Hayabusa Recept

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Här kommer en länk http://www.roadracingworld.com/news/article/?article=45396#.TjCtUBq82GE.facebook till ett recept på en 1000 hästars hoj som nyss kört i 311,9 mph över 500km/tim, en entusiast från Florida som heter Bill Warner.

Det skulle vara kul om några här skulle vilja skriva sina favo recept med uppskattade prestanda.
Tanken är att få lite känsla för olika koncept med olika kostnadsnivå, allt ifrån seriöst bygge med begagnade delar, egentillverkat, Biltema:tuttar mm. Till drömbygget utan tanke på plånbokens tjocklek.

Jag tror många skulle ha nytta av detta vid planering av sitt bygge om tråden blir seriös. Själv åker jag med Marklunds 400 kit och har stort smile och fullt adrenalinpåslag :D men nu lurar jag på betydligt större grejor men kan inte riktigt begränsa mej utan spårar ur hela tiden.....:banana


Hälsningar Pelle
 

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Recepeee

0 Svar i en tråd är en bedrift i sig....

Jag är helt övertyga om att just setuppen förenar de flesta av oss, oavsett om man gillar grymma hästkrafter för små pengar eller optimalt med hästar för grymma pengar.

Massor förenar oss, släpp loss nu och låt oss få lite insikt av era kommande projektideer, bolla nu och få massor tillbaks.....

Pelle
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Även om hastigheten inger respekt så tycker jag rated 1000hp är lite luddigt skrivet(Bänkad till 1000hp"vev/bakhjul" eller gjord för att klara 1000hp?)

Tyspiskt jänk trams...
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Man blir helt av sig när man inser att den har ett effekt/viktförhållande på 3.8hk/kilo

Men är det Metanol bränslet som gör att effekten stiger så markant?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vad är det för setup som du själv lurar på då? Kan ju vara intressant att veta tycker jag :) Hur mycket har du tänkt ta ut?
 

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Vad är det för setup som du själv lurar på då? Kan ju vara intressant att veta tycker jag :) Hur mycket har du tänkt ta ut?

Målet är att kunna Dragrejsa lite, åka på träffar och någon gång till jobbet. Effekten skall med råge slå TurboAnderssons..... man e ju blygsam!

Min kladd ser ut så här i början (invigda förstår att jag är en novis ännu)

Busen laddas med 1,6 bar

Yoshimura eller Webb kammar, båda insug, APE ställbara kamdrev
Kamsynk Hallgivare i ventilkåpan 6mm dist. APE Kamkjedjesträckare
Portning Större ventiler, Alubrons ventilsäten, och styrningar hårdare ventilfjädrar.

Turbo Schwizer 200, Plenumkylning, Tial 44mm Dump, Bredbandslambda Insprut simens deka 630cc spridare, Rätt bränsleslangar! Fuelrails, westg Tial 50, Styrning Nira

Tändning med retard, Dyna 2000 Denso Tändspolar, Iridum tändstift
Pc5 eller 3, växelindikator, Autronic Sm-4, Apexi AVC-R Bostcontroler

Växellåda för 415km, Innovative Laddtrycksstyrning för var växel
Uppstyvningsplåtar stödlager utgående axel, MTC Lockup koppling

Oljekyl från Laminova i Åmål, OljepumpAnderson uppväxlad, Catchtank
Styrdämpare, Fjädring, Svingförlängning, Honda Fireblade frambroms

Bränslepump Raido power.se el Walboro 255l eller Henko bränslepump 695:- http://www.exd.se, kablar från lamdasond silikonslang, Mallpassi bränsletrycksregulator eller Nuke Regulator 6,5mm säte 12mm kula, Beställ btr till insprut 1:1
Större vevhusventilation 40mm
Dump från Turbobanditen kapa hårda fjädern 1,5 varv , 900:-

ARP 12mm Pinnbult, Mapsensor o backventil dubbla cykelventiler (kulmodell) monterade i flödesriktningen i T-kors.

Rekomenderas Lång lambdamutter om du ska åka med innivates Lambdakit Sonden går då kallare och felkodar inte så lätt, Om du behöver ny sond så är Hqtec billigast på dessa, känsliga för både vattenånga och packningsklister.

som mång kan se så har jag klippt och klistrat från diverse trådar...

Synpunkter på detta.

Mvh Pelle
 

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Bänka

Kanske blir svårt att få bänka hos Andersson nu..:Bugar
 

Peke

Peke
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Älkarleby
Hoj
koenig low boy 2x busa dr600 fiddy125 jlo flaka nico bakker kines monkey
Kanske blir svårt att få bänka hos Andersson nu..:Bugar

Om du släpar dit en hoj som funkar på träffar o gat åka och som med råge har mer hk än Peters egen hoj tror jag han blir glad att få bänka den. För då vet han o kanske jag va vi ska köpa för prylar som funkar mkt bättre än de vi har.
 

Kvikteam

Uden TRYK ingen RYK
Gick med
9 Aug 2005
Ort
Skanderborg DK
Hoj
Honda X11 turbo Gsxr 1000 Turbo Hayabusa Compressor
Vedr autronic sm 4 , har jeg lige lavet en Busa med denne styring , den har indbygget Boostcontroller ! bare til orint
 

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Omöjligt

Om du släpar dit en hoj som funkar på träffar o gat åka och som med råge har mer hk än Peters egen hoj tror jag han blir glad att få bänka den. För då vet han o kanske jag va vi ska köpa för prylar som funkar mkt bättre än de vi har.

Hej Peke

Om man nu skall sikta på stjärnorna, i vilken prioordning skulle du börja?
Är det största möjliga ventiler i en topp med bästa möjliga flöde som gäller eller hur skulle du börja?

Snyftar Pelle :confused:
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du skrev i pm till mig att jag skulle uttala mig i denna tråden.

Hmm.. jag kan inte uttala mig så mycket eftersom jag bara byggt en turbomaskin dessutom på en helt annan maskin.
Eftersom du siktar så högt så har jag inga kunskaper att tillföra.

Jag tror också att du omedvetet/medvetet förringar peters, pekes med flera's kunnande iom att du skriver att du ska bygga nåt som är mycket värre o går bättre en deras maskiner.
Vill du göra det så vet jag ingen i sverige som kan.
Marklund, peter andersson samt nlr christer o peke är de jag känner till som kan detta bäst. De känner dessutom varann o utbyter erfarenheter.
Ring marklund o be honom en 600hästarsbusa.
En 1000hästars gatbusa är nog bara att glömma. Idiot dyrt, svårkört, noll i tillförlitlighet. endast för kukmätning.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Man blir helt av sig när man inser att den har ett effekt/viktförhållande på 3.8hk/kilo

Men är det Metanol bränslet som gör att effekten stiger så markant?

Inte direkt men metanolen gör att det går att köra med högre laddtryck än på bara bensin. Det vanliga är att man använder metanol för att höja oktanvärdet och även blandar i en viss mängd vatten för att sänka temperaturen i förbränningsrummen och motverka spikningar.
 

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Hej o tack för ditt svar, nej nej nej jag föringar naturligtvis inte dessa ikoner, jag försökte bara sätta ribban med glimten i ögat.
Peter kontaktade jag innan jag köpte min hoj och jag har största förtoende för hans erfarenheter, kunnande och humor, jag kommer att följa hans religon.
Dig har jag stor respekt för pga. ditt tålamod kunnande och underbara skrivande, du har säkert åsikter oavsett fabrikat.

Mvh Pelle
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Om jag har förstått turbolivet rätt är det inga problem att bygga en 1000hp maskin, men det är ju resten som skall uppfyllas. Där tror jag att det skiter sig.

i F1 åkte man ju med 1,5 liter slagvolym och fick ut upp till 1500hp, om jag inte minns fel. Då å andra sidan var det under MYCKET kort tid och det gjorde inget om det havererade heller, det fanns fler motorer.

Körbarheten kommer vara lika med noll, om det nu kommer att fungera.
-Varför kommer det vara det?
-Jo, med min ringa erfarenhet så kommer det bli en maskin som är så orkeslös innan det kommer att få lite laddtryck. Laddtrycket kommer att komma VÄLDIGT högt upp i varvet.

Kammar kommer vara så extrema att den inte kommer att ha någon tomgång.

Kompressionen kommer vara låg att du tycker att mormors trampcykel är pigg i stan.

När du väl får laddtryck, kommer nog inte problemet att vara snabb spoolupp utan att vägen är slut innnan du har tillräckligt med tryck!!!

Vet att det finns folk här som kan SÅÅÅ mycket mer än mig och får gärna rätta mig för det här är bara min syn på det.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Förstår inte riktigt denna tråd, men receptet är enkelt, går det inte fort nog? Tillsätt mer pengar. Går det i sönder? Tillsätt ännu mer pengar.
I övrigt så är det väl inte mycket att snacka om, sätt igång och bygg
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hej Peke

Om man nu skall sikta på stjärnorna, i vilken prioordning skulle du börja?
Är det största möjliga ventiler i en topp med bästa möjliga flöde som gäller eller hur skulle du börja?

Snyftar Pelle :confused:

I många fall så löser man ev effektbrist med lite mer ladtryck så slipper man porta då moderna japantoppar är väldigt bra original. Men skall du nu sikta mot stjärnorna så är det gott flöde och stora ventiler som gäller, att fyllnadsgraden på lägre varv tar stryk får man leva med.

Fast operation förbättra tillförlitligheten vid mycket effekt är prio 1....
 

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Frågor o Svar

I många fall så löser man ev effektbrist med lite mer ladtryck så slipper man porta då moderna japantoppar är väldigt bra original. Men skall du nu sikta mot stjärnorna så är det gott flöde och stora ventiler som gäller, att fyllnadsgraden på lägre varv tar stryk får man leva med.

Fast operation förbättra tillförlitligheten vid mycket effekt är prio 1....

Tack för ditt svar Boris

En fråga till, kompenserar inte en stor turbo för fyllnadsgraden om man ökar flöde och ventilstorlek. :va

Jojje:
Jag tror du skämtar med mig Aprillo, inte har du bara pumpat in mer pengar, om man läser dina trådar så har du jobbat satan genom åren med din hoj. Kom gärna med din filosofi om hur grunden skall läggas osv.
:)

Hej Vrod
Jag håller med dig fullständigt, ingen kommer nog att susa omkring på väg med 1000 hästar, men 450, 500 verkar möjligt. :tummenupp

Ha de gött Alla
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Nja, jag har pumpat in mer arbete än pengar kanske, men det är ju samma sak egentligen. Kunde jag inte gjort jobbet själv så hade jag fått köpa det. Grejen är att när man väl förstår grunderna så är det inte särskilt svårt att få ut massor med hk, men då går saker i sönder. Och för eller senare MÅSTE man pumpa in pengar. Så om du undra vad som är viktigast om man ska bygga en 1000hk motor så är det att bygga en motor som tål 1000hk, resten är relativt sett enkelt. En turbomotor (byggd för max effekt) skiljer sig ytterst lite från en så kallad sugmotor (sug är ingen kraft) så bygg en 300hk sugis och ladda lite över 2bar på mettis och du är hemma (lite förenklat)
Men.. mitt råd är ändå att börja bygga (om det nu är det som denna tråd går ut på), det kvittar hur mycket du funderar och läser på, du kommer aldrig att komma nån vart om du inte provar dej fram. Att bygga en 500hk Busa kan nog vem som helst, att få den att hålla är givetvis det svåra (dyra)

Och en sak som folk kanske inte inser när dom läser mina trådar här, jag har massor med skjutna motorer i garaget (9-10 stycken tror jag) så gratis har det inte varit, och jag plockar inte ut mycket ur mina motorer om man jämför med en 1000hk Busa:gnissla
 
Last edited:

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Hållbar Hoj

Nja, jag har pumpat in mer arbete än pengar kanske, men det är ju samma sak egentligen. Kunde jag inte gjort jobbet själv så hade jag fått köpa det. Grejen är att när man väl förstår grunderna så är det inte särskilt svårt att få ut massor med hk, men då går saker i sönder. Och för eller senare MÅSTE man pumpa in pengar. Så om du undra vad som är viktigast om man ska bygga en 1000hk motor så är det att bygga en motor som tål 1000hk, resten är relativt sett enkelt. En turbomotor (byggd för max effekt) skiljer sig ytterst lite från en så kallad sugmotor (sug är ingen kraft) så bygg en 300hk sugis och ladda lite över 2bar på mettis och du är hemma (lite förenklat)
Men.. mitt råd är ändå att börja bygga (om det nu är det som denna tråd går ut på), det kvittar hur mycket du funderar och läser på, du kommer aldrig att komma nån vart om du inte provar dej fram. Att bygga en 500hk Busa kan nog vem som helst, att få den att hålla är givetvis det svåra (dyra)

Och en sak som folk kanske inte inser när dom läser mina trådar här, jag har massor med skjutna motorer i garaget (9-10 stycken tror jag) så gratis har det inte varit, och jag plockar inte ut mycket ur mina motorer om man jämför med en 1000hk Busa:gnissla

Tusen tack för ett bra svar! :banana

Det som tråden går ut på är just att kunna få ta del av goda råd hur man når sina mål och får grejorna att hålla så man verkligen kan få åka på sin hoj. Jag kommer att fortsätta att åka Mcx400 tills jag vet hur jag skall bygga för att det skall hålla för mer effekt, inte förr.

Så har du och andra lust att råda om grundläggande saker för att vi noviser skall slippa skjuta 10 motorer så kanske utvecklingen går snabbare och de som bänkar, skruvar, får fler jobb som är spännande och utmanande. 500 pållar i en maskin som håller är min drömgräns, men det kanske är naivt, vi får se.

Mvh Pelle :tummenupp
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top