Hej............Hej..............Hej

Legend.Nico

Nikola Kalesi
Gick med
1 Jan 2009
Hoj
Z800 ABS -16
Är ny medlem här och har inte lärt mig hur allt funkar på denna sidan:va men det kommer väl.
Ska börja med mc kortet snart och meningen var att jag skulle övningsköra med en vän, men det blir inget av nu längre:gnissla .
Handlade hem en tzr 125 som jag skulle övningsköra med men fick reda på att det hade varit bättre med en cbr 600. Så finns det Någon som har några goda råd och tips på hur jag bör göra här näst med kortet:confused:
Är tacksam för all hjälp!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hej å välkommen! :hej

En cbr600 är helt fel också, om du inte tänker ta mellankort? Du har ju åldern inne för att ta obegränsat! Köp en CB750 eller en GSX750 från tidigt 80-tal, kostar 10-15 och du får ut samma slant när du säljer, kostar 13-1400 att helförsäkra, tål hur mycket stryk som helst och är väldigt lätta att övningsköra med!
Det finns massor med trådar om övningskörning också, sök och du skall finna! :tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hittade en GSX750 -90 för 19 000 sek och den är fem växlad vad tycker ni om det priset?
Det är otroligt svårt att säga något om priset på så gamla hojar utan att ha sett dom. Men det låter ju rimligt. Även om jag nog hellre hade köpt en 10 år äldre hoj, den är mycket billigare att äga! Jag hade en CB750 -81 ett tag förra sommarn, och det går att köra riktigt fort med dom också, om det är det du oroar dig för ;)

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Hej

Håller med Hoztic. Ta körkort för obegränsad, så köp en cykel som "håller sig inom de gränserna" om du avser köra upp med den.

Jag körde upp för obegränsad (låna en cykel) men körde sedan en Transalp under två år. Det fungerar också. Men möjligen/ friheten att ha ett "obegränsat" kort skall du inte avstå!!:tummenupp

Legend.Nico

Nikola Kalesi
Gick med
1 Jan 2009
Hoj
Z800 ABS -16
Tänkte köra upp för obegränsat kort, hjälper det om man tar körlektioner på en körskola eller räcker det att man övningskör privat?

Konta_Kenta

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2007
Hoj
Yamaha R1 -08
Tänkte köra upp för obegränsat kort, hjälper det om man tar körlektioner på en körskola eller räcker det att man övningskör privat?

Tjena! Du lär ta någon/några lektioner i körskola, så du får lite kläm på banorna. Sen kan det vara bra för att få lite tips och dyl om hur vägverket vill att du ska uppträda.

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE

Jag körde några lektioner på körskola. Det är nog bra för att "komma in i uppkörningstänket". Man får en del tips och inte minst får man klart för sig var gränserna går för bla "sakta-körningen" och kravet på kort stoppsträcka vid bromsproven. Jag hade långt tid mellan B kort och A-kort ->gör gärna några provskrivningar på teorin också. Jag gjorde så och löste teorin och uppkörningen på första försöket. "Den förberedde lyckas"

Sinister

His royal highness
Gick med
28 Feb 2008
Hoj
En Screamer och snart en Big Bang
tja o välkommen :D, hoppas du ska trivas.

P.S du lär behöva ngn lektion så man får kläm på banorna och ngra småsaker som kommer med i allt de som sägs o görs.

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Så funkar det!

Hej o välkommen.

Så här funkar det på SH (alias sporthoj).

1. Alla som skriver o lägger in filmer över hur fort de kan köra, är jätteballa!
De skall du avguda en liten stund så de får glänsa... :D :yoparty

2. Tro inte på allt du läser.
Inte ens i tekniktrådarna (Men där är nog merparten ändå sant). :tummenupp

3. SH är dubbelmoralens högborg. :D
Ja de e kul o köra fort... Aja baja o busköra! (ja jag kör med lite fort ibland) :rolleyes:

4. Sär skriv inte! :mad:
Ord som låter som ett, skrivs som ett. Så slipper jag irritera mig :D

5. Ironi kan härja i vissa trådar! Se upp! :gnissla

6. Ironi kan se ut som "Heja på den onde..." men betyder: -Pucko!... när någon skrivit ett kul (irriterande) inlägg. Hjälp gärna till o hålla ironin vid liv.

7. Skjut packningen först o fråga sen... öh :va menar.. Sök först o fråga sen... Många trådar har svaren du söker. :tummenupp

För övrigt... så tycker jag du skall skaffa dig en hoj som motsvarar den du kan/skall köra upp med. T.ex. en 750 av lämplig modell/prislapp.

Du har väl ditt B-kort nytaget, så teorin borde du ha klar till 90%. Plugga o skriv allt klart så du kan boka uppkörning när de startar för 2009.

Lycka till, o så kör du ordentligt! :D

Last edited:

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Välkommen hit bland alla mc-dårar.
Lycka till med kortet, blir en bra början till 2009 :tummenupp

Mvh
Dio