Hel eller halv försäkring?

Ohls

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Enköping
Jag sitter och funderar på om jag ska skaffa hel försäkring för 8000kr halvåret eller halv för 3500kr året. Eftersom jag är student är det väldigt knapert med pengar också :/

Jag har haft lätt MC i två år så jag kan ju köra iaf, även fast min R6 nu är en hel del tyngre. Om jag har förstått rätt så är den enda skillnaden på hel och halv att på halv så får jag ingenting om jag lyckas krasha hojjen själv, dvs att ingen annan kör på mig.

Så jag undrar lite hur mycket det kan komma att kosta om man ramlar? Jag förstår att det varierar en hel del beroende på hur fort du kör osv men säg att man lägg sig ner på sidan i 50, blir det byte av sidokåporna då bara? eller måste man troligtvist byta styre osv då?

Aja jag har lite beslutsångest så alla råd är hjärtligt välkomna =).
 
Jag körde bara med trafikförsäkring.... Men jag kände att jag skulle ha "råd" att förlora dom pengarna om det skulle hända något....
Men då lämnade jag inte hojen ur sikte... Och hade den i säkert förvar om nätterna....
Då sparar jag hellre dom pengarna.
För min del så hade jag haft en ny hoj på två år för dom pengarna, om jag haft hel-försäkring alltså...
 
Ohls skrev:
2479845
Så jag undrar lite hur mycket det kan komma att kosta om man ramlar? Jag förstår att det varierar en hel del beroende på hur fort du kör osv men säg att man lägg sig ner på sidan i 50, blir det byte av sidokåporna då bara? eller måste man troligtvist byta styre osv då?


Kåpor kostar 10-15 tkr (olackade rejskåpor är billigare, typ mindre än halva priset). Styre 2tkr. Bromshandtag och annat tjafs = 2tkr till. Stolthet 0 tkr.


I runda slängar..
 
Tycker att du kan hålla igen lite på gasen och halvförsäkra.
Köpte själv ett komplett kåpset(originallack) med tank, sadlar, cuts och 2 kåpglas för 8000:-. Har kört halvförsäkrat i 5 säsonger nu och sparat ca 5500:- per år= 27500-8000= 19500 sparade kronor. Räknar man i ett läkarbesök och självrisk på en trasig hjälm så har jag sparat 18500 spänn!!!
 
Jag körde på helförsäkring för 1125kr/månad för min VTR -97:a. Sänkte nyligen till halv för 496kr. OCh ytterligare minus 40kr då jag gick med i SMC nyligen:) Så totalt 456kr/månad är min kostnad nu. Och då får jag även ställa av hojen.

Det tycker jag faktiskt är riktigt rimligt! Detta gör nog troligen att jag behåller hojen ännu ett år och inte köper en ny supersporthoj. Får istället vänta och bli lite äldre än 22..
 
Eftersom du är student borde du ställa av hojen och inte använda den på 4,5 år :rolleyes:

Själv så har jag bara trafikförsäkring på min hoj. Tycker att du kan hålla igen mycket på gasen och trafikförsäkra.
 
Ohls skrev:
2479845 Jag sitter och funderar på om jag ska skaffa hel försäkring för 8000kr halvåret eller halv för 3500kr året. Eftersom jag är student är det väldigt knapert med pengar också :/

Jag har haft lätt MC i två år så jag kan ju köra iaf, även fast min R6 nu är en hel del tyngre. Om jag har förstått rätt så är den enda skillnaden på hel och halv att på halv så får jag ingenting om jag lyckas krasha hojjen själv, dvs att ingen annan kör på mig.

Så jag undrar lite hur mycket det kan komma att kosta om man ramlar? Jag förstår att det varierar en hel del beroende på hur fort du kör osv men säg att man lägg sig ner på sidan i 50, blir det byte av sidokåporna då bara? eller måste man troligtvist byta styre osv då?

Aja jag har lite beslutsångest så alla råd är hjärtligt välkomna =).

Det kan också vara värt att ha i åtanke att om du råkar ut för en olycka och motparten smiter så får du ingen ersättning om du bara har en halvförsäkring eftersom det är motpartens försäkring som ska ersätta dina skador. Jag har för mig att det hände en kille i Umeå i somras. Han var i en rondell och en billist körde rakt in i rondellen utan att se sig för så killen bromsade omkull för att undvika bilen. Bilen körde vidare utan att låtsas som om någonting (eller så kanske bilisten faktiskt aldrig såg honom). När han reser upp hojen så bland många andra saker så har det blivit ett stort hål i motorblocket. Eftersom han bara hade halvförsäkring får han ingen ersättning alls trots att han inte är vållande i olyckan eftersom hans egen försäkring inte täcker skadorna och motparten vars försäkring ska täcka hans skador är okänd. Rätt surt...

Visst blir det inte så stora skador om du lägger omkull hojen i 50 men å andra sidan, varför skulle du krascha om du bara kör 50? Och skulle du köra in i en bil i 50 blir det mer än bara plasten som måste bytas...

Skiljer det inte mer än så i premie skulle jag nog köra på helförsäkring. Har du lån på hojen tycker jag absolut att du ska köra helförsäkring, det är ganska surt att bli av med hojen om du kraschar den och ändå måsta betala lånet i ett antal år framöver. Har du köpt hojen kontant kan du ju alltid ta risken och ta lån på nästa hoj istället om du skulle kvadda den här :)
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top