Helställ eller delad???

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Vilket tycker ni är bäst och varför???

Helställ eller delad skinnställ???

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Helställ är förmodligen säkrare men det känns som att delat är säkert nog och väldigt smidigt om man vill ta en fika eller dylikt!

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag har ett delat. I efterhand ångrar jag att jag inte köpte ett helställ eftersom jag ändå aldrig använder det delat. Skarven emellan skaver dessutom. Saknar även fickor på utsidan, vilket är ett tips att kolla efter. Men det finns väl inte på några helställ kan jag tänka mig.

sirSmokealot

Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Jag provade ett delat ställ idag och dragkedjan (mellan byxor och jacka) gick sönder.

Stället passar utmärkt annars, men det fick mig att tänka om...

Jag ville ha ett delat för att ibland bara ha byxorna och skyddsväts på överkroppen (och min motardhoodie över), men nu lutar det åt helställ...

Vet inte :va

Becker

Medlem
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Yamaha R1 -99 Suzuki rm250 Yamaha R1 -03
Jag kör ett helställ skulle inte få för mig att köra delat då en kompis klotade med sitt delade och det delade på sig vid kedjan. Och när man har delat är det lätt att man bara har jackan och det har vi ju sett från jänkarna hur bra det skyddar :dummer

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
köp ett helställ... jag råkade köpa ett delat men jag har aldrig delat på det...

sirSmokealot

Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Har det hänt någon att kedjan går upp ofrivilligt? När man klotar t.ex.

Känns att helställ är säkrare... :va

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Finns en anledning till att man inte tävlar i 2-delade ställ. Inte kul att råka ut för en high-sider & landa i backen med resultatet att dragkedjan går upp & du kanar längs asfalten på ryggskyddet.

Jag köper aldrig ett 2-delat ställ igen. Endast helställ.

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Om man ska smiska bana är väl en sak, och kanske bättre med helt.

Däremot till vardags vill inte jag ha en hel sparkdräkt. När man t ex kommer hem en stund till en kompis, eller stannar och fikar längsmed favoritvägen och solen gassar. Då är det självklart för mig att ta av mig jackan och behålla byxorna på. När jag kommer hem efter en tur tar jag alltid av mig jackan först och sedan byxorna, fast det är ju egentligen onödigt att dela på stället då... :va
Jag använder aldrig endast jackan.

sirSmokealot

Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
carleson skrev:
2096420 När man t ex kommer hem en stund till en kompis, eller stannar och fikar längsmed favoritvägen och solen gassar. Då är det självklart för mig att ta av mig jackan och behålla byxorna på.

Klart... med det känns som om att delningen är den svagaste länken... Är det värt det?

Jag kommer att köra bana, men inte uterslutaande...

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
tycker själv att det är många för och nackdelar med båda typerna av ställ. Har bara själv haft helställ och visst fan är det irriterande att inte kunna ta av jackan ibland utan får ha överdelen hängande. Men om jag köper nytt ställ så blir det ett nytt helställ igen.
Däremot skulle jag vilja som komplement en schysst jacka i skinn eller textil och ett par textilbrallor ifall man vill knata runt lite. Man får väl se vad skattepengarna räcker till :hihi

sirSmokealot

Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Jag tycker att delbar ställ är snyggare än helställ, som faktiskt ser ut som en sparkdräkt...

homerone

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 390
sirSmokealot skrev:
2097776 Jag tycker att delbar ställ är snyggare än helställ, som faktiskt ser ut som en sparkdräkt...

Nej nej nej helställ är ju så mycket snyggare, har haft delat, helt och goretex. Köper jag nytt så blir det helställ utan att tveka, för att det var skönast,snyggast och det säkraste valet.

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Jag har både delbart och helställ. Hade jag inte börjat med roadracing skulle jag nöjt mig med det tvådelade stället. Mer praktiskt tycker jag och mitt ställ är av bra kvalité så jag är inte rädd att det ska gå sönder vid eventuell vurpa. (jag har vurpat i bägge)

Smaksak. :)

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Smaksak för oss utan RR ambitioner tror jag... Man får väga nack- mot fördelar helt enkelt!

Helställ är säkrare men du får med dig ett kredikort o en mobil - max!

Delat är mindre säkert men brukar komma med lite fler fickor, för oss som snusar är det praktiskt! :)

Jag har delat, jag kör inte bana i någon utsträckning och jag gillar att kunna ta av mig jackan vid fiket och att kunna få med liiite mer i fickorna - även om det inte rymmer speciellt mycket! :4skrika

sirSmokealot

Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
jaa... svårt val...

Blir nog delad... kanske... eller helställ... åååååååååååååhhh vet inte :va :huvet

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
Superduke
Jag kör helställ nu men har haft delat. Eftersom mitt delade var lite stort i midjan så var det bara jobbigt att bara ha på sig byxorna och skarven skavde. Dessutom sägs det ju att delat skall kunna vara mindre säkert så jag gillar helställ mer. Sen har alla de helställen jag testat suttit bättre också men det beror ju på vilken kroppsbyggnad man har... :huvet
Sen är det ju lite jobbigt att lära sig att det inte precis är lika lätt att slå en sjua vid vägkanten med ett helställ...
// Mayer

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
kört med helställ för första gången idag, ont i ryggen och kulorna :3freak

De är väll säkrare men fan va obekvämt, kan inte stå rak i ryggen heller.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!