Hastighetsmätarglapp - Volvo 740

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Tjena,
Hastighetsmätaren hoppar från 0 till 80km/h ibland men mest är den död.
Någon som känner till var det klassiska felet/glappet brukar sitta?

Bilen är från 1991, gl och röd.

5eeaaa0d-812a-0fec.jpg

Jag har en vag minnesebild om en skarvkontakten innanför klädseln vid vänster bakskärm. Den kan ha oxiderat. Det var ett bra ställe att koppla ur mätaren för att få färre mil på gamla 740's.

Där själva kontakt pluggen/donet är pålött på kretskortet.
Hade samma fel på min 740 men de hoppa alltid igång om jag nollställde trippmätare:P:banana

Det där felet dyker oftast upp på dom röda tror det beror på att dom blir så matta i lacken prova att vaxa upp den lite så ska du se att det blir bra!

Det där felet dyker oftast upp på dom röda tror det beror på att dom blir så matta i lacken prova att vaxa upp den lite så ska du se att det blir bra!

he he he...

Kontakten/givaren på bakaxeln kan vara fuktskadad, värt att kolla.

Är elektrisk hastighetsmätare from -90 om jag inte missminner mig.Är ett störigt standardfel och nytt kombiinstrument är löjligt dyrt,hade själv just en från -90.
Frågan är dock om den mäter på bakaxeln?Sitter den inte i lådan?Eller jag blandar ihop allt nu..?Kör efter en Gps,så slipper du bry dig om den tveksamma funktionen.

Är elektrisk hastighetsmätare from -90 om jag inte missminner mig.Är ett störigt standardfel och nytt kombiinstrument är löjligt dyrt,hade själv just en från -90.
Frågan är dock om den mäter på bakaxeln?Sitter den inte i lådan?Eller jag blandar ihop allt nu..?Kör efter en Gps,så slipper du bry dig om den tveksamma funktionen.
Du missminner dig.

Alla 700 har elektrisk hastighetsmätare, och fel på instrumenten är vanligast på bilar mellan 82 och 90, med gamla fyrkantiga instrumenthuset.

Men jag skulle först kolla så bilen laddar som den ska, sen kolla så strömmen kommer fram till instrumenhuset, om bilen inte laddar riktigt får instrumenten spelet. Funkar de andra mätarna är det troligen inte problemet.

Då kan du börja söka i bakaxeln, har du ABS?

Du missminner dig.

Alla 700 har elektrisk hastighetsmätare, och fel på instrumenten är vanligast på bilar mellan 82 och 90, med gamla fyrkantiga instrumenthuset.

Men jag skulle först kolla så bilen laddar som den ska, sen kolla så strömmen kommer fram till instrumenhuset, om bilen inte laddar riktigt får instrumenten spelet. Funkar de andra mätarna är det troligen inte problemet.

Då kan du börja söka i bakaxeln, har du ABS?

Tror bilen laddar bra. Allt annat fungerar och det har varit såhär i över ett år.

Nej, ingen ABS.

Vad ska man göra i baken?

Tror bilen laddar bra. Allt annat fungerar och det har varit såhär i över ett år.

Nej, ingen ABS.

Vad ska man göra i baken?

På locket på bakaxeln sitter kontakten, ta bort och se om den är spräckt eller liknande. Torka skiten isåfall, montera tillbaka och håll tummarna :D

På locket på bakaxeln sitter kontakten, ta bort och se om den är spräckt eller liknande. Torka skiten isåfall, montera tillbaka och håll tummarna :D

Mitt uppe på klumpen?

Hur sitter den fast, klämd (dittryckt) eller fastskruvad?

Hmm, kräver detta en billyft eller räcker det med garagedomkraft och sånna där trebenta stöd?

Har för mig att det är enkel "klämkontakt". Mitt uppe på klumpen ja.

Nej för fan ingen billyft, domkraft som lyfter tillräckligt högt och lite högre pallbockar så kommer man åt :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back