Helställ vs Tvådelade skinnställ

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Har nu till säsongen köpt en Dainese helställ (då jag råkade springa in i ett betydligt billigare erbjudande än vad som visas här). http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=261_302_351&products_id=1572

Det är i nyskick och sitter Sk#!%t tight, men vad jag förstått så töjer det sig ca ½ stl och då blir det nog perfekt (hoppas jag).

Men min fråga är nu vad som är bäst rent säkerhetsmässigt, ett helställ eller ett tvådelat? Är det betydlig skillnad?

Har även köpt ett Dainese ryggskydd, stövlar och handskar. Men hur är det här med nackskydd....bör man ha det?

Jag ska till en början nu bara köra på gata, men förhoppningsvis blir det lite bana också när jag fått lite sadelerfarenhet :rolleyes:

//Misse
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Normalt sett är skillnaden mellan ett bra raceställ och ett bra tvådelat marginell. Så länge det är bra överlapp över dragkedjan och en bra dragkedja vill säga. Sen kan det finnas andra skillnader, tex olika skydd, olika sömmar mm som spelar större roll. Ett riktigt bra tvådelat ställ är tex betydligt bättre än ett skräpraceställ.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Ett helt ställ är alltid säkrare än ett tvådelat, dels för att själva dragkedjan som håller i hop jacka och byxor kan gå sönder om du går i backen och därmed riskera att det blir en glipa i stället där du kan skrapa upp dig. En annan nackdel med samma dragkedja är att den kan skada kroppen om du "landar" på den, så ju mindre prylar som sitter fast i kring stället desto bättre. (vilket ett helställ är).

Jag skulle ändå vilja påstå att det för en gatåkare har det marginell betydelse vilket sorts ställ du har. Om du går i kull så handlar det snarare om hur pass fritt det är från föremål runt vägen än vilket sorts ställ du har som avgör hur pass skadad du blir. Jag tycker det också är viktigt att stället är bekvämt och att man tex kan ta av sig jackan när man står stilla och det är varmt ute.

Om ditt helställ sitter bra och du ändå tänker köra en del bana så tror jag att du kommer att bli nöjd med det i sommar.:tummenupp
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
2-delat bra ställ håller om du vurpar, det jag tycker är att det ska vara hårda skydd på axlar,armbågar och knän. Mitt är vurpat 3 gånger och har inte gått upp i nån dragkedja.
Sen är det ju skönt att plocka av sig jackan om det är varm när man stannar.
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Ok, got it. Men hur är det med nackskydd då, är det något som används?
Har själv rullat runt i rallybil utan nackkrage och det va ingen hit...är ganska rädd om den efter det.
 

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
R1-04 race/banhoj
Helställ alla dagar i veckan. Har klotat i tvådelat och det gjorde ont, dragkedjan slets upp direkt.
Helställ är snyggare, säkrare och lättare. Sen är det klart att ett toppspecat delat är bättre än ett budget hel, men i samma prisklass vinner hel.
När det gäller nackkrage, om du känner att du kan köra i det så ha det, ha ALLTID alla skydd du kan ha och lite till.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ok, got it. Men hur är det med nackskydd då, är det något som används?
Har själv rullat runt i rallybil utan nackkrage och det va ingen hit...är ganska rädd om den efter det.

Nackskydd har börjat komma starkt på offroad-sidan, många cross och enduroförare som använder, men inte direkt nåt gatåkare använder sig av
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Vad finns det när det gäller nack skydd?
Är intreserad av det då jag sj har en nackskada efter en vurpa
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nackskydd har börjat komma starkt på offroad-sidan, många cross och enduroförare som använder, men inte direkt nåt gatåkare använder sig av
Fast det beror ju på att dom inte vrider huvudet på samma sätt som vi. I trafiken måste man titta över axeln ibland, och på bana böjer man ju huvudet bakåt/åt sidan när man tittar in i kurvan. Svårt att få till ett bra nackskydd som ger den rörligheten :(
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Jag har ett Leatt Brace som jag har på crossbanan och vid enduro, och då märker jag inte det alls under körning... har testat det med skinställ och integralhjälm och det känns som det bör fungera så jag tänkte kanske prova lite i vår och se om det fungerar. Stör det inte så får jag se om jag kör med det eller ej, lite pinsamt att vara enda föraren med nackskydd...
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Jag har ett Leatt Brace som jag har på crossbanan och vid enduro, och då märker jag inte det alls under körning... har testat det med skinställ och integralhjälm och det känns som det bör fungera så jag tänkte kanske prova lite i vår och se om det fungerar. Stör det inte så får jag se om jag kör med det eller ej, lite pinsamt att vara enda föraren med nackskydd...

Det är inte pinsamt att vara noga med säkerheten...
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Håller med, det är inte pinsamt med skydd. Men såklart kan man råka ut för snorungar som pikar på det där nackskyddet du har. Men det är ju bara att garva åt dom och göra så här :FU
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag har provat nackskydd och jag kan fanimej inte vrida på huvet mer än några grader vilket inte alls funkar i vanlig trafik.
Har man sen en hoj som är gjord för att ligga på tanken blir det till att titta ner i tanken när man kör, för det går inte att vinkla upp huvet just nåt alls...
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Jag har provat nackskydd och jag kan fanimej inte vrida på huvet mer än några grader vilket inte alls funkar i vanlig trafik.
Har man sen en hoj som är gjord för att ligga på tanken blir det till att titta ner i tanken när man kör, för det går inte att vinkla upp huvet just nåt alls...

Aha ok...ne det är väl inte så bra kanske...en klar NACKdel :tungan
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jag har provat nackskydd och det funkar inte alls för mig, det tar liksom stopp i hjälmen så jag kan inte lyfta upp huvudet utan måste typ titta ned på tårna och det blir så himla knepigt att köra med då.

Men visst kommer det ett bra nackskydd som gör att jag kan titta dit jag vill ja då kommer jag att köpa det :)
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top