycker att det är lögn samt hänvisar till det fina buzzword:et inom
internet-reglering: "defamation"... Eller helt enkelt ärekränkning på svenska...
korrekt ... Därav har jag vidtagit åtgärde för att slippa mer sånt. Det är illa att det behöver bli så. Men detta är enda lösningen på problemet. Får se senare om jag kan bygga ett system varpå folk kan lägga till Företag och poängsätta med + - betyg. Men .. företagets namn kommer ju ändå men. Så jag får väl kanske göra som så att OM ett företag VILL ha betyg på sin kundtjänst, så får de kontakta mig så lägger jag till dem i listan. Och innan de kommer med i listan så måste de godkänna och acceptera "the outcome" så att säga. På gott och ont.

HanneZ

Guest
Bingo skrev:
Jag tycker det låter konstigt att man inte skulle få nämna företagsnamn. Är du säker på att det är så?
nämna är väl fel, men man får inte referera till på något sätt och det blir ju svårt om man ska diskutera dom,
typ:
Bla bla Mc i stockholm sa att det är lagligt att försäkra på pappa.

/ Hannes

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Swedie skrev:
korrekt ... Därav har jag vidtagit åtgärde för att slippa mer sånt. Det är illa att det behöver bli så. Men detta är enda lösningen på problemet. Får se senare om jag kan bygga ett system varpå folk kan lägga till Företag och poängsätta med + - betyg. Men .. företagets namn kommer ju ändå men. Så jag får väl kanske göra som så att OM ett företag VILL ha betyg på sin kundtjänst, så får de kontakta mig så lägger jag till dem i listan. Och innan de kommer med i listan så måste de godkänna och acceptera "the outcome" så att säga. På gott och ont.

Bra idé.

Varför gäller inte tryckfriheten på samma sätt på internet som den gör i allmänhet?
En journalist kan ju skriva nästan vad som helst utan att kunna bli stämd/åtalad.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vi får väl ge ut sporthoj.com som en journalistisk utgåva. Då får man ju säga vem som är bu eller bä.
Fast då kanske inte användarna får ge betyg...hhmmm...
Knepigt det där..

HanneZ

Guest
Detta är jag också förundrad över, men misstänker att det är väldigt svårt att vinna över säg aftonbladet i en sådan fråga, både med tanke på hur mkt pengar man har + att många har stort förtroende för aftonbladet!

men detta har inget med tryckfrihet att göra, det handlar om att du inte får använda företagsnamn! Ungefär som att BB-linda skrev att Volvo hade sponsrat henne!

/ Hannes

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Företagsnamn får väl iofs skrivas ut. Men företagen måste få chansen att bemöta kritiken också.
Vi har sett många "sanningar" krossas på någon millisekund när köparen/säljaren på ena eller andra sättet beskrivit situationen helt annorlunda.

Internet är så JÄVLA snabbt, och folk tänker sällan på konsekvenserna av de de skriver. Folk är relativt anonyma, därför kan det som sagt bli fel.
Men det är rätt fel att kritisera någon som inte kan bemöta det ganska direkt, annars växer det till en lavin ganska snart. Och visst, det är "bara" 7000 medlemmar, men det är ju betydligt fler som bara läser..

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Micke_Lindstrom skrev:
Bra idé.

Varför gäller inte tryckfriheten på samma sätt på internet som den gör i allmänhet?
En journalist kan ju skriva nästan vad som helst utan att kunna bli stämd/åtalad.
Journalisten jobbar ÅT ett företag, det är Det företaget som får åta sig ansvaret.

Så det är så att skriver Ni nått dåligt om ett annat företag, är det den ansvarige utgivaren, mig... som får ta fallet för att ha tillåtit det som skrivits.

Därav, har nya moderatorer satts in och jag kommer ej längre godkänna smutskastning av företag, privatpersoner m.m. Jag vill ej in i rätten (igen?)... pga vad som skrivs här.

Läs mitt "Announcement" samt de nya reglerna.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...