Hastighetsövervakning med kamera. Nån som torskat?

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Åkte på skidsemester i veckan som var och passerade då ett gäng av polisens omtalade övervakningskamror längs väg 70 mot Mora. Gömde givetvis ansiktet så gått det gick och hoppas att jag klarade mig. Ett antal frågor dök dock upp.

1) Om jag döljer mitt ansikte vid fototillfället och inte kan identifieras, skickas det ändå ut nåt brev eller dyl till ägaren av fordonet som påtalar att det har framförts i för hög hastighet vid ett visst tillfälle?? (Eller struntar man då i ärendet?)

2) Vad jag förstått jämför polisen bilden på föraren med ett bildregister över svenska folket (passregistret). Om man nu har en bra bild av föraren och det inte är ägaren, hur gör man då???

För att över huvudtaget kunna hitta en viss person måste man då rimligen söka på bilder av anhöriga till ägaren av fordonet. Om man trots detta inte hittar någon match, och detta är MKT intressant tycker jag, kan man då avkräva att ägaren uppger vem föraren av fordonet är????? :confused:

Nån som vet hur det ligger till eller kanske har "erfarenhet" av att ha hamnat på bild??

Önskade hur som helst att jag satt bakom ett styre och härligt rökfärgat hjälmvisir när jag passerade dessa kameror. :squid
Längtar till sommaren....

HanneZ

Guest
Finns det inte nån lag i sverige som säger att man inte behöver ange medlemmar i sin familj eller liknande?

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
HanneZ skrev:
Finns det inte nån lag i sverige som säger att man inte behöver ange medlemmar i sin familj eller liknande?

Jo, jag tror att det finns något som gör gällande att man inte behöver vittna mot "nära anhörig" av den händelse att man kan ha förmodats sett då denne utfört någon brottslig handling. Vad som omfattas av "nära anhörig" vet jag dock inte.

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Då jag passerar en av de mest kameratätaste vägsträckorna i sverige varje dag har jag ju lite erfarenhet.

I de allra flesta fall om de inte har en bra bild på ägaren skickar dom ärendet i soptunnan. Har dock hört talas om fall där folk ändå har fått brev där polisen bett dom ange ägaren men de är i de flesta fall då företagsbilar.

Man har ingen skyldighet att ange den som har kört!

Polisen/vägverket försöker få igenom en lagändring som innebär att böterna skickas till ägaren av fordonet oavsett om han har kört eller inte. Detta innebär att det inte längre får kallas böter utan en adminstrativ avgift, i likhet med parkeringsböter. Detta innebär också att det inte längre är ett brott att köra för fort och jag undrar hur dom har tänkt göra vid "vanlig" hastighetsövervakning med laser osv. om det i fortsättningen också kommer att hanteras som ett brott och medföra bötesföreläggande osv :confused:

I ditt fall kan du vara lugn, har du lyckats dölja ansiktet så är det ingen risk att du åker på några böter. Men jag fattar inte varför man om man är osäker inte saktar ner förbi kameran istället för att gömma ansiktet!? Man slipper ju oroa sig då.

Jag har själv blivit fotad några gånger med bilar som jag inte ägt och då också i ganska ordentligt höga farter förbi kameror (ja jävligt dumt jag vet) men dess ägare har då aldrig fått nåt brev.

Har sett breven folk som blivit fotade har fått hem och det är inte särskilt lönt att neka då dom får ruskigt bra bilder!

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
sen e det ju väldigt sällan kameran änns är igång, har film, är en riktig kamera o.s.v..

Miasen

Skrapar nu båda knäna!! =)
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
Ingen just nu tyvärr...
En kompis till mig fastnade på bild o trodde då att böteslappen skulle komma till hennes man som äger bilen. Men icke. Som ett brev på posten kom böteslappen adresserad till frun i huset!!
De skickade även med bilden som togs vid tillfället och den bild hon hade på körkortet.

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
kajlyl skrev:
sen e det ju väldigt sällan kameran änns är igång, har film, är en riktig kamera o.s.v..

Oftast har dom bara en kamera till ett femtontal stolpar. Men man märker ju om det blixtrar :D

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Alakhai´s Tös skrev:
En kompis till mig fastnade på bild o trodde då att böteslappen skulle komma till hennes man som äger bilen. Men icke. Som ett brev på posten kom böteslappen adresserad till frun i huset!!
De skickade även med bilden som togs vid tillfället och den bild hon hade på körkortet.

Ja, men anledningen till detta är ju att de förmodligen kollar och jämför med de närmast anhöriga till ägaren. Om de på måfå skulle söka efter en person som på passet (i bildregistret) liknar det på övervakningsfotot torde det bli ett rätt omfattande jobb och troligen resultera i flera tänkbara match-kandidater. Vad jag menar är att om man exempelvis lånar en kompis bil så borde det bli mkt svårt att identifiera föraren eftersom man inte har någon känd koppling till denne. Fast de kanske har ett väldigt bra dataprogram som de samkör bilderna i, vad vet jag. :va

Miasen

Skrapar nu båda knäna!! =)
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
Ingen just nu tyvärr...
Olzki skrev:
Ja, men anledningen till detta är ju att de förmodligen kollar och jämför med de närmast anhöriga till ägaren. Om de på måfå skulle söka efter en person som på passet (i bildregistret) liknar det på övervakningsfotot torde det bli ett rätt omfattande jobb och troligen resultera i flera tänkbara match-kandidater. Vad jag menar är att om man exempelvis lånar en kompis bil så borde det bli mkt svårt att identifiera föraren eftersom man inte har någon känd koppling till föraren.

Det har du rätt i... Tänkte inte så långt...

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
En annan fråga i ämnet kameraövervakning...

Fungerar dessa kameror när det är mörkt ute....dvs kan de ta en bild i motljus och när det är mörkt i kupén och ändå få en bra bild på ansiktet?

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Alakhai´s Tös skrev:

Det var det jävligase! Fast det är klart det är ju lätt att kolla på furgans bild också... Undrar om dom gör samma sak på alla som bor på samma adress

fireblade skrev:
En annan fråga i ämnet kameraövervakning...

Fungerar dessa kameror när det är mörkt ute....dvs kan de ta en bild i motljus och när det är mörkt i kupén och ändå få en bra bild på ansiktet?

Det får dom nog. Fotar man med blixt på natten eller dagen spelar ju ingen större roll...

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
triple skrev:
Det var det jävligase! Fast det är klart det är ju lätt att kolla på furgans bild också... Undrar om dom gör samma sak på alla som bor på samma adress

Det får dom nog. Fotar man med blixt på natten eller dagen spelar ju ingen större roll...
Låter farligt att blixtra folk när de är ute o kör mitt i natten :skrämd

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Det är inga fara, blixten varar så kort tid att man inte hinner bli bländad. Det vet jag egen erfarenhet. Detta skedde dock i Norge i ens polares farsas bil så det blev inga böter ändå. :)

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Tog ca 3-4 veckor sen låg ett brev i hallen. Ditt fordon är registrerat bla bla bla du erkänner genom att betala 1000 kr.

Men då var bilen min o jag glodde rakt in i kameran o tänkte: Suck det blixtrade?!!!

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Men asså... om jag skulle gå ut nu (när det är mörkt) och försöka fota genom vindrutan på bilen med lysena tända så skulle jag förmodligen inte få ett skit på bilderna annat än 2 st stora ljusfläckar.

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Alakhai´s Tös skrev:

Man kan lätt föreställa sig vilket liv det skulle bli i huset, om det skulle visa sig vara "fel fru" på bilden vid ett sådant tillfälle... :fatta!

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
i västerås har dom använt en kamerabuss mycket flitigt. när jag bodde där förut hade jag alltid på mig en zorromask från br-leksaker när jag körde bil. tyvärr så åkte jag aldrig förbi bussen och blev fotad. hade gett hur mycket som helst för att höra vad poliserna säger när dom identifierar föraren som zorro :D

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag gar en ovana at alltid gasa på allt vad jag kan innan de där kamerorna. Kanske just eftersom man kan göra det på hoj :)

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Olzki skrev:
Åkte på skidsemester i veckan som var och passerade då ett gäng av polisens omtalade övervakningskamror längs väg 70 mot Mora. Gömde givetvis ansiktet så gått det gick och hoppas att jag klarade mig. Ett antal frågor dök dock upp.

1) Om jag döljer mitt ansikte vid fototillfället och inte kan identifieras, skickas det ändå ut nåt brev eller dyl till ägaren av fordonet som påtalar att det har framförts i för hög hastighet vid ett visst tillfälle?? (Eller struntar man då i ärendet?)

2) Vad jag förstått jämför polisen bilden på föraren med ett bildregister över svenska folket (passregistret). Om man nu har en bra bild av föraren och det inte är ägaren, hur gör man då???

För att över huvudtaget kunna hitta en viss person måste man då rimligen söka på bilder av anhöriga till ägaren av fordonet. Om man trots detta inte hittar någon match, och detta är MKT intressant tycker jag, kan man då avkräva att ägaren uppger vem föraren av fordonet är????? :confused:

Nån som vet hur det ligger till eller kanske har "erfarenhet" av att ha hamnat på bild??

Önskade hur som helst att jag satt bakom ett styre och härligt rökfärgat hjälmvisir när jag passerade dessa kameror. :squid
Längtar till sommaren....

Du behöver inte ange vem som lånat bilen. Det har något med nån angivelselag att göra...

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...