Har verkstaden pajat min Saab?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Igår: verkstaden monterar nytt fjäderben höger fram på min Saab.
Idag: hårt rasslande ljud från motorn (som stiger och sjunker med motorvarvet) på samma sida där verkstaden bytte fjäderben.

På diverse Saab-forum kan man läsa att det kan röra sig om sprucken magnetkoppling, kamkedja, kedjespännare.

Vad tror ni: hur stor är sannolikheten att verkstadens aktiviteter igår inte har orsakat detta?

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Din motor sitter väl till höger?

Men börja med att hänga av aggregat-remmen och lyssna.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Du menar kamkedja/multirem? Jo, såklart. Ändrade i texten.

Vad dom kan ha gjort är ju en bra fråga, dom borde inte varit i närheten av annat än fjäderbens-tornet.

Kolla så där inte ligger en lampa eller liknande fastklämt...

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Ingen :´(
T7 motorn? Då kan det vara läge att börja gråta nu :huvet

Sedan shoppa sig en T5 bottendel :smasha

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Du menar kamkedja/multirem? Jo, såklart. Ändrade i texten.

Såg först nu, kamkedja eller kamrem är liiite obra att starta utan.:crash

Remmen till generator, pumpar osv. kan du starta utan en kort stund och lyssna om ljudet försvinner.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nej, den var garanterat trasig redan från Fabrik då det är en Saab.

/Missnöjd Saabägare som letar vänster bakljus till en kombi vilket verkar vara helt jävla omöjligt att få tag på!
Skitbilar för övrigt också, bakvagnen äter däck.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph

/Missnöjd Saabägare som letar vänster bakljus till en kombi vilket verkar vara helt jävla omöjligt att få tag på!

9-5? Vet att där var en del 9-5or som bakaxeln satt felmonterad på, dvs den satt lite snett. Lossa och montera rakt så blir det bra.

/Nöjd Saabägare

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
FZR600

Om den äter däck så har du antagligen fyra kulbussningar att byta. Två i varje länkarm.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
10845987_10153388182704517_9135033038555177720_n.jpg

:mattias

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Fick idag veta vad som hänt:

Bultarna till ett av hjulen som multiremmen går runt hade lossnat (!) och orsakat detta hjul att glappa så våldsamt (det rasslande ljudet), vilket hade orsakat ett hål på bröstkåpan. Förjävligt. Vet ej hur stort hål/spricka, men motorn går ju.

Så nu undrar jag: någon som själv kan eller vet någon som kan svetsa detta. Är tydligen riktigt mkt jobb att byta bröstkåpan.

:(

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
9-5? Vet att där var en del 9-5or som bakaxeln satt felmonterad på, dvs den satt lite snett. Lossa och montera rakt så blir det bra.

/Nöjd Saabägare

Tror inte det, 07:eek:r hade väl inget problem med detta? Förvisso så är de inte snedslitna utan lika slitna rakt över (nya i början på sommaren, blanka nu vid bytet till vinterdäck) så din teori skulle mycket väl kunna stämma. Skitsamma, bilen ska bort innan sommaren och sen blir det aldrig mer någon Saab. Jag borde ha lärt mig efter 6-7 Saabar men tydligen så är jag trögtänkt.

Om den äter däck så har du antagligen fyra kulbussningar att byta. Två i varje länkarm.

Min gamla 9-5:a, (från 2002) var helt sopslut i länkarmsbussningarna bak och däcken hade 2mm mönster kvar på utsidan men corden var framme på insidan :gnissla
Behöver jag nämna att den var spännande att köra i vått väglag, eller på vilket väglag som helst? Halare i arslet än andra generationens V70 vilket är illa.

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
FZR600
Tror inte det, 07:eek:r hade väl inget problem med detta? Förvisso så är de inte snedslitna utan lika slitna rakt över (nya i början på sommaren, blanka nu vid bytet till vinterdäck) så din teori skulle mycket väl kunna stämma. Skitsamma, bilen ska bort innan sommaren och sen blir det aldrig mer någon Saab. Jag borde ha lärt mig efter 6-7 Saabar men tydligen så är jag trögtänkt.

Min gamla 9-5:a, (från 2002) var helt sopslut i länkarmsbussningarna bak och däcken hade 2mm mönster kvar på utsidan men corden var framme på insidan :gnissla
Behöver jag nämna att den var spännande att köra i vått väglag, eller på vilket väglag som helst? Halare i arslet än andra generationens V70 vilket är illa.

Mjo, det senare lät väl mer som det typiska fenomenet som uppstår när kulbussningarna är kassa. Det känner du om du hissar upp bilen och känner om det är glapp halv tolv, d.v.s en hand uppe och en hand nere på däcket och ryck. På riktigt sletna bakvagnar så ser man det med blotta ögat om bilen har för mycket negativ camber. Såna bilar hade man mycket väl kunnat sätta en regplåt med nationsbeteckningen BG på utan att folk reagerat...

Om de är jämnt slitna så är det något annat, då är det dags för en fyrhjulsinställning.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
På den förra Saaben så räckte det med att bryta med kofot upp under främre länkarmsinfästning och när den sedan stannade kvar i det läget så förstod man att den var kass...
Och ja, Camber var lite smått lustig bakifrån sett. En kobent Saab helt enkelt.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO