Hatar försäkringsbolag

kville

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2006
Ort
fjällbacka
Hoj
yamaha r1 99
Hojen blev stulen för e månad sedan ungefär. Har halvförsäkring.
Polis hittade den några dagar senar, rätt så paj.
Fick i dag brev från trygghansa jag får ut ca 50% av vad jag köpte den för förra året.
Köpte den för 31000 förra året, lackade om den i år och nya däck på.
Dom sätte marknadsvärdet på 22000 enligt dom minus självrisken på 6000, så jag får ut 16000, så det blir väl till att köpa en moppe nu:mad:

Är det någon ide att överklaga tro, kommer man att få mer pengar om en oberonde person kollar på det och han skall ju lämna svar inom 3 månader så det känns som det kommer att ta hela sommaren innan det e klart med det då.
Någon som har erfarenhet av detta?
 
Gick med
10 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
Hojen blev stulen för e månad sedan ungefär. Har halvförsäkring.
Polis hittade den några dagar senar, rätt så paj.
Fick i dag brev från trygghansa jag får ut ca 50% av vad jag köpte den för förra året.
Köpte den för 31000 förra året, lackade om den i år och nya däck på.
Dom sätte marknadsvärdet på 22000 enligt dom minus självrisken på 6000, så jag får ut 16000, så det blir väl till att köpa en moppe nu:mad:

Är det någon ide att överklaga tro, kommer man att få mer pengar om en oberonde person kollar på det och han skall ju lämna svar inom 3 månader så det känns som det kommer att ta hela sommaren innan det e klart med det då.
Någon som har erfarenhet av detta?

Vart samma för mig o jag gnällde som fan, tills slut sa dom att det kostar dom 2000 att ta in en oberoende och att dom kunde erbjuda dom pengarna till mig likaväl så jag tog det och fick som sagt 2000 mer.. ändå för lite men bättre än inget :)
 

ladan1

kan inte slanga..
Gick med
6 Jun 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
CBR900RR
Man ska aldrig godkänna deras första bud.
de går få till ett bättre pris om man är tjatig..
funkar iallafall på bilar.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Du har en viss värdeminskning i och med att du har haft den ett år. Däck och tillbehörsutrustning får du inget extra för som regel. (Kontrollera i försäkringsvillkoren). Anser du att det är omöjligt att få tag i en motsvarande hoj för 22.000kr så ska du givetvis överklaga försäkringsbolagets beslut så att de får visa att deras beslut är riktigt.
Det är möjligt att få upp ersättningen om man kan visa att marknadsvärdet ligger högre än den summa de har kommit fram till.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Det som man blir förbannad på är ju att man får betala arslet av sig i premier och sen när man ska nyttja sin försäkring så blir det gnäll och knip med plånboken.
Hela försäkringsbranschen är ju direkt "shady".

lite OT kanske men jag blir grinig bara jag ser hur dom jävlarna snikar.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Allt är förhandlingsbart... men bara med hyggligt underbyggda och sakliga argument och utan okvädningsord:)

Tota ihop ett svar till TH, där Du sätter upp:
* inköpspris (bifoga kvitto)
* kostnad för materialet på utrustning, färg, annat(däck = förbrukningsvara, tyvärr). Bifoga de kvitton Du har.
* bifoga några utdrag från företagsannonser med jämförbara hojar.

Sedan argumenterar Du för att Din ersättning (minus självrisk) faktiskt ska ge Dig en möjlighet till att anskaffa ett likvärdigt fordon.

Du får förmodligen inte ut vad Du lagt ned, men ett marknadsvärde på 27.5-30 kkr borde kanske vara rimligt att sikta mot?

Lycka till!
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
TRYGG HANSA strikes again..

de maste vara det samsta bolget som finns....

hade dem nar jag kvaddade forra aret....

de skiter bla i att betala loneersattnig...

fick svar att jag far vanta totalt 2 ar innan jag far ersattning....

har vantat i 6 man. pa ersattning.....

tog dem 4 man, innan de loste in hojen....
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Min pingla blev stulen i våras, plockade ut en ny inom 2 veckor..


Bilsport-mc (Moderna försäkrningar) presenteras av Mr Ragnar Cervén RULES!
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Försäkringsbolagen är ett pack för sig.
Men ibland ska man ha tur...

Blev av med min pendlar-kompis Aprilia Leonardo 150cc.
Köpte den för 11.500:- en vecka senare blev den stulen.

IF betalade ut 19.000:-, minus självrisk gick jag fortfarande plus.

Men som sagt, 9 ggr utav 10 är det helt kassa att råka ut får sånt här.
 

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Fan vad tråkigt ! Lider med dig. Fortsätt tjata på dom som tidigare skrivits i tråden. Jag har bara hört dåligt om det Otrygg Chansa skitbolaget, kanske är det likadant med alla bolag, jag vet inte, har aldrig behövt använda ngn försäkring.
Lycka till !
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Tyvärr är det ju så ofta, att man får vad man betalar för. Efter som att TH är ett av de billigast bolagen så får man räkna med sämst service.
Jag blev precis knullad i röven av TH.

Det ända jag kan göra är att råda alla från att ha med TH att göra!
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Nu blev inte min hoj stulen och jag råkade ut för Ted Åström istället. Mitt Försäkringbolag hjälpte mig bra.
Jag är mer skeptisk till de mc-handlarna där jag tittade på ny utrustning. De vill väldigt gärna hjälpa mig att maximera 'utdelningen' och hade tips på vad jag skulle kalla fusk. Sk-t i det och skickade kvitto till bolaget som betalade mig direkt.
Tråkigt, men nu vet jag iaf. vad jag betalat för i alla år...
 

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
jag var ute och körde moppe och blev påkörd. då var det inga problem alls med försäkringen. min moppe var värd runt 2-3 tusen om man skulle kolla på skicket och hur långt den hade gått..
gick in på blocket och letade fram 3st annonser som låg runt 14-16 tusen och visade försäkringsbolaget, fick då ut 15.000 för min moppe, ett litet plåster på såret iallafall, men att gå gipsad på foten i 6 veckor när man har sommarlov är ingevidare..
(olyckan hände andra dagen på sommarlovet tillochmed :( )
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Man ska aldrig godkänna deras första bud.
de går få till ett bättre pris om man är tjatig..
funkar iallafall på bilar.

Exakt! Damen kvaddade sin gamla Opel för några månader sen. 16000:- sa försäkringsbolaget. Aldrig, sa damen. Efter lite dividerande hit och dit fick hon 25000:- Det är förmodligen mer än bilen var värd..
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag har alltid fått bra från folksam. (det där lät illa, men Jag har haft otur...)
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Tyvärr är det väl så att just det beteendet driver upp våra premier, det är ju inte så att det är f-bolaget som betalar. Samma grej som med skinnstället, handlaren tyckte att jag skulle begära ut mer än vad det kostade och att det nog skulle gå med lite övertalning...
Tror det vore bra om försäkringstagare är liiite ansvarsfulla. Om man klantar sig och behöver hjälp så ska man inte passa på att mjölka i överkant. Då stiger ju premierna än mer.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Jag har alltid fått bra från folksam. (det där lät illa, men Jag har haft otur...)

folksam rockar....

har en olycksfallforsakring dar....kvaddade rejalt forra aret.... var inga problem nar man anmalde skadan...bara vanta 2 ar pa invaliditetsbedomning...

fick en skaplig bit av fingret amputerat efter en liten olycka ringde folksam..var inga problem... bara skicka in sjukjournal sa skulle ersattningen komma.... folksam tar hand om sina kunder...kanns som att ha en extra morsa som tar hand om en och plastrar om en....
 

Skrap

Sugen!
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
ostbåge, plockad som en gås, neos 100 för flipflopåka
Folksam

Börjar luta åt reklam, men jag har bara bra erfarenheter av folksam. Senaste var min gamla corolla som blev klämd mellan två andra bilar. En handläggare från FS ringde en vecka efter och frågade vad jag tyckte bilen var värd, sa vad jag köpt den för 2 år tidigare... Ok, låter rimmligt sa han, jag beställer en bärgare som kommer om ett par dagar och hämtar den. 4 dar så hade jag pengarna på kontot.... tycker jag e bra service iaf.
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Efter att ha blivit körd i :arsele av Aktsam när någon snodde en bil av mig på min uppfart när jag bara lämnade den utan uppsikt för att springa in i huset bredvid för att hämta mina solbrillor, har jag slutat med att försäkra saker under 40000kr med mer än trafikförsäkring.
 

Smagatusk

Guest
det jag hänger upp mig på är de höjda premierna. istället för att alla ska betala, så kan de väl höja självrisken ordentligt så att när de väl händer en olycka så får de som är orsaken till det stå för fiolerna själv, istället för att dra alla med sig i fallet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top