Hemel: fälla in kablar i vägg?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Funderar på att försöka dölja el-, telefon- och ev högtalarkablar i vardagsrummet. Vad kan man göra? Jag bor i en bostadsrätt från 1905 så väggarna är hårda (puts ovanpå tegel). Jag vet att en kille i föreningen fräste och fällde in kablarna i väggen.

Jag är inte så tjenis med honom så jag orkar inte gå och knacka på. Nån som har konkreta råd om exakt hur och vad för slags fräs man i så fall ska ha? Mellan tak och vägg är det en radie, ej rät vinkel - måste göra minst en sån övergång dessutom. Det jag antar man gör är att fräsa ur och fälla in elrör och sen inbyggnadsdosor där rören tar slut. Vet att det finns elektriker och hempulare här så tips är välkomna!

/Nicke
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Jag skulle vilja påstå att arbetsinsatsen inte är rimlig i förhållande till det du uppnår. Jag skulle satsa på vanliga utanpåliggande kabelkanaler vita tex. :D
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tänker också i de banorna men det är jäkligt snyggt och cleant utan utanpåliggande kablar så jag är kanske villig att lägga en dag på det. Jag tycker att kabelkanaler syns så väl. Ingen som har gjort nåt sån själv?


von reisen skrev:
Jag skulle vilja påstå att arbetsinsatsen inte är rimlig i förhållande till det du uppnår. Jag skulle satsa på vanliga utanpåliggande kabelkanaler vita tex. :D
 

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Borta
Hoj
Sålda
Det finns snygga kabel skenor att köpa, ja har 3 st olika modeller i min lägenhet.
ganska bra alternativ om man inte vill ha sönder väggen och vill ha bort dom fula kablarna :tummenupp
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Du har inte möjlighet att fräsa spår i baksidan av socklarna och därigenom gömma undan kablarna.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Socklarna är såna där gamla fina ca 200 mm höga (och säkert svindyra om jag ska fixa nya i samma stil). Vill helst inte försöka bryta loss dem med risk att paja dem. Dessutom har jag en förbannad dörröppning jag måste förbi via väggen också...

aRWe skrev:
Du har inte möjlighet att fräsa spår i baksidan av socklarna och därigenom gömma undan kablarna.
 

CoSmoZ

Skitskraj MC
Gick med
1 May 2004
Ort
Hemma
Hoj
Suzuki 1000 Gsxr
- Jag fräste in mina kablar.. fast den väggen bestod av lekastenar
- skulle nog inte ge mej i kast att göra samma sak på betong..

- men tegel är inte så hårt.. borra flera mindre hål på 2-3cm tills du har en linje
- en bra borrmaskin & rätt borr borde de va lätt som en plätt..
- använd el-rör sedan..
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Vad för nån typ av fräs använde du? Borrmaskin går bort - många meter blir det...

CoSmoZ skrev:
- Jag fräste in mina kablar.. fast den väggen bestod av lekastenar
- skulle nog inte ge mej i kast att göra samma sak på betong..
- men tegel är inte så hårt.. borra flera mindre hål på 2-3cm tills du har en linje
- en bra borrmaskin & rätt borr borde de va lätt som en plätt..
- använd el-rör sedan..
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nicke skrev:
Vad för nån typ av fräs använde du? Borrmaskin går bort - många meter blir det...

När man handlar det som krävs för ett arbete brukar bygghandeln låna/hyra ut de verktyg man saknar. Eller rättare sagt, så funkar det i byn jag kommer ifrån... :hihi
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Got it - men det är ju tokröd dag idag. Ska kika in på Lidingö Hyrcenter som vekar ha ALLT. Jobbar själv imorrn men vete fan hur det är med bygghandel.

Lugn skrev:
När man handlar det som krävs för ett arbete brukar bygghandeln låna/hyra ut de verktyg man saknar. Eller rättare sagt, så funkar det i byn jag kommer ifrån... :hihi
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Will do. Funderar som fasen hur jag ska ta mig runt ett invändigt hörn samt hur man gör en 90-graders böj på väggen. Jaja, ska fråga om jag hittar nån som har en lämplig fräs.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Nicke skrev:
Will do. Funderar som fasen hur jag ska ta mig runt ett invändigt hörn samt hur man gör en 90-graders böj på väggen. Jaja, ska fråga om jag hittar nån som har en lämplig fräs.

Kör så långt det går med fräsen sen blir det huggmejsel(borra först,hugg sen) eller bilmaskin sista biten.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nicke skrev:
Got it - men det är ju tokröd dag idag. Ska kika in på Lidingö Hyrcenter som vekar ha ALLT. Jobbar själv imorrn men vete fan hur det är med bygghandel.

Lycka till!
Tycker det är helt rätt att lägga ner lite extra tid/arbete på detaljer som man kan sitta och vara nöjd över i många timmar framöver. :tummenupp
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Alla roterande maskiner för att köra i tegel, puts eller cement ryker som en förgiftad iller, även om det finns uppsamlare mm. Det djäkla dammet kommer leta sig in överallt. :hördu Blod, svett och tårar + damm. :D
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Tips:
(Sen om du behöver dom eller inte...)

Tänk på att det kommer stöka som bara den.
Plast i dörröppningarna intill andra rum.
Upp med ett fönster,så slipper du damma hela lägenheten sen.
Tegeldamm färgar av sig som bara den.

Om du inte skall mura igen över elröret,Använd gipsbruk tex Ardex 828 lätt att slipa,härdar på 45 min och sjunker lite.

Hur hade du tänkt att fästa röret?
 

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Norrland
Hoj
Nightrod-08
Finns att hyra en vinkelslip med dubbla skivor på! Med ett avstånd mellan varandra på ca 16mm, just för att kunna trycka in ett elrör sedan!
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
hm....tänk att folk frivilligt antar sig det som vi elektriker flyr som pesten :hihi
Glöm inte munskydd och glasögon, detta är INGET roligt.
Göra detta över en dag? Många meter?
Nja jag skulle tro att det tar en som inte pysslat md dylikt innan iaf 3-4 dagar att fräsa in ett rörsystem som passar aktuell möblering.
Hur ska du avsluta rören? Dosa eller valigt rörutlopp ur väggen?
Vad ska det i för kablar?
Ett 16mm VP-rör sväljer inte enorma mängder kablar.
Sedan är det ju så att du inte kan få ngn form av kontakter genom röret, har du tex aktiva högtalare som vill ha en RCA-kabel så krävs det antingen att kontakten är avklipt i ena ändan eller ett rör som är minst 25mm i diam.
Att få till ett rörsystem som fungerar som du vill kräver en hel del planering innan man startar.
Är man lite klurig och förutseende så komer systemet att funka även efter en omöblering.
Men som ngn tidigare sagt, detta är vansinnigt mkt jobb för det lilla det gör.
Men visst är man kabelalergiker så är det ju guld värt, men som sagt räkna med mkt mer tid än en dag.
Bara fräsning och rörläggning kommer ta en oerfaren minst en dag, sedan ska det putsas igen och det tar ju iaf minst en halv dag att bara härda innan du kommer vidare.
Men gör du det och vill ha råd på vägen så bara PM:a :)
//Tobbe
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Texas skrev:
Finns att hyra en vinkelslip med dubbla skivor på! Med ett avstånd mellan varandra på ca 16mm, just för att kunna trycka in ett elrör sedan!
Ja just det! Dom ryker nästan ingenting :rofl
Men bra är dom!
Men jösses amalia vad det ryker :gnissla
Är det vanlig puts så är det fanken nästan bättre att ta en vanlig hammare och knacka ett spår direkt i väggen, visst man kanske får laga lite mer men det har du nog igen i form av städning sedan.
//Tobbe
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top