Hejsan!

Gick med
5 Sep 2009
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki Gsx-r 600
Tjena alla sköna lirare på SH;)
Kristoffer heter jag och bor i luleå, har ganska nyligt anmält mig till a1 kursen som kommer att köra igång den 18de januari:tummenupp, har köpt mig en Aprilia Mx vilket jag är väldigt nöjd med!:) hittade sporthoj.com genom en polares tips och har förövrigt ''fastnat'' på den hära sidan, då det finns så mycket att läsa om :D
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Välkommen!
 

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Ort
Mellansverige
Hoj
;)
Hej hej Kristoffer... Tog mitt A1 kort 08- ... Längtar starkt till våren då jag ska ta 25 kw ( har Otur i " Turen " när jag fyller i Dec så blir inge körkort förens våren 2010 :) )

O Sweet Lemonade ^^
 
Gick med
5 Sep 2009
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki Gsx-r 600
Hej på dig med speedfreak:D tog du kurser eller pluggade teori själv? Hur var uppkörningen och tog du några körlektioner alls?:)
 

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Ort
Mellansverige
Hoj
;)
Hej på dig med speedfreak:D tog du kurser eller pluggade teori själv? Hur var uppkörningen och tog du några körlektioner alls?:)

Tog kurser..

på Trafikskolan gjorde jag Kurs A , B , C ungefär 8 gånger om vardera.. efter godkänt på alla bestämde jag mig för att ta teoriprovet.. jag misslyckades första gången med ett antal frågor.. men på andra försöket tog jag det direkt med 52/63 ( 52 är gränsen ) :)

Körlektioner tog jag cirka 10 st... På Yrkesakademin som var mycket effektiva och man fick förstå placeringar vilket underlättade starkt..

Uppkörning gick till så att jag först fick kolla frambromsen genom att kolla oljenivån och sedan att bromsen tar...

Efter det backade jag ( för att visa att man kan, viktigt att man kan hålla sin hojj uppe, Vilket jag har känt på de antal gånger jag har fått min 150 kilos maskin över mig... )

Nåväll, strax därefter blev det krypkörning som jag lyckades med utan problem ( knepet är ju att kolla långt borta inte nedåt när man är ny )

Efter det blev det bromsning i 50 km/h... det blev ok dock låste jag hjulet någon sekund.. Sedan blev det i 90 km/h vilket jag klarade galant och precis innan en uppsatt kon ( vilket jag tror var anledningen till att jag fick texten " Särskilt effektiv bromsning " i papperet...

När jag stannat går uppköraren fram mot mig lutar sig fram över hojjen och säger " Välkommen till trafiken ".. därmed är jag godkänd att göra nästa del... stadskörning...

Som 125cc rullar vi ut och tar småvägarna ett tag.. och när man var helt fräsch blev det svårt att hålla koll på högerregeln i bland osv... man bara stannade liksom... väl ute och åkte tog vi även en kortare sväng på motorvägen ( Kolla noga på döda vinkeln ) svängde in och tillbaka gjorde jag det misstaget att jag blinkat fel och då kom tankarna i huvudet " Nej nej nej !! jag har misslyckats totalt " när jag bara blinkat någon sekund fel...


När jag kör upp och stannar hör jag " Det gick bra ändå " för att det syndes väll att jag blev lite orolig där på slutet.. väl av så var jag helt nollställd visste ej om jag lyckats eller inte förens jag såg " GODKÄNT " på papperet.. därefter kom ju lyckan att det är 2 år kvar till nästa kort.. och ingen teori behövs...

Så ungefär så gick det till mer eller mindre

* Cirka 10 körlektioner
* Egen hojj
* Cirka 2 mån teori klarat på andra försöket

Men nu finns ju även Riskkurs vilket jag inte vet vad det är som man måste ta också..
 
Gick med
5 Sep 2009
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki Gsx-r 600
Tog kurser..

på Trafikskolan gjorde jag Kurs A , B , C ungefär 8 gånger om vardera.. efter godkänt på alla bestämde jag mig för att ta teoriprovet.. jag misslyckades första gången med ett antal frågor.. men på andra försöket tog jag det direkt med 52/63 ( 52 är gränsen ) :)

Körlektioner tog jag cirka 10 st... På Yrkesakademin som var mycket effektiva och man fick förstå placeringar vilket underlättade starkt..

Uppkörning gick till så att jag först fick kolla frambromsen genom att kolla oljenivån och sedan att bromsen tar...

Efter det backade jag ( för att visa att man kan, viktigt att man kan hålla sin hojj uppe, Vilket jag har känt på de antal gånger jag har fått min 150 kilos maskin över mig... )

Nåväll, strax därefter blev det krypkörning som jag lyckades med utan problem ( knepet är ju att kolla långt borta inte nedåt när man är ny )

Efter det blev det bromsning i 50 km/h... det blev ok dock låste jag hjulet någon sekund.. Sedan blev det i 90 km/h vilket jag klarade galant och precis innan en uppsatt kon ( vilket jag tror var anledningen till att jag fick texten " Särskilt effektiv bromsning " i papperet...

När jag stannat går uppköraren fram mot mig lutar sig fram över hojjen och säger " Välkommen till trafiken ".. därmed är jag godkänd att göra nästa del... stadskörning...

Som 125cc rullar vi ut och tar småvägarna ett tag.. och när man var helt fräsch blev det svårt att hålla koll på högerregeln i bland osv... man bara stannade liksom... väl ute och åkte tog vi även en kortare sväng på motorvägen ( Kolla noga på döda vinkeln ) svängde in och tillbaka gjorde jag det misstaget att jag blinkat fel och då kom tankarna i huvudet " Nej nej nej !! jag har misslyckats totalt " när jag bara blinkat någon sekund fel...


När jag kör upp och stannar hör jag " Det gick bra ändå " för att det syndes väll att jag blev lite orolig där på slutet.. väl av så var jag helt nollställd visste ej om jag lyckats eller inte förens jag såg " GODKÄNT " på papperet.. därefter kom ju lyckan att det är 2 år kvar till nästa kort.. och ingen teori behövs...

Så ungefär så gick det till mer eller mindre

* Cirka 10 körlektioner
* Egen hojj
* Cirka 2 mån teori klarat på andra försöket

Men nu finns ju även Riskkurs vilket jag inte vet vad det är som man måste ta också..

Tack för infon, mycket hjälpsamt ! Hur mkt landade allt på? Jo, stämmer, riskettan och risktvåan måste man ta nu, vilket kostar 4000 tillsammans:näsblod Hur är det med skydd och så, måste man köpa fullt ställ osv för att få köra upp?:yoparty Också, hur var teoriprovet, pluggade du mycket inför det ?
 
Last edited:

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Ort
Mellansverige
Hoj
;)
Tack för infon, mycket hjälpsamt ! Hur mkt landade allt på? Jo, stämmer, riskettan och risktvåan måste man ta nu, vilket kostar 4000 tillsammans:näsblod Hur är det med skydd och så, måste man köpa fullt ställ osv för att få köra upp?:yoparty Också, hur var teoriprovet, pluggade du mycket inför det ?

Ja, hmm, jag har inte summorna i huvudet exakt för att det var inte jag som betalade.. men tror det blev närmare 10k...

Jag hade fullt ställ, annars tror jag det fanns att låna på körskolan..

Det är nog säkerligen ett krav då det är på deras försäkring..

Teoriprovet var givetvis svåraste delen.. men var inte så hemskt... satt mest bara vid datorn på körskolan om och om igen... tills jag lyckades med de 3 ( man måste klara av ) och sedan sa jag att jag vill boka teori prov... när du är där kommer du upp och visar ditt leg ( Måste vara Svenskt Pass eller svenskutfärdat id kort ).. Sedan fick man gå in i ett bås och fota sig och fick 30 sek på sig att välja vilket av de 3 kort man ville använda...

Efter det gick vi in och blev tillsagd att sätta oss vid en dator efter avcheckning...

Jag lyckades inte första gången men på andra... dessa datumparkeringsfrågor är det värsta !
 
Gick med
5 Sep 2009
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki Gsx-r 600
Ja, hmm, jag har inte summorna i huvudet exakt för att det var inte jag som betalade.. men tror det blev närmare 10k...

Jag hade fullt ställ, annars tror jag det fanns att låna på körskolan..

Det är nog säkerligen ett krav då det är på deras försäkring..

Teoriprovet var givetvis svåraste delen.. men var inte så hemskt... satt mest bara vid datorn på körskolan om och om igen... tills jag lyckades med de 3 ( man måste klara av ) och sedan sa jag att jag vill boka teori prov... när du är där kommer du upp och visar ditt leg ( Måste vara Svenskt Pass eller svenskutfärdat id kort ).. Sedan fick man gå in i ett bås och fota sig och fick 30 sek på sig att välja vilket av de 3 kort man ville använda...

Efter det gick vi in och blev tillsagd att sätta oss vid en dator efter avcheckning...

Jag lyckades inte första gången men på andra... dessa datumparkeringsfrågor är det värsta !

Okej, ska bli spännande att få börja med teorin, sen uppkörning i mars;) Tackar för informationen och alla andra som hälsar välkommen :banana
 

MrMalm1

yeea
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Aprilia rs 125 *inlöst/SÅLD*
hejsan hejsan :) amazing horse FTW xD

jag tog ca 10 körlektioner och plugga teorin som fan bara ;)

lycka till med kortet :)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top