Hel- eller Halvförsäkring?

NAN

De e najs
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Dbs 21 vxl
Som rubriken lyder. Vad har ni?

Är de t.ex värt å ha en motard helförsäkrad eller "räcker" det med halv?

Ville bara kolla läget innan jag ställer på min.

Ha de gött!!

Mvh Niklas

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Kör HEL/HEL eftersom hojen är ny.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ja om jag inte vore så rädd för att förstöra gaffeln, svingen, ramen så skulle jag köra halvförsäkring men om man är försiktig så kan man ju fundera på halv om inte så ta hel för att vara på den säkra sidan!

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
jag kör halv på min även om den e helt ny.. kosta för mycket för att det skulle va värt med en helförsäkring.

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
2000 kr för HEL/HEL känns inte för dyrt

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Då f-bolagen ville ha ca 8000:- hel/hel av mig (sthlm, saknar garage) så tog jag halv och fick då ungefär halva priset, 4300:- halv/hel.

För min del är hel "onödigt" på en SM då man ska klota rätt bra innan man kommer upp i pengar som är riktigt jobbiga.

Dessutom! Självrisken på många bolag är rätt ordentlig. Man kan laga väldigt mycke på en SM för självrisk-pengarna.

/Lucky9

USID

Snön är död! Fast nu lever den igen!
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
Turistbuss för grus.
Då f-bolagen ville ha ca 8000:- hel/hel av mig (sthlm, saknar garage) så tog jag halv och fick då ungefär halva priset, 4300:- halv/hel.

För min del är hel "onödigt" på en SM då man ska klota rätt bra innan man kommer upp i pengar som är riktigt jobbiga.

Dessutom! Självrisken på många bolag är rätt ordentlig. Man kan laga väldigt mycke på en SM för självrisk-pengarna.

/Lucky9

Helt sant, det är inte bara skillnaden i kostnaden för försäkringen som skall beaktas, vagnskadesjälvrisken skall också med i bilden.

Exempel.
Hel/Hel 8000:-
Halv/Hel 4000:-
Självrisk vagnskada 6000:-

(8000-4000)+6000=10 000:- Blir alltså kostnaden för en utnyttjad helförsäkring. Mig veterligen får man en massa plast och styren för 10 000.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Helt sant, det är inte bara skillnaden i kostnaden för försäkringen som skall beaktas, vagnskadesjälvrisken skall också med i bilden.
(8000-4000)+6000=10 000:- Blir alltså kostnaden för en utnyttjad helförsäkring. Mig veterligen får man en massa plast och styren för 10 000.

Räkna bort styren & plast och räkna på gaffelben, sving & ram så pratar vi om helt andra summor!

Gaffelben:
1418Y750LS FORK LEG L/S WP48 SM 04 8 137,68 SEK
1418Y750RS FORK LEG R/S WP48 SM 04 8 137,68 SEK
Obs kompletta gafflar!!

Sving:
58404130144 SWINGARM CPL. SM 05 5 675,93 SEK

RAM:
5830310174490 "FRAME CPL. ""W4"" SXC/SMC 9 082,12 SEK

BAKRAM:
5840300234490 SUBFRAME CPL. STEEL SILVER 00 3 306,25 SEK

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Precis som Gnutten skriver finns det en massa dyra saker även på en SM... Annars hade man ju kanske inte behövt betala 80K för en ny hoj.

Men naturligtvis har jag tagit med detta i beräkningarna. Om jag "bara" kör sönder gafflarna vartannat år så har jag ju fortfarande "tjänat" stålar på det.

Och än så länge har jag ju inte kört sönder några dyra saker på mina 4,5 säsonger med SM så jag kan kvadda rätt mycke innan jag går back... :)

Nu har jag ju naturligtvis inte varit så ekonomisk att jag sparat pengar till oväntade utgifter men det problemet får jag väl lösa den dagen jag hamnar där.

Bara för att jag skriver det här nu så kommer jag ju totalkvadda hojen i helgen. Peppar, peppar...

Jaja... Det är fritt val med försäkring. Jag valde halv. Det passade mig bäst.

/Lucky9

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jo det är sant Lucky9, men detta är bara ett smakprov vad man kan få betala om man kör halv. Dock är www.ebay.de jäkligt bra att hitta grejer till sin KTM!! :tummenupp

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Men naturligtvis har jag tagit med detta i beräkningarna. Om jag "bara" kör sönder gafflarna vartannat år så har jag ju fortfarande "tjänat" stålar på det.

När jag satte hojjen i sidan av en bil så klarade gafflarna sig utan skador.
Därimot uppkom skador på 20k+ via annat, som tex instrumentering, avgasrör, plast, sadel etc.

Last edited:

NAN

De e najs
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Dbs 21 vxl
Nu är Motarden försäkrad och påställd! :)

De blev helförsäkrat hos IF.

Ut på vägarna i em :yoparty

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu är Motarden försäkrad och påställd! :)

De blev helförsäkrat hos IF.

Ut på vägarna i em :yoparty

Hur mkt blev det?

Jag betalar 4500:- hel/år men kommer nog ställa vid runt Okt så det säkert bara runt 2500:- för de månader jag kör!

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
..eller bara trafik.

Det sitter jag och funderar på just nu.
Trafik 3500kr/år
Halv 3500 + 4300kr/år

Är det rimligt att betala närmare 10% av hojens värde i stöldförsäkring, varje år!?
Förvinner den tillkommer ju självrisken också.

(brand, rättsskydd och räddning bryr jag mig inte om)

Alternativt kan man installera en GPS-pryttel för 5000pix och sen leta rätt på hojen när den försvinner. Engångskostnad.

Svåra beslut..:rolleyes:

Matrix

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
Ktm660
folksam

Folksam tar 6 för helförsäkring, dom hade bara 2 frågor när jag ringde dit 1 sporthoj? och om det bara var jag som skulle köra? annars sket dom e resten

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Vaddå folksam tar 6 för helförsäkring? Inte för min 660 iallafall. Fick över 9000:- i premie för helförsäkring. Däremot var dom billigast på halv för mig, 375:- i månaden.

För min egen del tycker jag att det räcker med halv, jag får väl helt enkelt bita i det sura äpplet om jag lyckas förstöra för mer än 6000:- som självrisken brukar vara.

Magnux

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Husaberg FS 650e -06 *SÅLD*
Min Husa 06 kostar mig 1497 kr hel/hel hos folksam, då är jag 19 år och bor i göteborg. Den ni! :>

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
Kör hel/hel, rätt billiga försäkringar på dessa. Och det kan bli snuskigt dyrt om man slår omkull. Behöver inte gå så farligt fort innan det behövs bytas dyra saker.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring