Helgkörning i Danmark

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
BMW F 650 GS -01
Ska köra en helg med tjejen där bak. Hojen i fråga är denna:
Bmw 650 GS
Ska bara köra med en medelstor toppbox, så det blir begränsat med packning. Men eftersom vi sover på hotell och vandrarhem slipper vi tält, sovsäckar och liggunderlag. Jag är optimist och tror vi får plats med det nödvändigaste.
Eventuellt slänger jag på en ryggsäck på tjejen också. :D

Fredag
Start i Lund på eftermiddagen, målet är Göteborg. Ska försöka hålla oss väster om motorvägen, se så mycket hav som möjligt. Övernattning sker på mysiga hotell Vanilj i centrala Göteborg.

Lördag
Färja över till Fredrikshavn. Kör upp till Skagen, kikar lite.
Tanken är att vi kör ner västerut mot Hanstolm, för att sedan vika av sydöst mot Viborg och avsluta kvällen strax norr om Århus. Målet för dagen är ett inbjudande vandrarhem på vägen mellan Århus och Ebeltoft.

Söndag
Vi tar färjan från Ebeltoft till Själlands udde, fortsätter turen en liten bit österut, sen färja igen från Rörvik. Därefter tar vi oss så sakteliga ner mot Köpenhamn, fikar lite och kör sen över bron och hem till Lund.

Någon som har erfarenheter av såna här kortare turer i Danmark, gärna i det område vi kommer röra oss genom??
Hur är vägarna i Danmark när man kommer bort från motorvägen?
Trafiken i allmänhet? Hetsig eller vänlig?
Nåt tips på fik, sevärdhet, eller kanske vägsträcka som vi bara inte får missa?
Vi har ganska få fasta punkter eller tider att anpassa oss efter, det är sovställena och ett par färjor som är bokade.

Ska bli gött och få komma ut på vägarna! :yoparty

Tacksam för tips och tankar kring turen! :Bugar

/ Martex

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Hej.

Danmark är lättkört. Tog en liten "Själland runt" med en kompis för att sedan hamna på Mön. Nu blev det inte hela ön runt, men från Själlands udde kan jag tipsa dig iaf. Över lag, har Danmark en himla massa olika hastighetsgränser (om du nu bryr dig) och byar (m svenska mått) som gör att jag nog skulle rekommendera dig att ta de något större vägarna.

Väg 21 från Själlands udde ner till Holbäck är faktiskt rätt trevlig. Fin utsikt de första milen innåt landet o sedan kan man hålla bra tempo. Sedan har jag för mig att vi tog 57'an. Ni kan ju ist. köra 21:an över Holbäck mot Roskilde.

Har ni tid o planerar lite efter som... så kika på kartan efter vägar igenom eller vid skogsområden, där är vägarna ofta väldigt vackra.

Tänk på att vissa färjor kan vara dyra... Danska dollar... :gnissla

I övrigt, ha en go tur! :tummenupp

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hej, kom hem från en likande tur i söndags, fast åt andra hållet. Vi startade i Helsingör fredag lunch och avslutade i Fredrikshavn söndag lunch.

Danska vägar är ofta bra. Och raka. Vääldigt raka... vi körde en halv evighet på den r-a-k-a vägen längs västerhavet mil efter mil i kuling från sidan, vinande sand och saltstänk. Blir lite enehanda efter ett par timmar, även om landskapet egentligen var vackert. Så leta reda på små vägar! De finns, men är ibland knepigare att hitta.

Danmark är ju också tättbefolkat så det dyker upp nya byar hela tiden. Man har knappt mer än hunnit upp på högsta växeln innan det dags för är en ny by med 50-skyltar.

Vi försökte följa delar av den s k Marguerite-ruten (markerad med bruna blommor, ungefär som kustvägen genom Halland). Det är en led med särskilda värden vad gäller skönhet, sevärdheter etc (kolla på google!). Bitvis väldigt vackert! Bitvis rätt så ordinärt. Köp boken/karta på nätet eller leta på bilblioteket.

Det är egentligen en bra grej att följa den här natursköna leden, men skyltningen är ibland rent grekisk. Helt plötsligt så finns inga skyltar längre och man får gissa sig fram. Eller så står det hux flux en skylt, efter att man funderat i ett par mil på om man verkligen är på rätt väg. Bra tänkt, mao, men lite halvbra utfört.

Själland var delvis väldigt fint (=små, kurviga vägar) där vi letade oss fram. På Fyn hittade vi väldigt sköna småvägar, Jylland från öst till väst hade vi en härlig tripp på goa krokvägar (vi hade dansk guide på halva resan!). Jylland från söder till norr var mer "rakt och snabbt", dessvärre. Norra Jylland - en mix av allt det där andra.

Kommer att sammanställa någon sort reseberättelse, men har inte hunnit ännu.

Last edited:

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
BMW F 650 GS -01
Vi försökte följa delar av den s k Marguerite-ruten (markerad med bruna blommor, ungefär som kustvägen genom Halland). Det är en led med särskilda värden vad gäller skönhet, sevärdheter etc (kolla på google!). Bitvis väldigt vackert! Bitvis rätt så ordinärt. Köp boken/karta på nätet eller leta på bilblioteket.
Det är egentligen en bra grej att följa den här natursköna leden, men skyltningen är ibland rent grekisk. Helt plötsligt så finns inga skyltar längre och man får gissa sig fram. Eller så står det hux flux en skylt, efter att man funderat i ett par mil på om man verkligen är på rätt väg. Bra tänkt, mao, men lite halvbra utfört.

Tack för tipset!
Läste lite på visitdenmark-sidan nu, men stod inte så mycket om den, mer än att den fanns. Ska in och kolla i butik efter karta med leden utmärkt. Stod på hemsidan (visitdk) att det oftast var mindre vägar som inte lämpade sig för bussar. Precis såna små vägar jag letar efter! :tummenupp

Vill att tjejen ska "upptäcka" hur härligt det kan vara att bara glida fram på hoj, se naturen och inte ha så bråttom. Köra inte bara för att ta sig från punkt A till B, utan mer fokus på resan i sig.
(Fasen, läste precis igenom sista stycket, låter ju som jag kör nån jäkla glidare... sporthoj ftw! :yoparty)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag köpte boken om Marguerite-ruten på www.adlibris.se (ISBN-nummer 8756766629). Den innehåller rätt så detaljerad info, mycket om slott, byggnader, byar, histora mm och är inte helt enkel som ren "vägvisning" betraktad. Men när man kör hoj vill man ju snarare ha enkla instruktioner, det är svårt att ta till sig allt när man står där vid vägrenen och försöker hitta rätt.

Det finns självklart kartsidor i boken, men de är lite svårlästa på hoj. Du får god användning för din co-driver/kartläsare på bönpallen! T ex när när du står mitt i en by, i en fyrvägskorsning, och danskarna har "glömt" att skylta åt vilket håll du skall köra. Då är det bra att ha boken med kartan i en ytterficka för att snabbt slita fram den och läsa... :)

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
BMW F 650 GS -01
Resan avklarad, vi hade strålande väder hela helgen och hann med 5 färjor totalt.

Fredag
Vi körde upp till Höör, bytte bil mot lånehojen. Tog oss ut på motorvägen mot Göteborg och kom upp en bit efter skymning. Hann med en öl innan det var dags att sova, på hotell Vanilj. Kan varmt rekommendera, mysigt ställe. :tummenupp

Lördag
Tog Stena Line-färjan (Nr 1) till Fredrikshamn på morgonen, nådde Skagen vid 14-tiden. Färjan tog 3 timmar, sen ett par mils färd norrut.
Gick ut längs stranden och stod med hav nästan åt alla håll. Var en ganska spännande känsla, som om man nått änden liksom. Fick lite Discworld-feeling där, som om havet skulle ta slut en bit ut. Vart hyfsat svettigt innanför brallorna efter promenaden vill jag lova. Vi lämnade bara hjälmarna på hojen, resten vågade vi inte riktigt.
Körde sedan söderut längs kusten till Hals, där vi tog en liten vägfärja (Nr 2).
Hittade ner till Randers, sen vidare till Rönde (strax nordost om Århus). Här skulle vi bo för natten. Det visade sig dock att det här var en riktig liten håla. Vi anlände vid halv tio, fann vårt rum på vandrarhemmet, tog oss ner mot "centrum"... Den enda restaurangen vi fann stängde 22.00. :mad: Affären stängde mycket tidigare. Statiolmacken (som vi varit inom för o fråga efter vägen tidigare) som var vårt sista hopp stängde 22.00. Vi kom dit 22.03. :huvet
Så utan mat fick vi återvända till vårt rum och gå till sängs.

Söndag
Tog oss till Ebeltoft, färja (Nr 3) över till Själland. Var en ganska häftig färja, lite katamaranstuk över den. Med två rejäla jetmotorer (jetski ftw) var det bra tryck i den stora färjan. Vi stod baktill, utomhus och när båten gasade på kändes det allt. Jag blev allt lite imponerad att de lyckades med sån acceleration på en så stor o tung färja. Ingen Finlandsfärja här inte. På denna båten var vi dessutom tvungna att spänna fast hojen med spännband och sätta klossar för bägge däcken. Det rör ju lite på sig. :banana
Körde vidare mot Rörvik, där nästa färja (Nr 4) väntade.
Tog oss till Gilleleje och sen vidare längs kusten till Hornbäck och Helsingör. Där tog vi sista färjan (Nr 5) till Sverige. Landsvägar från Helsingborg till Höör. Var framme vid 17-18 om jag inte såg helt fel.

Kan avslutningsvis säga att min första tanke med att köra sydväst från Skagen hade verkligen inte funkat. Tiden går fortare än man tror. Vi körde mer eller mindre raka vägen från Skagen till Rönde, med lite pauser här och där. Det tog oss hela dagen. Vi höll lagom tempo för vår hoj, 90-100 km/h större delen av tiden, ibland mer ibland mindre.
Det blev ett antal timmar på hojen i helgen, vilket känns i knän och leder så här dagen efter. Men helt klart värt det! :yoparty
(Tänk att man bara sitter och slappar bort helg efter helg framför tv:n annars.)
Vägarna tyckte jag var bra, skyltningen helt ok. Sen att vi glömde bort vart vi skulle så fort vi lagt ner kartan ibland och körde vilse, det får man ta.
Förstår dock inte alls det här med hastighetsgränser. Först står det en skylt med 60. Sen står det en överstruken 60-skylt. Okej, det är inte 60 längre, men vad är det då?? :confused: Har danskarna bara 60 och en annan generell (för mig okänd) hastighet?? :confused:

Tack för tipsen jag fick i förväg, vi hade lite koll på den där blomman mot bajsbrun bakgrund längs vägen. Ibland tog vi leden en bit.
Hoppas nån blir lite inspirerad och vågar ge sig ut på helgäventyr i Danmark, man hinner se många små byar på en helg. :)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
jupp jupp, 80 är generell hastighet i danmark :) (är ju 70 i sverige på oskyltade vägar)

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum