Hastighetsmätaren visar galet

ChaX

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2018
Ort
GÖTEBORG
Hoj
Yamaha XJ 600
Hejsan!
Detta gäller ingen sporthoj, men chansar på att någon kanske har en tanke om kruxet ändå.

Hoj: Yamaha XJ 600 - 1984

Jag har mekat med en gammal hoj och fått igång den osv osv. Det ända bekymret jag fastnat vid var att hastighetsmätaren inte fungerade. Jag kopplade bort vajern ifrån drivningen och kopplade den till en skruvdragare och körde på. Då visade hastighetsmätaren mätningar så just instrumentpanelen verkar ju fungera. Nu till problemet.

När jag körde idag så drog jag upp till 80km/h (kollade via gpsen på telefonen). Dock visade bara hastighetsmätaren 35~. Kan det vara vajern som är sliten som gör att det visar fel eller har ni några idéer om varför den visar fel. Tack på förhand!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mätaren på min gamla Honda som stått ett tag betedde sig liknande, visade runt 50-60 fast det gick ca 80 km/h, min mätare gick också lite sakta tillbaka och då man stannat tog det några tiondelar innan den var nere på noll. Det hela löste sig efter ca 10-20 mils åkande då började det gå normalt. Har för mig att min mätare funkade hyfsat med skruvdragaren men att det var svårt att köra sakta.

Vinkelväxeln kan man väl kolla genom att snurra hjulet och hålla i vajern för att känna om den skulle bete sig konstigt och rappa eller så. Verkar nåt misstänkt skulle jag ta loss vajern och göra om samma sak men med en tex liten mejsel eller liknande direkt i vinkelväxeln där vajern ska sitta.

Dålig vajer brukar väl mest ge en svajande visare speciellt i låg fart, dock är det säkert inte skadligt att smörja den lite. Jag brukar använda Assas svindyra låsolja till sånt då den inte verkar "stelna".
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jovisst! Kanske en skruvdragare och köra på??? Typ som i trådstarten?

Låter inte som att han fick klart för sig annat än att den funkade. Kanske bara visar 35 km/h med skruvdragaren också. Vad vet du? Vad vet jag? Bästa rådet är fortfarande att fortsätta testa ist för att skaka fram en svindyr vintage vinkelväxel.
 

ChaX

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2018
Ort
GÖTEBORG
Hoj
Yamaha XJ 600
Mätaren på min gamla Honda som stått ett tag betedde sig liknande, visade runt 50-60 fast det gick ca 80 km/h, min mätare gick också lite sakta tillbaka och då man stannat tog det några tiondelar innan den var nere på noll. Det hela löste sig efter ca 10-20 mils åkande då började det gå normalt. Har för mig att min mätare funkade hyfsat med skruvdragaren men att det var svårt att köra sakta.

Vinkelväxeln kan man väl kolla genom att snurra hjulet och hålla i vajern för att känna om den skulle bete sig konstigt och rappa eller så. Verkar nåt misstänkt skulle jag ta loss vajern och göra om samma sak men med en tex liten mejsel eller liknande direkt i vinkelväxeln där vajern ska sitta.

Dålig vajer brukar väl mest ge en svajande visare speciellt i låg fart, dock är det säkert inte skadligt att smörja den lite. Jag brukar använda Assas svindyra låsolja till sånt då den inte verkar "stelna".

Tackar Bosse för ett bra svar, det är exakt så min beter sig, den går väldigt långsamt tillbaka också. Jag kanske ska ta lite längre turer och bara jobba igång mätaren igen (hojjen hade som sagt stått still i 7 år innan jag drog igång den igen).

Får ta en titt på vinkelväxeln och låta vajern vara lös upp till och undersöka att den snurrar felfritt ifrån växeln.

Tack.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har en XJ 900 från -85. Den har i år börjat fastna på noll, för att sedan hoppa igång igen efter ibland en km, ibland inte alls på en tremilarunda. Vajern funkar då tripmätaren rör sig.

När den väl fungerar så har den oftast rätt. Inte mätt mot någon gps, men det känns hyfsat bra och jag har 3000 rpm vid 70 km/h. Oftast visar den 140 km/h vid 6000 rpm, men ibland kan den visa ca 130 och pendla lite sakta mellan 130-140.

Kan man olja upp själva mätaren på något sätt?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Testa köra lite mer, mina mätare kom igång och har funkat sen dess. Går mätaren även sakta tillbaka så är det nog själva mätaren som "går tungt".

Tror man ska ha koll på om man ska smörja mätare, har man fel olja eller för mycket olja kan man säkert få motsatt effekt då oljan kan stelna eller dra till sig smuts och skräp. En gammeldags utmanare borde ha koll på detta med hur, med vad och hur mycket man ska smörja.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har en XJ 900 från -85. Den har i år börjat fastna på noll, för att sedan hoppa igång igen efter ibland en km, ibland inte alls på en tremilarunda. Vajern funkar då tripmätaren rör sig.

När den väl fungerar så har den oftast rätt. Inte mätt mot någon gps, men det känns hyfsat bra och jag har 3000 rpm vid 70 km/h. Oftast visar den 140 km/h vid 6000 rpm, men ibland kan den visa ca 130 och pendla lite sakta mellan 130-140.

Kan man olja upp själva mätaren på något sätt?

Kan vara vajern som ”hackar” också, hände mig på en hoj vilket till sist trasade sönder hastighetsmätarmekanismen.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det är möjligt. Men iom att den stannar ibland på noll en längre stund får mig att misstänka att det är i mätaren problemet är. Frågan är hur man ska testa om det är vajern utan att byta ut den.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det är möjligt. Men iom att den stannar ibland på noll en längre stund får mig att misstänka att det är i mätaren problemet är. Frågan är hur man ska testa om det är vajern utan att byta ut den.

Ta loss vajern vid framhjulet och kör med borrmaskin eller skruvdragare. Låt vajern sitta kvar i hastighetsmätaren. Annars kan du ta loss vajern helt och dra ur den ur vajerhöljet.

Jag har aldrig haft problem med vajerdrivningen i framhjulet. Vajrarna funkar eller så funkar de inte. Möjligen kan de få hastihetsmätarnålen att fladdra om den börjar bli sliten så den är påväg att gå av.

Mest troligt är att det är själva mätaren som strular. Kan du inte testa med en annan hastighetsmätare? Det går ju att tejpa fast en med silvertejp.
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Hej alla!
Letar lite efter information kring ett problem jag har med hastighetsmätaren. Det påminner väldigt mkt om det som står ovan så lånar tråden lite.
Jag har en gammal Suzuki gs 500 från 1978 som mer eller mindre stått sedan 1994. Har kört den kanske 3 mil sedan jag fick igång den men hastighetsmätaren är trög/seg. Tar lång tid på sig att nå säg 40 km/h har haft den upp i typ 50 på mätaren men då gick det troligen mer 80 km/h. när jag sedan stannar tar det ca 20-30 sek innan den är nere på 0. Tagit av huset nere vid framdäcket och tagit isär för rengöring, bytt vajer, sprutat lite wd40 i mätaren på styret - ingen skillnad. Tog nu isär hela mätarhuset - inget synbart fel på sakerna där inne heller (magneter osv). Testade då att köra skruvdragaren i vajerhålet och nålen rör sig riktigt fint till exakt 40 km/h och sänker sig snabbt när man slutar. Så min fråga eftersom jag inte är nå vidare på matte. Borde jag kunna få mätaren över 40 km/h med hjälp av skruvdragaren... känns nästan som det eller har jag lyckats lösa problemet utan att riktigt veta hur. Ska man prova med borrmaskin istället, snurrar det fortare än skruvdragaren?
Eller så är det som bosse säger att den bara behöver motion. Men det är höst och jävligt kallt nu så blir inte mkt motion för den nu och skulle gärna vilja fixa det så att den kan besiktas.
Tacksam för hjälp.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Släng vajern och byt mot en liten gps mätare. Mer cleant och borde ju inte vara några probs på besiktningen.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vill du att jag testar min skruvdragare gör på 1:an och 2:an och vad min steglösa borrmaskin toppar?
Jag vet vad min gamla borrmaskin gjorde.

Eller ska du testa själv?!
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Spruta inte hejvilt i mätaren!!!!!!!!
Visarnålens axel skall vara mycket lättrörlig eftersom den enbart drivs av en roterande magnet och hålls emot av en väldigt klen fjäder som returnerar visaren till noll när magneten slutar rotera. Alla störningar i lagringen (skit, korrosion, mekaniska fel) ger antingen felvisning, stillastående nål eller långsam rörelse.
En så gammal hoj kan ha diverse olika problem- finns en film på YT som kanske kan leda dig vidare
- men återigen - det är inte bra att spruta in i mätaren. Kan mest liknas vid förortsgangsters som skjuter hejvilt o träffar precis vadsomhelst - man måste sikta o skjuta (spraya)
Den här filmen var riktigt bra
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hej alla!
Letar lite efter information kring ett problem jag har med hastighetsmätaren. Det påminner väldigt mkt om det som står ovan så lånar tråden lite.
Jag har en gammal Suzuki gs 500 från 1978 som mer eller mindre stått sedan 1994. Har kört den kanske 3 mil sedan jag fick igång den men hastighetsmätaren är trög/seg. Tar lång tid på sig att nå säg 40 km/h har haft den upp i typ 50 på mätaren men då gick det troligen mer 80 km/h. när jag sedan stannar tar det ca 20-30 sek innan den är nere på 0. Tagit av huset nere vid framdäcket och tagit isär för rengöring, bytt vajer, sprutat lite wd40 i mätaren på styret - ingen skillnad. Tog nu isär hela mätarhuset - inget synbart fel på sakerna där inne heller (magneter osv). Testade då att köra skruvdragaren i vajerhålet och nålen rör sig riktigt fint till exakt 40 km/h och sänker sig snabbt när man slutar. Så min fråga eftersom jag inte är nå vidare på matte. Borde jag kunna få mätaren över 40 km/h med hjälp av skruvdragaren... känns nästan som det eller har jag lyckats lösa problemet utan att riktigt veta hur. Ska man prova med borrmaskin istället, snurrar det fortare än skruvdragaren?
Eller så är det som bosse säger att den bara behöver motion. Men det är höst och jävligt kallt nu så blir inte mkt motion för den nu och skulle gärna vilja fixa det så att den kan besiktas.
Tacksam för hjälp.
Låter ju som att den fungerar.

jag renoverade en gammal honda nyligen. Trasig drivning till hastighetsmätaren sedan 15+ år. Hastighetsmätaren betedde sig riktigt skumt första åken sen lagade den sig själv.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hej alla!
Letar lite efter information kring ett problem jag har med hastighetsmätaren. Det påminner väldigt mkt om det som står ovan så lånar tråden lite.
Jag har en gammal Suzuki gs 500 från 1978 som mer eller mindre stått sedan 1994. Har kört den kanske 3 mil sedan jag fick igång den men hastighetsmätaren är trög/seg. Tar lång tid på sig att nå säg 40 km/h har haft den upp i typ 50 på mätaren men då gick det troligen mer 80 km/h. när jag sedan stannar tar det ca 20-30 sek innan den är nere på 0. Tagit av huset nere vid framdäcket och tagit isär för rengöring, bytt vajer, sprutat lite wd40 i mätaren på styret - ingen skillnad. Tog nu isär hela mätarhuset - inget synbart fel på sakerna där inne heller (magneter osv). Testade då att köra skruvdragaren i vajerhålet och nålen rör sig riktigt fint till exakt 40 km/h och sänker sig snabbt när man slutar. Så min fråga eftersom jag inte är nå vidare på matte. Borde jag kunna få mätaren över 40 km/h med hjälp av skruvdragaren... känns nästan som det eller har jag lyckats lösa problemet utan att riktigt veta hur. Ska man prova med borrmaskin istället, snurrar det fortare än skruvdragaren?
Eller så är det som bosse säger att den bara behöver motion. Men det är höst och jävligt kallt nu så blir inte mkt motion för den nu och skulle gärna vilja fixa det så att den kan besiktas.
Tacksam för hjälp.
Kan vara wiren som är halvtrasig... Att wiren inte helt av utan några ståltrådar hänger me fortfarande.. Prova me en ny...
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top