Hastighetsmätare??, Husaberg -02

daggen

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Norr
Hoj
R6
Tjenare,

Har nu inhandlat en fin Husa FS650 -02 men har en fundering rörande hastighetsmätaren. Den analoga finns men är inte monterad. istället sitter där en cykeldatorliknande variant som ser ut att vara monterad från fabrik. Den har två knappar, en gul och en blå och det står 500 på den. Nu till problemet.
Den fungerar inte. Vad ska man ha för anordning i hjulet för att få den att fungera och vart kan man hitta en sån? Det finns ju ström till datorn som kommer från batteriet men det verkar som om själva överföringen mellan hjul och dator är trådlös stämmer detta? Vill gärna få bukt på detta då jag vill ha en fungerande mätare.

Här är en länk till en bild där på mätaren...
http://bilder.alligatorn.com/view_photo.php?set_albumName=a4&id=IMG_3412
http://bilder.alligatorn.com/view_photo.php?set_albumName=a4&id=IMG_3414
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
De färgade kablarna är för belysning och helljus indikator.
Brun lär vara Jord
Blå helljus
Lila Belysning

De 2 svarta kablarna som går från datorn snarare än hållare/lampor skall gå ner till en sensor vid hjulet.
Kolla så att en sådan finns och i sådana fall att den fungerar.

Vidare skall det finnas en liten magnet på hjulet som skall snurra förbi sensorn varje varv hjulet rör sig, vilket ger hastigheten.

Kolla även batterierna i datorn, de tar slut efter ett tag och då fungerar den ej. Enbart belysningen som drivs av hojen, datorn går på batteri.
Troligtvis är det bara batterierna som är slut, bytes underifrån. Ska vara 2 st platta batterier motsvarande de i vissa klockor etc.

Biten under datorn som det går två sladdar ifrån (Svart plast, en konkav yta med gul tejp, 2 st svarta sladdar om man tittar på dina bilder) går att skjuta åt ena hållet om man lossar på en spärr som sitter på densamma.
Om du lossar datorn med hållare bör du se hur det hela fungerar rätt lätt.

När den biten är borta ser du ett litet vridlock, därunder är batterierna.
Akta o-ringen när du tar bort detta.

När du sätter i nya batterier får du ange hjulomkrets och total körsträcka har jag för mig. Hjulomkretsen är de siffror som står på ovansidan av mätaren.
De skiljer lite mellan olika däckfabrikat och profiler etc. men de siffror som är angivna stämmer hyffsat bra :)
Du använder den gula och blå knappen för att stega/ange siffervärden på datorn till detta. Dessa används vid drift för att plocka fram olika värden på displayen + nollställa trip etc.


daggen skrev:
 
Last edited:

daggen

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Norr
Hoj
R6
kiko skrev:
De färgade kablarna är för belysning och helljus indikator.
Brun lär vara Jord
Blå helljus
Lila Belysning

De 2 svarta kablarna som går från datorn snarare än hållare/lampor skall gå ner till en sensor vid hjulet.
Kolla så att en sådan finns och i sådana fall att den fungerar.

Vidare skall det finnas en liten magnet på hjulet som skall snurra förbi sensorn varje varv hjulet rör sig, vilket ger hastigheten.

Kolla även batterierna i datorn, de tar slut efter ett tag och då fungerar den ej. Enbart belysningen som drivs av hojen, datorn går på batteri.
Troligtvis är det bara batterierna som är slut, bytes underifrån. Ska vara 2 st platta batterier motsvarande de i vissa klockor etc.

Biten under datorn som det går två sladdar ifrån (Svart plast, en konkav yta med gul tejp, 2 st svarta sladdar om man tittar på dina bilder) går att skjuta åt ena hållet om man lossar på en spärr som sitter på densamma.
Om du lossar datorn med hållare bör du se hur det hela fungerar rätt lätt.

När den biten är borta ser du ett litet vridlock, därunder är batterierna.
Akta o-ringen när du tar bort detta.

När du sätter i nya batterier får du ange hjulomkrets och total körsträcka har jag för mig. Hjulomkretsen är de siffror som står på ovansidan av mätaren.
De skiljer lite mellan olika däckfabrikat och profiler etc. men de siffror som är angivna stämmer hyffsat bra :)
Du använder den gula och blå knappen för att stega/ange siffervärden på datorn till detta. Dessa används vid drift för att plocka fram olika värden på displayen + nollställa trip etc.

Ok, så det är en hastighetsmätare från en -03 eller?

Hursomhelst, de två svarta tunna kablarna försvinner ner i kabelhärvan tillsammans med resten av kablarna. kan inte hitta dom nere vid hjulet och någon sensor eller magnet finns inte...får försöka leta rätt på kablarna och beställa en sensor och magnet då. Vart gör man det lättast ifrån och vad kallar man "datorn/hastighetsmätaren" som sitter på nu?
 

Husa riffaren

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Askersunds trakten
Hoj
Husaberg FS 650
Det är inte 03 hastighetsmätaren men den såldes som extra tillbehör till Husaberg.
Det är nog bara att gå in till en Husaberg/KTM handlare å beställa för den ska finnas med i katalogen med extra tillbehör till Husaberg (gjorde iallafall).
 

ruffrider

gabb kakk
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
CBR 954 -02 --*FIGHTER*--
Husa riffaren skrev:
Det är inte 03 hastighetsmätaren men den såldes som extra tillbehör till Husaberg.
Det är nog bara att gå in till en Husaberg/KTM handlare å beställa för den ska finnas med i katalogen med extra tillbehör till Husaberg (gjorde iallafall).

Tjena.

Givaren sitter där, inhandla en magnet, lr gör en själv det är det enda du behöver, det kom då jag fram till iaf
 

daggen

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Norr
Hoj
R6
ruffrider skrev:
Tjena.

Givaren sitter där, inhandla en magnet, lr gör en själv det är det enda du behöver, det kom då jag fram till iaf

Ok, va bra!
vet du vart givaren sitter då? För magneten ska väl sitta i samma höjd som givaren för att få rätt rullomkrets...?
 

ruffrider

gabb kakk
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
CBR 954 -02 --*FIGHTER*--
daggen skrev:
Ok, va bra!
vet du vart givaren sitter då? För magneten ska väl sitta i samma höjd som givaren för att få rätt rullomkrets...?

Givaren sitter i höjd med nitarna på bromskivan......har en bild tror jag. ska kolla
 

daggen

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Norr
Hoj
R6
problem =)

kiko skrev:
De färgade kablarna är för belysning och helljus indikator.
Brun lär vara Jord
Blå helljus
Lila Belysning

De 2 svarta kablarna som går från datorn snarare än hållare/lampor skall gå ner till en sensor vid hjulet.
Kolla så att en sådan finns och i sådana fall att den fungerar.

Vidare skall det finnas en liten magnet på hjulet som skall snurra förbi sensorn varje varv hjulet rör sig, vilket ger hastigheten.

Kolla även batterierna i datorn, de tar slut efter ett tag och då fungerar den ej. Enbart belysningen som drivs av hojen, datorn går på batteri.
Troligtvis är det bara batterierna som är slut, bytes underifrån. Ska vara 2 st platta batterier motsvarande de i vissa klockor etc.

Biten under datorn som det går två sladdar ifrån (Svart plast, en konkav yta med gul tejp, 2 st svarta sladdar om man tittar på dina bilder) går att skjuta åt ena hållet om man lossar på en spärr som sitter på densamma.
Om du lossar datorn med hållare bör du se hur det hela fungerar rätt lätt.

När den biten är borta ser du ett litet vridlock, därunder är batterierna.
Akta o-ringen när du tar bort detta.

När du sätter i nya batterier får du ange hjulomkrets och total körsträcka har jag för mig. Hjulomkretsen är de siffror som står på ovansidan av mätaren.
De skiljer lite mellan olika däckfabrikat och profiler etc. men de siffror som är angivna stämmer hyffsat bra :)
Du använder den gula och blå knappen för att stega/ange siffervärden på datorn till detta. Dessa används vid drift för att plocka fram olika värden på displayen + nollställa trip etc.

Testade ta ur batterierna för att nollställa och när jag satte i dom igen så kom det upp fem fält med nollor som man kunde ställa in hur man ville. antar att det är för hjulomkretsen så jag ställde in på 1882 men jag kom aldrig ur det läget?? Det blinkade förresten dst nere på skärmen...
Hur gör jag?

förresten, går det att ha vilken magnet som helst på ekern?
 
Last edited:

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
DST torde stå för distance, total körsträcka i km, om jag inte minns fel.
Alltså motsvarande den normala km-räknaren. Ej trip-mätaren.

Det finns en lite nollställningsknapp på baksidan bredvid batteriluckan som man nog får trycka in med en pennspets eller någe.
Efter att du ställt in DST ska du trycka in denna i några sekunder.

Hjulstorlek och klocka ställs in genom att trycka in samma knapp senare.
Du bläddrar fram klockan med den blå eller gula knappen på framsidan, trycker in knappen på baksidan, ställer klockan, trycker in knappen på baksidan igen.
Hjulstorlek ställs in på samma sätt men när en annan meny (ej klocka) är framme.

Är inte 100% säker på hur 500:an fungerar då jag bara använt Sigmas 7-800 serier.


daggen skrev:
Testade ta ur batterierna för att nollställa och när jag satte i dom igen så kom det upp fem fält med nollor som man kunde ställa in hur man ville. antar att det är för hjulomkretsen så jag ställde in på 1882 men jag kom aldrig ur det läget?? Det blinkade förresten dst nere på skärmen...
Hur gör jag?

förresten, går det att ha vilken magnet som helst på ekern?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
daggen skrev:
Testade ta ur batterierna för att nollställa och när jag satte i dom igen så kom det upp fem fält med nollor som man kunde ställa in hur man ville. antar att det är för hjulomkretsen så jag ställde in på 1882 men jag kom aldrig ur det läget?? Det blinkade förresten dst nere på skärmen...
Hur gör jag?

förresten, går det att ha vilken magnet som helst på ekern?
Köp gärna #18 & #19 från listan nedan. Det borde funka bättre än nåt du gär själv. Om jag minns rätt kostar den 80:- eller nåt sånt. LyckaT
 

Bifogat

  • magnet.jpg
    magnet.jpg
    46 KB · Visningar: 168
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top