Heeelt ny

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
tjena allihopa...

jag tänkte skaffa hoj och sitter med planeringen för att snabbt fixa kortet bara...jag tänkte öppna med en hoj typ kawasaki er500 eller en suzuki gs 500...detta naturligtvis för försäkringskostnaden då jag bor i sthlm...några frågor dock som kanske någon erfaren kan tycka till om...

* vad ska man satsa på för "klädsel"? är det slimmat skinnställ eller mer jackliknande saker?

* vad är viktigt att tänka på när man kollar in hojen vid köp? (detta är naturligtvis generellt och inte bundet till ovanstående modeller enbart)

* nån som har några kommentarer kring ovanstående modeller om de är bra eller om de inte alls är lämpliga som första hojar...

ber om ursäkt om jag framstår som värsta n00ben men va fasen, det är jag ju...

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Välkommen, och lycka till med kortet.

Det finns spaltmil skrivit här på forumet om dessa ämnen, sök och du skall finna.
Ang köpa hoj -> http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=32757

Vad gäller klädsel så kan man gå efter i vad man vill ha på sig när man klotar. Ett rejält skinnställ är att föredra framför gore-tex i min mening.

. :tummenupp

nasholm6

Hooters Chicago ; )
Gick med
19 Jun 2004
Hoj
Retta
1, Klädsel: Naken, alla brupat kommer att åka me, annars haj suit funkar i umea

2, Finn en hoj som de ryms en hel hög med teen på. :arsele

3, Den prekelta hojen för en nubi ä en R1 :tuttar ..... f
y fan va öl de draks ikväll på olarrys

nu är det gonatt,,,,,,,

färesten så tyck jag int om kawasaki, grönfärgen påminner om min articcat ZR600 som jag hade som sakr två gånger o på en vinter plusa att variationrn lossna av nån anledning :3freak

:fyllisar :fyllisar :fyllisar :fyllisar :fyllisar

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Välkommen hit!

Vill du ha billiga hojar så är ju ER-5, CB400, GSX400 osv alldeles ypperliga val, kostar 8-12000 och du får tillbaka dom pengarna om några år när du vill ha något lite värre. Av nån anledning sjunker dom inte i värde, det finns alltid en marknad för såna hojar.

Mitt första ställ var ett hallman sport, i tuuuuuunt skinn, inga skydd, kostade 500 beg. Efter 100 mil insåg jag att det antagligen var totalt livsfarligt, det skyddade knappt mot fartvinden. Så jag gav det till flickvännen :va och köpte mig ett riktigt skinnställ. Känns mycket säkrare! Annars är ju gore-tex bekvämt, och tänker man inte köra så hårt kan det ju mycket väl räcka! Men oavsett så ska stället sitta bra och vara av ett kännt märke. Och lägg en slant på ett ryggskydd, kostar mellan 700 och 2000, men är minst lika viktigt som en bra hjälm, och nästan viktigare än stället imho!
Bra stövlar är också viktigt, dels ska dom hålla värmen, och dels skydda foten vid en vurpa!

Lycka till med kortet! :tummenupp

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
MiZou skrev:
tjena allihopa...

jag tänkte skaffa hoj och sitter med planeringen för att snabbt fixa kortet bara...jag tänkte öppna med en hoj typ kawasaki er500 eller en suzuki gs 500...detta naturligtvis för försäkringskostnaden då jag bor i sthlm...några frågor dock som kanske någon erfaren kan tycka till om...

* vad ska man satsa på för "klädsel"? är det slimmat skinnställ eller mer jackliknande saker?

* vad är viktigt att tänka på när man kollar in hojen vid köp? (detta är naturligtvis generellt och inte bundet till ovanstående modeller enbart)

* nån som har några kommentarer kring ovanstående modeller om de är bra eller om de inte alls är lämpliga som första hojar...

ber om ursäkt om jag framstår som värsta n00ben men va fasen, det är jag ju...

*Ska man ramla så bör man nog ha skinnställ, men det är smidigare att kränga på allvädersställen.

*Kolla alla hjullager, styrlager, svinglager, däck, bromsbelägg, bromsskivor, motor, lampor, att ramen är rak, servicehandbok, kvitton mm. (I körkortsutbildningen får du lära dig hur man kollar efter glapp mm)

*Jag hade själv en Suzuki gs500e som förstahoj. Jag var mycket nöjd med den, den hade snygg design, bra väghållning och mycket trevlig motor. Det man kanske saknade ibland var mer effekt när man var ute och körde med större hojar.

Den svarta (nakna) hojen är min gamla och den röda är tjejens gamla.

Bifogat

• 100_0232.jpg
    100_0232.jpg
    35.5 KB · Visningar: 46
  • 100_0874.jpg
    100_0874.jpg
    54.7 KB · Visningar: 45

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
nasholm6 skrev:
1, Klädsel: Naken, alla brupat kommer att åka me, annars haj suit funkar i umea

2, Finn en hoj som de ryms en hel hög med teen på. :arsele

3, Den prekelta hojen för en nubi ä en R1 :tuttar ..... f
y fan va öl de draks ikväll på olarrys

nu är det gonatt,,,,,,,

färesten så tyck jag int om kawasaki, grönfärgen påminner om min articcat ZR600 som jag hade som sakr två gånger o på en vinter plusa att variationrn lossna av nån anledning :3freak

:fyllisar :fyllisar :fyllisar :fyllisar :fyllisar

Hehehehe skål på dig med! :tummenupp :D

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...