Hej!

0ddish

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
KTM 640 Kawasaki kx250 Harley davidsson 750
Mitt namn är wille är 20år. Nu när pengarna har börjat rulla in så känns inte drömmen om båge allt för långt bort. Nu skulle jag vilja ha lite hjälp på vägen :tungan Jag har inte kört nått på två hjul sen moppe ålder så jag räknar med att kortet kommer kosta en del. Budgeten för allt är satt till 80k!

Kort: max 20k

utrustning: max 10k

hoj: max 50k

Vad rekommenderar ni för hoj? Vill ha en som är billig att försäkra med. I värsta fall får man ha den på morsan som haft mc-kort sen ho tog körkort :tummenupp vad tror ni om cbr600?

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
hej
du för det första så nämn inte här inne om du nu ska försäkra hojen på din mamma ,e inte så populärt med skenförsäkringar bland moraltanterna ,
för det andra om du nu vill ha en billig hoj att försäkra så tycker jag att du ska köpa en moppe ;) finns inget som e billigt när det gäller motorcykelkörning.
Men om du nu insisterar på att köpa en hoj så tycker jag att du skall köpa dig en hornet 600 en bra å billig hoj .:D :tummenupp

0ddish

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
hej
du för det första så nämn inte här inne om du nu ska försäkra hojen på din mamma ,e inte så populärt med skenförsäkringar bland moraltanterna ,
för det andra om du nu vill ha en billig hoj att försäkra så tycker jag att du ska köpa en moppe ;) finns inget som e billigt när det gäller motorcykelkörning.
Men om du nu insisterar på att köpa en hoj så tycker jag att du skall köpa dig en hornet 600 en bra å billig hoj .:D :tummenupp

haha. Nej men det finns ju mindre dyra :gnissla Givetvis så menade jag ju att morsan skulle få hojen av mig och att jag lånar den av henne ibland :)

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
gsx1kr k2
hej hej välkommen

Är i ganska samma situation som dig, började med övningskörningen sent i höstas och har precis börjat igen igår.
Dock med något tightare budget :huvet .

Ta några lektioner på en körskola i ett tidigt skede så du får en bra körställning och grunder från start, ifall du inte har en väldigt kunning handledare att ha med dig ifall du kör privat. Fast om du nu ska spendera hela 20k på körkortet e det bara att tugga i körskola :) .
Körskolornas teoripärmar är guld värt inför teoriprovet, klart värt ett par hundralappar att använda dom några timmar.

Skyddsutrustning kan du få helt ok grejer för 10k om du lägger lite tid på att leta begagnat, har själv lyckats få ihop full mundering för under 4k nu.
Köp sprillans hjälm, aldrig begagnad.

För 50k får du väldigt mycket förstahoj, men tänk på att försäkringspremierna är extrema för oss newbies, det är där den stora kostnaden ligger i nyare hojar, inte inköpspriset.
Jag skulle rekomendera en lite äldre 600 från mitten på 90 talet, det var det jag kom fram till var bäst för mig iaf (blev en zzr -92). Finns fina ifrån 20k och uppåt, och med låg försäkringspremie.
Fast viktigast av allt är köp en hoj du kommer känna dig nöjd med. Ifall du gärna betalar mer för en lite nyare båge, skit i vad jag säger :rolleyes: .

Kör försiktigt, på med reflexväst.

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Tog hoj kortet förra året. A obegränsat.
jag hade innan det kört moppe 2 ggr i hela mitt liv! (när jag var 15år ca).
Gick in till körskola och ordna allt därigenom (utom teoriprov som jag bokade på egen hand) kommer ihåg att med alla lektioner och uppkörning, hyra av hoj mm så gick mitt körkort på 8.900 så 20.000 är nog vääääl tilltaget.
utrustningen (allt nytt) gick på 14.700 och sen så blev de en R1a (04) för en massa pengar :)

vill du lägga mindre pengar på hojen så vore väll kanske en äldre R6a kul? ser ju dessutom bra ut! eller vill du ha kåpfri hoj?

0ddish

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
Tog hoj kortet förra året. A obegränsat.
jag hade innan det kört moppe 2 ggr i hela mitt liv! (när jag var 15år ca).
Gick in till körskola och ordna allt därigenom (utom teoriprov som jag bokade på egen hand) kommer ihåg att med alla lektioner och uppkörning, hyra av hoj mm så gick mitt körkort på 8.900 så 20.000 är nog vääääl tilltaget.
utrustningen (allt nytt) gick på 14.700 och sen så blev de en R1a (04) för en massa pengar :)

vill du lägga mindre pengar på hojen så vore väll kanske en äldre R6a kul? ser ju dessutom bra ut! eller vill du ha kåpfri hoj?

Nej kåpor ska det vara:yoparty Tack för tipsen, är inte r6ans premie ganska hög? eller är det något jag har fått för mig?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hej alltid kul med nya piloter

Välj ut några du skulle vilja ha och ring runt till flera olika FB. Det skiljer ruggigt mycke mellan olika bolag och hojar. Det finns ingen logik verkar det som ibland.

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
gsx1kr k2

Välj ut några du skulle vilja ha och ring runt till flera olika FB. Det skiljer ruggigt mycke mellan olika bolag och hojar. Det finns ingen logik verkar det som ibland.

jo tack, på min zzr -92 varierade trafik/helår mellan 700:- hos trygg hansa och 17000:- hos folksam.

0ddish

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
hej

Har kollat lite på hornet och den verkar inte så dum ändå :) Men effekten är väl för hög i den? Den måste väl strypas?

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
StreetTriple R -10
Har kollat lite på hornet och den verkar inte så dum ändå :) Men effekten är väl för hög i den? Den måste väl strypas?

25kW är det som gäller för din del.
Tar du körkort nu får du vänta två år innan du får köra tung.
Lugna dig tills du e 21 och ta kort för tung då - myyycket roligare :)
Så kan du spara pengar ihop lite mer pengar till den där "drömhojen"...

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000

japp du får strypa ner den men då blir försäkringen ännu billigare .
den e as skön å köra skulle jag vara du skulle jag slå till på den som första hoj .

25kW är det som gäller för din del.
Tar du körkort nu får du vänta två år innan du får köra tung.
Lugna dig tills du e 21 och ta kort för tung då - myyycket roligare :)
Så kan du spara pengar ihop lite mer pengar till den där "drömhojen"...

det e la bättre för honom å ta kortet nu å få lite erfarenhet innan han går på dom tunga hojarna :pannkyss -- jag tycker att han kan lika gärna ta kortet nu .. :yoparty

Last edited:

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Gixxern såld :(
hej! Lycka till med Kortet å hoj köpet...jag skulle vilja rekomendera dig till att inte snåla på utrustningen,den är ju sjukt viktig. Räkna iafl me att lägga på 5000 där om du inte har några grejer sen tidigare:)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...