Hej! Jag är ny här på forumen men har haft körkort i några år nu. Det kanske borde bli två trådar av detta, men jag vill först säga hej till alla och sedan ställa en fråga, inte säker på i vilken tråd jag ska ställa frågan så jag fortsätter här. Jag kör en touringhoj och har i år testat knix för första gången. Då det inte krävs så mycket nedlägg för att mina fotpinnar ska ta i så har jag fått tipset att försöka hänga ut för att hålla MC:n mera upprätt i kurvorna. Jag har nog inte riktigt förstått vitsen men det, ni som har mer erfarenhet kanske kan upplysa mig?
Om jag sitter helt rakt upp på MC:n (i linje med hojens vertikallinje när den står rakt upp, dvs min ryggrad är i linje med hojens vertikallinje, jag kallar den centrumlinje nu och den går från navet på hjulet och rakt upp genom tanken.) och sitter kvar i samma ställning genom kurvan och fotpinnen skrapar i asfalten i en vänsterkurva till exempel, vinner jag då någonting på att hänga ut och lägga ner hojen så att fotpinnen fortfarande skrapar i? D.v.s MC:n har samma lutning, men jag befinner mig till vänster om hojens centrumlinje? Hm, märker att jag har svårt att uttrycka mig på ett bra sätt, hoppas ni förstår vad jag menar.
Om jag sitter helt rakt upp på MC:n (i linje med hojens vertikallinje när den står rakt upp, dvs min ryggrad är i linje med hojens vertikallinje, jag kallar den centrumlinje nu och den går från navet på hjulet och rakt upp genom tanken.) och sitter kvar i samma ställning genom kurvan och fotpinnen skrapar i asfalten i en vänsterkurva till exempel, vinner jag då någonting på att hänga ut och lägga ner hojen så att fotpinnen fortfarande skrapar i? D.v.s MC:n har samma lutning, men jag befinner mig till vänster om hojens centrumlinje? Hm, märker att jag har svårt att uttrycka mig på ett bra sätt, hoppas ni förstår vad jag menar.
Last edited: