Tackar boys för intressant info.
Jag kollar naturligtvis youtube och jämför modeller. Jag har lyckats kategorisera in Harley in i fyra fack;
1. originalen från kriget som ser ut som gamla motorcyklar gör.
2. choppers, som har den där långa framgaffeln, älskade dessa när jag var 8 år.
3. Glidarna / glide / king osv, typ amerikanska polishojar med stort bekvämt säte.
4. Sportster, här hamnar alla dyna, iron, XL roadster, low-rider m fl, då jag inte ser nån direkt skillnad i formen.
Motorer finns vad jag har förstått två storlekar; 883 cc och 1200 cc. Evo eller twin-cam. Men jag tror jag faktiskt dras till en lättare 883cc, mest för hanterbarheten tror jag. En 1200 kanske är starkare och snabbare, men säkert också bredare och tyngre. Och jag känner att jag nog vill få med åtminstonne lite smidighet i min eventuella Harley.
Kollar nu på skillnader mellan Roadster och Iron, båda är "Sportsters" men Roadstern är aningens mer prestandahoj än Iron, med högre sitposition och mindre styre, längre fjädring mm.
Idag är en kall men ledig dag. Ska försöka kväva kärringen i mig och masa mig till Probike för kaffe och lite provsittning. Jag behöver bekanta mig mer med dessa onödigt komplicerade Amerikanska kulturmaksiner.
Just ja, hittade detta på internet:
sportsterpedia.com