Hastighetsmätare

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag tejpade fast gps:en på tanken idag och kollade hur exakt hastighetsmätaren egentligen är på R1:an. Jag har ändrat drevning från 16 kugg fram till 17 (bak är det fortfarande original - om det nu var 43-44 eller något sådant ?). Så mätaren ska därmed visa något mindre än vad den gjorde tidigare.

Det visade sig ligga mycket nära exakt hastighet. Vid 50 så visade gps:en 49,5 ungefär, vid 90 stod gps:en på 89-nånting och vid 177 sade gps:en att det gick 175. Det innebär 1% felvisning uppåt (det måste vara felvisning uppåt enligt lag). Klart godkänt med andra ord! :tummenupp

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
TomK skrev:
2461332 Jag tejpade fast gps:en på tanken idag och kollade hur exakt hastighetsmätaren egentligen är på R1:an. Jag har ändrat drevning från 16 kugg fram till 17 (bak är det fortfarande original - om det nu var 43-44 eller något sådant ?). Så mätaren ska därmed visa något mindre än vad den gjorde tidigare.

Det visade sig ligga mycket nära exakt hastighet. Vid 50 så visade gps:en 49,5 ungefär, vid 90 stod gps:en på 89-nånting och vid 177 sade gps:en att det gick 175. Det innebär 1% felvisning uppåt (det måste vara felvisning uppåt enligt lag). Klart godkänt med andra ord! :tummenupp
Man får max köra 110:fakta
Men du kanske åkte på inhängnat:)

MoniZ

Mewtarder
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Ducati Monster S2R -07
TomK skrev:
2461332 Jag tejpade fast gps:en på tanken idag och kollade hur exakt hastighetsmätaren egentligen är på R1:an. Jag har ändrat drevning från 16 kugg fram till 17 (bak är det fortfarande original - om det nu var 43-44 eller något sådant ?). Så mätaren ska därmed visa något mindre än vad den gjorde tidigare.

Tjo! Sen kan man ju fråga sig vilken som egentligen är mest exakt...troligtvis är det din hojmätare och inte gps:n om du inte mot förmodan har en 100.000kr gps?! Felmarginalen på "vanliga" gps system är nästan alltid större än på en mc-mätare.

Men eftersom båda visade lika så är det ju rätt troligt att de stämmer hyfsat!!:tummenupp

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
MoniZ skrev:
2461630 Tjo! Sen kan man ju fråga sig vilken som egentligen är mest exakt...troligtvis är det din hojmätare och inte gps:n om du inte mot förmodan har en 100.000kr gps?! Felmarginalen på "vanliga" gps system är nästan alltid större än på en mc-mätare.

Men eftersom båda visade lika så är det ju rätt troligt att de stämmer hyfsat!!:tummenupp
felmarginalen på en gps är inte alls större än på en hastighetsmätare. GPS:en visar ofta några meter fel i förhållande till var du befinner dig på jorden men när det gäller vilken sträcka man förflyttar sig så är väldigt nogrann... dessutom visar den oftast fel åt samma håll.

Jag använder mig av en Garmin Forerunner 305 när jag cyklar till & från jobbet, den kan man koppla mot Google map så man kan se var man har förflyttat sig och den visar alltid en sträcka som ligger någon meter till höger om cykelbanan. Provade även denna på min mc när jag körde på gelleråsen och fick ett spår som motsvarade mitt väldigt noga men låg några meter åt sidan bara.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Lindén skrev:
2461622 Man får max köra 110:fakta
Men du kanske åkte på inhängnat:)
Jo, jag såg faktiskt stängsel både här och där... :tomten

MoniZ skrev:
2461630 Tjo! Sen kan man ju fråga sig vilken som egentligen är mest exakt...troligtvis är det din hojmätare och inte gps:n om du inte mot förmodan har en 100.000kr gps?! Felmarginalen på "vanliga" gps system är nästan alltid större än på en mc-mätare.

Hastigheten brukar dock vara tämligen exakt, över en viss sträcka med konstant fart. Mest beroende på att felmarginalen för positionering ligger åt samma håll över ett tillräckligt stort område. Annat var det innan Gulfkriget, då visste man knappt om man befann sig i samma län :D (men det gjorde inget - jag hade ändå inte råd med GPS på den tiden :tummenupp )

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...