Hej sporthoj! Jag heter Fredrik och ser fram emot att lära känna forumet!

Beskow93

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Hoj
Honda Hornet 600 F -02
Hej som sagt!

Jag heter Fredrik och håller på att ta mitt A2 (Begränsad) körkort. Jag köpte en Honda Hornet 600 lite på infall då jag hittade en väl omhändertagen sådan. Det är även den jag övningskör på för närvarande med några varv hos körskola runtomkring.

Teoriprovet är gjort och uppkörning bokad mer mot slutet av sommaren.

Jag ser fram emot att vara en del av ert forum och skall även se om det finns någon som kanske vill ut och köra och handleda mig lite någon gång i slutet av Juli/början av Augusti (eller nu måndag-tisdag). Detta då min ordinarie handledare inte har egen hoj och tyvärr rätt lite tid för övningskörning och jag vill gärna ta kortet denna säsongen.

Jag bor för närvarande i Karlstad men är hemma hos mina föräldrar i Västerås så det är i Västeråstrakten jag söker någon helt enkelt!

Självklart uppskattas bra tips inför uppkörningen men jag har nog sett de mesta standardiserade inne på ert och några andra forum, så om just du har något du inte tror har skrivits förut, kommentera gärna eller säg bara hej ändå! :)

Mvh Fredrik

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Hej ändå :hej

Håll nerverna i styr på uppkörningen så går det fint, fega inte vid bromsprovet, slutför även om en fot åker ner vid krypkörningen och gasa under körningen = visa att du kan anpassa hastigheten samt ta kurvorna korrekt. Ungefär det som fick mig att klara uppkörningen, vändningen i höghastighetsbanan (om jag minns "namnet" rätt) klippte jag inte linjen/gränsen perfekt men tänkte bara på att ha ett flyt och att karln omöjligen kunde se detta på det avståndet vilket han inte heller påpekade när jag var klar.

Beskow93

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Hoj
Honda Hornet 600 F -02
Hej ändå :hej

Håll nerverna i styr på uppkörningen så går det fint, fega inte vid bromsprovet, slutför även om en fot åker ner vid krypkörningen och gasa under körningen = visa att du kan anpassa hastigheten samt ta kurvorna korrekt. Ungefär det som fick mig att klara uppkörningen, vändningen i höghastighetsbanan (om jag minns "namnet" rätt) klippte jag inte linjen/gränsen perfekt men tänkte bara på att ha ett flyt och att karln omöjligen kunde se detta på det avståndet vilket han inte heller påpekade när jag var klar.

Det låter som om du minns rätt. Detta då den enda vändningen där du inte stannat precis innan är i höghastighetsbanan. Det är faktiskt det momentet som känns svårast på hela uppkörningen tillsammans med att jag kommer nog köra min egen hoj och känslan med inbromsningen från 70 går lite sisådär. Var lite uppe på framhjulet när jag körde igår och övade bromsning.

Skyller på att den hojen jag kört mest på innan är i sämre skick (bromsar sämre) och har ABS vilket gör att man bara kan knipa på än på min egen som är utan ABS. Men känslan börjar komma till mig även om det går långsamt. Har inget bra ställe att göra bromsning i högre hastighet på så jag kan öva tyvärr :/

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Jag vet inte om detta stämmer nu, men jag lärde mig via trafikskola och de gav mig följande tips på högfartsbanan. (som jag hade svårt för själv innan jag fick tipset.) Gasa upp till 50 och håll det tills du väjer för hindret, sen växla ner en växel i taget per kon på vägen mot vändningen. Enligt dem behövde jag bara alltså hålla 50 i början, sen var det ok att växla ner och minska farten. Sen vid vändningen var jag nere på ettan och gled runt med låg fart men med en mjuk röresle, och sen växlade jag upp en växel per kon på vägen tebaks. Om det är godkänt eller inte enligt reglerna vet jag inte, men det funkade klockrent och hjälpte mig. Och jag gjorde så på uppkörningen och fick kortet.

Lycka till.

Nyheter
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...