Helt Ny + CBR 900 :)

Cbren

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900
Hej Hej!

Har precis hittat hit, detta måste vara det största forumet :tummenupp

Nu är det så att jag är väldigt ny på motorcycklar när det gäller det mekaniska. Jag har köpt en CBR 900 RR nu och har några frågor, om nån skulle få försig att svara på dom.

Jag fick inte med nån service manual / handbok när jag köpte den, så jag måste hitta det också.


1. Vad skall det tankas för någon bensin? Jag har läst lite här på forumet men sökfunktionen är urfunktion.

2. Bensin reglaget har tre lägen? Neråt: Av? Halvavägen: flow? Uppåt: På? Om detta skulle stämma vad är då flow? :D


Ursäkta dessa väldigt amatör frågorna men tills jag får en handbok så är det lite jobbigt när man inte varit intresserad av det mekaniska innan, men har nu blivit.

Tack på förhand!
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
1. Jag kör på 95, några föredrar 98.
2. Av/På/Reserv gissar jag?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250

1. Vad skall det tankas för någon bensin? Jag har läst lite här på forumet men sökfunktionen är urfunktion.
!

Det spelar ingen större roll. Har hört talas om att hojen skulle dra lite mindre med högre oktan men å andra sidan är den soppan dyrare. Annars spelar det ingen roll vilken kvalitet du väljer.
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Jag vill inte verka som farbror duktig eller nåt. Men att köra en CBR 900 RR som nybörjare är inte något jag rekommenderar. Jag fick rådet att köra kåplöst i 2-3 säsonger innan jag ger mig på de stora hojarna.

I alla fall, ta det försiktigt där ute. Ingen av oss här vill att du blir en i statistiken.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
cykeln går ju bäst på 98 .
Nej :fakta

3037729 Jag vill inte verka som farbror duktig eller nåt. Men att köra en CBR 900 RR som nybörjare är inte något jag rekommenderar. Jag fick rådet att köra kåplöst i 2-3 säsonger innan jag ger mig på de stora hojarna.

I alla fall, ta det försiktigt där ute. Ingen av oss här vill att du blir en i statistiken.
Varför förlora 2-3 år av sitt ändå korta liv? :banana
 
Last edited:

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Vadå, är det farligt med kåpor? :va


Jag svarar och ignorerar att du troligtvis skojar...

Kåpor gör att du inte känner vinddraget. Prova att köra utan kåpor i över 200 km/h. Vilket gör att du kan köra fortare en längre tid utan kramp i armar och magmuskler. Redan i 100 km/h börjar du känna att det blåser ganska bra.
 

Cbren

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900
Tack för alla svar! :)

Stort + i kanten till er alla, hittade instruktions boken på honda sverige.
Jag får kolla mig fram med bensin reglaget!


Epzter:
Jag måste vara sveriges defensivaste förare, tar det alltid lugnt :)


Tack!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hej Hej!

Har precis hittat hit, detta måste vara det största forumet :tummenupp

Nu är det så att jag är väldigt ny på motorcycklar när det gäller det mekaniska. Jag har köpt en CBR 900 RR nu och har några frågor, om nån skulle få försig att svara på dom.

Jag fick inte med nån service manual / handbok när jag köpte den, så jag måste hitta det också.


1. Vad skall det tankas för någon bensin? Jag har läst lite här på forumet men sökfunktionen är urfunktion.

2. Bensin reglaget har tre lägen? Neråt: Av? Halvavägen: flow? Uppåt: På? Om detta skulle stämma vad är då flow? :D


Ursäkta dessa väldigt amatör frågorna men tills jag får en handbok så är det lite jobbigt när man inte varit intresserad av det mekaniska innan, men har nu blivit.

Tack på förhand!


Jag har serviceintervall på dokument och även sprängskisser över cbr 900 anno 2000 i burken, Pm.ar du en mailadress så skickar jag över.

Jag vill inte verka som farbror duktig eller nåt. Men att köra en CBR 900 RR som nybörjare är inte något jag rekommenderar. Jag fick rådet att köra kåplöst i 2-3 säsonger innan jag ger mig på de stora hojarna.I alla fall, ta det försiktigt där ute. Ingen av oss här vill att du blir en i statistiken.

Jag tror inte jag kör fortare längre sträckor för att jag har en hoj med kåpor, (jag kör inte fort långa sträckor alls):va Visst är vinden mer påtaglig kåplöst 150+ hastigheter och det rycker och sliter, men garanterat så är de flesta i statestiken personer som kör betydligt saktare när det väl hänt olycka...så det kvittar lixom. Visst skyddar kåporna till en viss del och kan skydda mot regn, men eftersom vi har 110 km som högsta fart i sverige så är det mest en estetisk sak på hojen i mina ögon. Skall man till södra Europa kan det vara skönt med kåpa.

MEN däremot är en köplös hoj säkrare ur den aspekten om man kör ikull el flyger av hojen så är det mindre man kan skada sig på! Om det inte är högt styre..

Stor potent hoj har du redan, sen kvittar det om du har kåpa..men kan förstå resonemanget i det hela, kåplöst skall göra att man kanske blir "rädd" för att dra på och hålla nere farten.
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
3037738 Blir tvungen att smasha in denna då du lagt upp den på detta sätt: Förlorar hellre 2-3 år än 60 år... Elle!!!???
Va glad jag är för din skull att du kommer att kunna sitta på hemmet med näven o luften o säga att du "minsann körde kåpfritt" :hihi

Haha närå, men allt sitter i huvudet på föraren. Är man ute o kör krokiga vägar är det sällan som armarna sätter stoppet för hur fort/långsamt man kör.
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Jag kör som jag har huvud till. Min tanke när jag följde rådet att köra kåplöst de första åren var att jag är en vildhjärna men jag vill leva. Bäst att ta det lite lugnt tills jag greppat detta. Nästa år blir det antingen en speed triple eller en CBR 900 RR. Har inte bestämt mig än.

Jag är dock glad att jag började med en CB750 och idag har en 900 hornet. Det har lärt mig en hel del. Vet inte om det är för att jag kör kåplöst eller om det är för att jag kört lättkörda hojar.

Mitt råd var bara en vidarebefodran av rådet jag fick som fick mig att överleva (hitills). Det var bara ett råd, inget annat. Jag vill att alla ska ha skoj och få många fina upplevelser ute på vägarna. Inte få uppleva att bli hämtad med ambulanshelikopter utan känsel i benen och känna hur kraften försvinner och att det svartnar...
 

Ahono

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00
Jag kör som jag har huvud till. Min tanke när jag följde rådet att köra kåplöst de första åren var att jag är en vildhjärna men jag vill leva. Bäst att ta det lite lugnt tills jag greppat detta. Nästa år blir det antingen en speed triple eller en CBR 900 RR. Har inte bestämt mig än.

Jag är dock glad att jag började med en CB750 och idag har en 900 hornet. Det har lärt mig en hel del. Vet inte om det är för att jag kör kåplöst eller om det är för att jag kört lättkörda hojar.

Mitt råd var bara en vidarebefodran av rådet jag fick som fick mig att överleva (hitills). Det var bara ett råd, inget annat. Jag vill att alla ska ha skoj och få många fina upplevelser ute på vägarna. Inte få uppleva att bli hämtad med ambulanshelikopter utan känsel i benen och känna hur kraften försvinner och att det svartnar...

Ähh man ska slå på stort ifall man vill känna att man lever, gick från en kawa
z500 82:a med max 30 hästar på bakhjulet till en R1:yoparty :tummenupp
Jag kraschade den samma dag jag köpte den, det e schit som happens:D :rofl
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Jag har en CBR900RR som första hoj, inga problem tycker jag....! Den hojjen klarar ju ändå mer än jag som förare kan hantera iaf.... Så händer det nått är det ju mitt eget fel (oftast)....
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top