Hejsan. Köpråd tack!

Manni76

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
2000 Kawasaki ZX-9R
Hej.

Nu har det varit 10 år sen jag körde hoj men nu suger det rejält och sneglar in mig på en grabbdröm, Kawa ZX6R.
En jag kollar på är en -00 och har enligt Transportstyrelsen en beteckning ZX600J1P
är det samma som ZX6R?

Finns det några fallgropar på dessa som bör veta när man köper beg för 20-30 tusen?
Varför denna då? För 10 år sedan var jag dagar från ett köp men försäkringbolagen höjde premier för importhojar så det var olösligt.

Tacksam om någon med erfarenhet om dessa kan ge mig råd!
Mvh
Martin

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan inte påstå att jag vet något om beteckningen, men skulle tro att det är en zx6r eller någon variation av densamma. (Fler r kanske?) Är inte så kunnig på just den modellen heller öht, men rent allmänt kan jag väl säga:
Ett råd är väl att kolla försäkringspriserna, du kommer inte bli positivt överraskad.
Sportmoppar kan ha körts hårt och vara slitna så kolla den hyfsat noga. Kolla däcken med, för är de helt slut kommer du får en stadig utgift på några tusen för att byta till nya, vilket kan vara skönt att slippa.

Manni76

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
2000 Kawasaki ZX-9R
Hej. Jag har fått premie hos trygg hansa på 3500:-/år för trafik. Trafik tycker jag räcker för en hoj på 20-30000Men lurigt är det med dessa olika beteckning....

//Martin

skorpan666

Scum Hunter
Gick med
21 Aug 2012
Hoj
ZX9R -98 + ZX10R -04
ZX600J1 är ZX6R. J är modell 00-02 om jag inte missminner mig och 1 står för första modellen innan nästa serie. ZX600J2 är då en 01:a.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har också haft en Kawa med lite missvisande beteckning i bilregistret. Det är nog inga konstigheter.

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Kolla antal mil och antal ägare. Många mil och många ägare = större risk att det slarvats med service. Hur ser serviceboken ut? Fullt stämplad så är det väl okej annars se ovan. Jag brukar dra öronen åt mig när en hoj bytt ägare varje säsong eller ibland oftare.

Manni76

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
2000 Kawasaki ZX-9R
ok! Tack för era tips. Du "Henry" får jag fråga hur lång du är? Jag är 190cm

//Martin

Henry

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2013
Hoj
Kawa ZX-6R 636 -14
Jag är 182. Bästa tipset jag kan ge är att provköra hojen så att du kan känna efter ordentligt så att den 'passar' dig. Det är ju inte bara totallängden utan lårbenslängd och annat som spelar roll med.

En annan sak som tar ett tag att vänja sig vid om du inte kört motsvarande hoj tidigare är det höga varvtalet. Min varvar upp till 16.500 rpm och börjar få ordentligt drag först vid 10.000 rpm. Men det beror ju mycket på vilken typ av körning man skall göra med :D

Manni76

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
2000 Kawasaki ZX-9R
Visst är det höga varv som behövs för dessa men jag måste erkänna att jag får vara förnuftig och tänka på att man har familj och köra därefter. Pendlig till jobb och någon längre runda på helger är tänkt.
Om jag svänger om lite, Om jag vill ha tag på en båge med kanske bättre mellanregister men som ändå är kåpad och känns sportig. Vad finns att erbjuda på marknaden? VFR etc?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vill du ha i samma prisklass kan nog VFR vara svårt att få tag på. Lite mer kubik så får du generellt sett mer mellanregister, vet inte vad gsxr750 kostar, men kanske en sån?

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej. Jag har fått premie hos trygg hansa på 3500:-/år för trafik. Trafik tycker jag räcker för en hoj på 20-30000Men lurigt är det med dessa olika beteckning....

//Martin

Trafikförsäkring är samma som att hojen inte är försäkrad.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird

Nja, halvförsäkring innebär ju att du har rätt att på laglig väg vistas i trafiken om bla en olycka skulle dyka upp där du tyvärr blir helt utan ersättning i de fall som gör att hojen måste repareras / ersättas.Men är man bara ute efter att vurpa runt och skiter i lite bucklor, lackskador och skeva ramar så kan ju en halvförsäkring på en rejält billig hoj säkerligen löna sig.Bäst är nog då en garageförsäkring för då kan man ju stanna inomhus och rejsa rundor i full trygghet även om den övriga delen av kåken skulle ta fyr vid olycka. :crash

Av egen erfarenhet från försäkringsbolagen så vet jag att trafikförsäkring är ett sätt att lagligt få vistas i trafiken där du inte får en spänn i ersättning om olyckan skulle vara framme.Du betalar med andra ord för något som du aldrig kan få tillbaka.

Halvförsäkring är ett sätt att invagga fordonsägaren i en falsk trygghet där man om en olycka äger rum omgående via försäkringsbolaget blir hänvisad till noll kronor i ersättning för att fordonet inte var helförsäkrat.

Helförsäkring är oftast ett sätt att betal rent för höga summor för ett fordon som ibland inte är värd tio procent av vad din premie är.Och har du riktig otur med ett gammalt fordon så får du bara en blomstercheck och möjligtvis en matkupong från detta försäkringsbolag som naturligtvis värderat detta fordon till närmast noll kronor.

Extra olycksfallsförsäkring är bra att ha även om det sällan hjälper fullt ut när det någonstans bland tusentals rader står att just din olycka inte täcks av denna försäkring.

Lite som att spela lotto med andra ord. :lol

Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20

Dumheter. Kraschar du hojen och det var ditt eget fel så får du ingen ersättning för hojen. Blir du påkörd så betalar den vållande partens försäkring dina skador. Väg sannolikheten för att du klotar av ren klantighet mot den högre premien och avgör själv om det är värt. Tillsammans med självrisken tycker jag att den högre premien inte motiverar helförsäkring på en billig hoj.

På min hoj skiljde det bara ett par hundralappar mellan trafik- och halvförsäkring så jag tog halv. Då har man både bärgning och stöld med också.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum