Såg först nu att denna avdelningen finns för oss som är nya, så jag får väl presentera mig då.
Jag köpte min uddahoj i september -06 nere i Toulouse i sydfrankrike. Min första motorcykel, och då utan A-kort, vilket jag åtgärdat nu.
Hojtypen hade jag haft koll på sedan början av åttiotalet då jag som osnuten högstadieklassare lusläste Teknikens Värld och såg att fransmännen börjat tillverka en cykel med citroënmotor. En sån skulle jag ha nån gång.
Cykeln heter BFG och är en utpräglad landsvägshoj med sina 300 kilo.
Motorn är en 1300 kubiks luftkyld boxerfyra på 70 hästar från citroën GSA.
Firma AS Tecnik i Gävle hade agentur för dessa i början av åttiotalet, men ägaren till firman körde ihjäl sig (på en BFG) och sen var det över.
7 cyklar hann de iallafall sälja. Min är alltså nummer 8 i landet.
Den har varit i tjänst hos Garde National och är således en polis-mc.
Dessa båda fordon har exakt samma motor...
Cykeln kördes från Toulouse hem till Mölndal och den historien kan man läsa i tidningen Klassiker nummer 9/10 december 2006
MVH, CT
Jag köpte min uddahoj i september -06 nere i Toulouse i sydfrankrike. Min första motorcykel, och då utan A-kort, vilket jag åtgärdat nu.
Hojtypen hade jag haft koll på sedan början av åttiotalet då jag som osnuten högstadieklassare lusläste Teknikens Värld och såg att fransmännen börjat tillverka en cykel med citroënmotor. En sån skulle jag ha nån gång.
Cykeln heter BFG och är en utpräglad landsvägshoj med sina 300 kilo.
Motorn är en 1300 kubiks luftkyld boxerfyra på 70 hästar från citroën GSA.
Firma AS Tecnik i Gävle hade agentur för dessa i början av åttiotalet, men ägaren till firman körde ihjäl sig (på en BFG) och sen var det över.
7 cyklar hann de iallafall sälja. Min är alltså nummer 8 i landet.
Den har varit i tjänst hos Garde National och är således en polis-mc.
Dessa båda fordon har exakt samma motor...
Cykeln kördes från Toulouse hem till Mölndal och den historien kan man läsa i tidningen Klassiker nummer 9/10 december 2006
MVH, CT
Last edited: