Hello bitchez!

maccc

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
Har ingen!
Tjena!

Jag är ny här och ny på vägarna. Har ännu inte tagit kortet, men det är inte allt för långt borta.

Har velat fram och tillbaka vad jag ska satsa på, en glidarhoj/custom, eller en lekhoj.

Efter många surranden och mycket funderande konstaterade jag att jag måste skaffa mig en sporthoj ändå.

Min debut på hojen kan dock dröja några dagar, men hoppas att jag snart ska vara i full gas på vägarna.

Vad jag nu ska införskaffa är dock oklart. En anledning till att jag är medlem här, för att få inspiration från er andra men hoppas också få lite tips och råd vad gäller min första hoj.

Alla rekommendationer, tips och råd är välkomna och hoppas också att jag kan glida in på forumet på ett snyggt sätt och delta i värmen!

//Rimo

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Du kommer få massor med svar där alla märken och modeller kommer rekommenderas. Bäst är nog att provköra ett antal olika hojar och köpa det man gillar mest.

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
"Full Gas på Vägarna" kanske inte är rätt inställning från en som inte ens har lappen ännu... ta det lite lugnt i början!

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Är man intresserad så VET man vad man vill ha - så ÄR det bara. Vet man inte riktigt vad man vill ha för hoj så är man heller inte intresserad.

Hur fan kan man vela inför en sådan fråga egentligen?

maccc

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
Har ingen!
Du kommer få massor med svar där alla märken och modeller kommer rekommenderas. Bäst är nog att provköra ett antal olika hojar och köpa det man gillar mest.

Inte kan man väl ringa in på blocket-annonser och be om att få provköra?

Visst är jag öppen för att testa nya hojar, men det är ett projekt i sig. Om det hade funnits butiker som erbjöd provkörning så hade det hela varit betydligt enklare...

Har inget problem med att få lite rådgivningar även om det visar sig vara 1000 olika. Då kan man iaf utesluta de som inte nämts! :)

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma

Visst är jag öppen för att testa nya hojar, men det är ett projekt i sig. Om det hade funnits butiker som erbjöd provkörning så hade det hela varit betydligt enklare...

Har inget problem med att få lite rådgivningar även om det visar sig vara 1000 olika. Då kan man iaf utesluta de som inte nämts! :)

Bestäm dig att hojen du tycker är SchnyGGast är den bästa, sen köper du den.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej

Handlare får man ju testa hos, om man har kortet :)

Mitt tips blir en CBR.

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Hoj
1993, Honda CBR600F
Köpte själv en Honda CBR600f -93 härom månaden och den enda mc jag kört innan var en custom Suzuki Intruder 800cc på körskolan. Är iaf grymt nöjd med mitt köp hitills och tycker det verkar vara en bra nybörjar hoj i supersport klassen.

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Köp en sporttourer eller nakenhoj typ hornet 900. Det går undan nog. Kan vara riskfyllt att köpa för agressiv hoj direkt.
Jag körde en Suzuki GSX750F i 2 år innan jag gick på sporthoj.

maccc

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
Har ingen!
Handlare får man ju testa hos, om man har kortet :)

Mitt tips blir en CBR.

Tack för tipset, ska kolla på den!
Får väl helt enkelt vänta tills jag har kortet innan jag börjar provköra. Känns dock lite motbjudande att börja fråga om provåkning på alla butikens hojar. Hehe...

Är man intresserad så VET man vad man vill ha - så ÄR det bara. Vet man inte riktigt vad man vill ha för hoj så är man heller inte intresserad.

Hur fan kan man vela inför en sådan fråga egentligen?

Äch, vad är det för trams. Inte sitter man på en och samma hoj hela livet?

Att slutligen gifta sig med en hoj, är en ganska utdragen process. Ingenting man gör när precis när man tagit kortet. Alla har väl haft ett antal hojar innan de fastnat för någon som de har med sig till gravstenen. Inte sant? :)

"Full Gas på Vägarna" kanske inte är rätt inställning från en som inte ens har lappen ännu... ta det lite lugnt i början!

I början...

:)

Ärligt talat så är det nog inga problem den biten. Försökte skoja till det hela lite, men är ingen galning på vägen normalt och är väl inte jättetaggad på att mista mitt BC-kort.

Köp en sporttourer eller nakenhoj typ hornet 900. Det går undan nog. Kan vara riskfyllt att köpa för agressiv hoj direkt.
Jag körde en Suzuki GSX750F i 2 år innan jag gick på sporthoj.

Vad är det som är speciellt med hornet 900? Mer än att det går undan...hehe

Köpte själv en Honda CBR600f -93 härom månaden och den enda mc jag kört innan var en custom Suzuki Intruder 800cc på körskolan. Är iaf grymt nöjd med mitt köp hitills och tycker det verkar vara en bra nybörjar hoj i supersport klassen.

Ska kolla in den!

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...