HD dömer polis för motorcykeljakt

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750

HD dömer polis för motorcykeljakt

Polisbilen förföljde motorcykeln i över 200 km/h och försökte få stopp på föraren genom två prejningsförsök.

Nu döms polismannen för tjänstefel av Högsta domstolen.

Straffet - 50 dagsböter på totalt 13 500 kronor.

Poliserna var ute på rutinpatrullering för trafikövervakning i Växjö 2009 när två motorcyklar gasade kraftigt och polisen bestämde sig för att kontrollera dem. Den ena motorcykelföraren stannade men den andra stack i väg och polisen tog upp jakten på föraren. Den dömde polismannen försökte stoppa den flyende motorcykeln genom att preja den två gånger. Jakten skedde på vägar och gator inom Växjös kommun och pågick i cirka fem minuter innan motorcykeln körde av vägen och föraren skadades allvarligt.

Läs mer och se filmen: Expressen.se

Denna händelse har tidigare diskuterats i t.ex. tråden:

R1an från Växjö som jagades av civilpolis - Hela filmen

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Riktigt härlig nyhet att läsa :) straffet var inte så farligt men frågan är om han får behålla jobbet efter detta?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
HD dömer inte polisen för att ha jagat en motorcyklist om jag fattat det rätt. Utan för att inte ha bett om tillåtelse från ett högre befäl innan prejningsförsöken gjordes och att inte ha avbrutit jakten när order gick ut om det.

Nu kommer säkert här snart att dyka upp ett antal osnutna ungar som tycker saker som "jävla snutar, de ska faan inte jaga oss motorcyklister för det är ju skitfarligt!!!". De som tror att kör man bara fort nog så kommer polisen att avbryta. Fast det här är ju ett tydligt exempel på att det inte finns några garantier för det. Att det finns poliser som är så brända att de trots en direkt order om att avbryta ändå fortsätter en jakt i klart hälsovådliga hastigheter.

Där med inte sagt att även jag kanske skulle bli rädd och dra på för att försöka komma undan om någon polis försökt preja mig. Om människan är så körd i skallen att den försöker göra det mot en när man sitter på en motorcykel vet man ju aldrig vad faanskapet hittar på när han väl fått stopp på en. Men då har jag också insett att det varit mitt beslut att köra för fort. Och att polisen hade agerat mot order när den inte avbröt efterföljandet skulle vara en ganska så klen tröst när jag kanske låg i en sjukhussäng med halva kroppen krossad och var tvungen att dricka middagen genom ett sugrör.

Jag försvarar inte polisens agerande. Och det var kanske inte det bästa beslutet att försöka köra ifrån polisen. "Two wrongs don't make a right"

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Hade han inte kört för fort och stannat när polisen först försökte stanna honom hade det där aldrig hänt.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Det lär väl knappast startas upp någon insamling för att skramla ihop till hans böter på det här forumet.

Bägge gjorde fel, bägge har straffas, bra så långt.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Det lär väl knappast startas upp någon insamling för att skramla ihop till hans böter på det här forumet.

Bägge gjorde fel, bägge har straffas, bra så långt.

Låt oss hoppas att bägge ger fan att försöka sig på en repris också :dummer

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I vanlig ordning är det rena faktafel i rubriken. Skvallerpressen slår till igen...
Å andra sidan är det lite överraskande att det inte skrivs något alls om dödskrascher eller vansinnesfärd TROTS mc...

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Man bör ju beväpna sig själv så man kan försvara sig vid liknande mordförsök från den s.k ordningsmakten.
En salva genom sidorutan borde ju sätta dom i befogad respekt.:yoparty

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Hoj
KTM 690 SMC -10
Riktigt härlig nyhet att läsa :) straffet var inte så farligt men frågan är om han får behålla jobbet efter detta?

läste häromdagen om en polis som skickat sexsms till en 17 årig tjej o legat med nån målsägande osv han fick behålla jobbet med motiveringen att han nu gick i terapi för sitt sexmissbruk så får man inte sparken för det så får man definitivt inte det för det här

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Till saken hör att kraschen kom efter motorn skurit i en kurva. Skurit pga brist på kylmedel. Vid "terrängkörning" med R1an(?) tidigt under jakten skadades hojen och kylsystemet gick läck.

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Alltid roligt med den här typen av trådar. Tenderar ju att locka fram gott om troll.

Från mitt perspektiv så är det enda fel som begås att polisen inte satsar hårt nog i första prejningssituationen så att dom får stopp på dumheterna innan det spårar ut.

Erick

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Hoj
Suzuki Busa -05
Som sagt, båda gjorde fel. Själv tycker jag att polisen inte ska agera personligt i något som detta.. Att "kolla hur duktiga de är på att köra mm". Tyvärr vet jag många som tar det som ett personligt nederlag att inte få fast "buset". Just där ligger min egen värdering om Polisens agerande i många fall inom trafiken.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Jo jag kommer ihåg diskussionen kring detta på SH och minns jag inte helt fel så påstod väl postaren att det utspelade sig i Trelleborg och inte i Teleborg som rubriken senare kanske ändrades till.

Men visst, det är ju lite småmysigt med revolterande mc förare som har för stor tro på sina egna körkunskaper och som försöker fly från en polis som skiter i givna order där detta leder tankarna till cowboys och indianer. :crash

Lite bus får man väl ha för att orka med vardagen ...

Last edited by a moderator:

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Det som inte jag fattar, killarna körde inte äns snabbt när polisen kom? Borde de inte bara kunna stanna, få en utskällning och sedan var det över?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC