Hemlarm UTAN abonnemang

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
På grund av nervöst lagd sambo och ett ökande antal inbrott här, har jag börjat fundera på att skaffa larm till radhuset. Tänker däremot inte binda upp mig på en saftig månadskostnad för att en fet väktare (kanske) ska komma efter 20 minuter. Tänkte därför kolla om någon har några bra tips vad man skall välja.
Kravspec:
*Uppringning via GSM
*Två dörrbrytare och två rörelsedeckare.
*Knappsats för desarmering, så ungarna slipper ha fjärrkontroller.
*Gärna rökdetektorer och kamera, men inget krav.
*Gärna trådlöst, men inte heller det något krav.
*FET siren skall gå att ansluta. Det skall inte vara trevligt att vistas i huset med utlöst larm...
*Gärna under 4000:-, installationen sköter jag själv.

Tacksam för alla tips!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag vet att någon här på forumet köpte larm från protexus.se och var nöjd.
Jag är själv lite sugen på det.
Dom har knappsatser till alla larm såvitt jag kan se.
Deras Powermax larm har möjligheten att använda RFID taggar för att slå på och av larmet. Då kan man ju ge ungarna en tag som sitter på nyckelknippan så kan dom larma på och av. då slipper man problemet med att komma ihåg koder.
Det går också att komma åt det larmet via en app för att se larmstatus, larma på och av eller kolla på bilder från eventuell ansluten kamera vid utlöst larm.
Dom har några grundpaket och sedan går det ju att komplettera med det man vill ha extra om det inte finns något paket som innehåller precis det man vill ha.

Till deras powermax serie finns en siren som heter inferno som tydligen skall låta överdjävligt illa. Såpass att det är omöjligt att vistas i lokalen med utlöst larm. Dom larmen har dock inte möjlighet till RFID taggar eller app utan bara kodpaneler.

Jag är osäker på om deras inferno siren går att koppla till Powermaster larmet.

Visserligen ligger dom lite över 4000 men det går å andra sidan att få med en hel del annat som rökdetektorer mm så slipper man ha separata brandvarnare.

sen går det givetvis att med ett sådant larm installerat koppla sig mot larmcentral om man skulle vilja det. Då slipper man ju betala för hyra av larm vilket gör månadskostnaden lite billigare.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Trådlösa larm och GSM uppkopplingar är rätt enkla att störa ut dock. Samt att en högljudd siren bara väcker grannarna och i bästa fall skrämmer bort tjuven från att rota runt i huset. Tar inte många sekunder att lista ut var den sitter och helt enkelt slå sönder den, eller bara kämpa sig igenom ljudet och ta enkla saker som tv, datorer etc.
Har jobbat som väktare i många år och visst finns det sirener som låter så högt att det blir obekvämt men vid en viss gräns skorrar öronen bara och får jag 2-3000 kr för att härda ut det i 20-30 sekunder så skulle jag definitivt inte tveka. Ljudet blockeras dessutom extremt lätt, det räcker med en tunn gipsvägg för att det ska typ halvera ljudstyrkan. Funkar bra i en stor öppen lokal, typ butik, men mindre bra i ett hus där det räcker med att lämna just det rummet för att sirenen ska bli mer eller mindre meningslös.

Sist men inte minst måste jag passa på att förklara att väktarutryckningar inte är till för att förhindra inbrott, oavsett hur mycket säljarna gärna vill påstå det. Det du får är någon som kontrollerar om larmet utlöst av misstag eller på riktigt, samt att OM det har varit ett skarpt inbrott så behöver man inte åka hem från semestern eller ringa runt till släkt och vänner för att få fönstret eller dörren lagad. Dvs väktaren gör vad som kallas skyddstäckning eller ser till att låssmed eller glasmästare kontaktas.
Har man trevliga grannar eller mycket släkt och vänner nära sig så skulle jag inte rekommendera att betala för utryckningar utan låta de agera kontrollant istället.

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Jag har köpt från protexus och är nöjd. Hade lite problem med brandvarnaren som falsklarmade mitt i natten men den byttes bara ut utan krångel och nu funkar det som det ska. Grymt bra support från Jonas på protexus också om det är något man undrar. Kostar kanske inte 4000:- men är bra skit så att säga...

Ett tips dock. Köp inte manöverpanelen med touch. Den borde aldrig ha tillverkats. Inte ens om du kan koden lyckas du larma av :huvet Tur att det finns chicklets :banana

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har köpt från protexus och är nöjd. Hade lite problem med brandvarnaren som falsklarmade mitt i natten men den byttes bara ut utan krångel och nu funkar det som det ska. Grymt bra support från Jonas på protexus också om det är något man undrar. Kostar kanske inte 4000:- men är bra skit så att säga...

Ett tips dock. Köp inte manöverpanelen med touch. Den borde aldrig ha tillverkats. Inte ens om du kan koden lyckas du larma av :huvet Tur att det finns chicklets :banana

Intressant. Jag har själv varit lite sugen på manöverpanelen med touch eftersom den ser ganska stylish ut på bilderna. Och jag är lite tekniknörd. Men det är ju viktigare att det funkar bra.

Jag vill ju också ha ett larm utan att jag måste ha kopplingen till larmcentral. Jag har hellre grannar eller vänner som fixar så att det blir stängt igenom någon varit in. Därför känns protexus bra då dom bara säljer själva larmet obundet.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Viktigast är allt är nog klisterlapparna, och de kostar inte 4000 kr :yoparty
Men jävligt svåra att få tag i :4skrika

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Gardio kanske kam vara intressant. Kameror som sköter detekterandet och larmar till telefonen. Väktare åker ut om du väljer det vid larm. 169 spänn / månad.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Viktigast är allt är nog klisterlapparna, och de kostar inte 4000 kr :yoparty
Men jävligt svåra att få tag i :4skrika

Jag skulle säga att det absolut bästa man kan göra är att ha en väl upplyst trädgård runt huset. Exempelvis strålkastare med rörelsedetektorer. Iaf om man har grannar.

Rätt få inbrottstjuvar är så dumma att de står och bryter i strålkastarljuset.

Men helt klart räcker det med klisterlapparna sålänge de inte kommer från Biltema eller att alla grannar har klisterlappar. Då tar de huset där man kan se de dyra prylarna genom fönstren.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Larm skapar falsk trygghet... Försäljare av larm säger att tjuven väljer huset utan larm före den som har... Sanningen ligger närmare att den som har galler eller larm har någe av värde hemma...
Effektivast är nog rörelse deckare utanför dörrar å fönster som startar inspelat ljud av en skällande stor hund... Då tvekar dom flesta att gå in... Gäller att mota tjuven innan å inte efter som larm gör... Då är skadan skedd...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Larm skapar falsk trygghet... Försäljare av larm säger att tjuven väljer huset utan larm före den som har... Sanningen ligger närmare att den som har galler eller larm har någe av värde hemma...
Effektivast är nog rörelse deckare utanför dörrar å fönster som startar inspelat ljud av en skällande stor hund... Då tvekar dom flesta att gå in... Gäller att mota tjuven innan å inte efter som larm gör... Då är skadan skedd...

Beror på vilken tjuv. Jag har varit på skarpt inbrott på Myrornas. Eller vad sägs om Fiskeriverkets Tillsynsmyndighet?

De flesta svenskar har en tv och en dator som kan säljas för lite snabba pengar.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Beror på vilken tjuv. Jag har varit på skarpt inbrott på Myrornas. Eller vad sägs om Fiskeriverkets Tillsynsmyndighet?

De flesta svenskar har en tv och en dator som kan säljas för lite snabba pengar.

Finns ju pundare som bryter på allt...

Då känner jag mig säker me tjock TV på 50kg å gammal 486 dator... :3freak

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Finns ju pundare som bryter på allt...

Då känner jag mig säker me tjock TV på 50kg å gammal 486 dator... :3freak

Ja det gör det verkligen.

Fast en gång har jag tyckt lite synd om en som gjorde inbrott på en golfklubb. Ett jäkla projekt den vägen han hade tagit, man kunde följa spåren hela vägen utifrån, via en trasig siren, genom ett fönster och över ett bord fullt med glöggtillbehör och sedan fram till baren och in i ett av spritskåpen och sen ut igen samma väg. Spåren avslutades med en flaska som tappats i asfalten precis jämte en brunn och sedan cykelspår därifrån. Så nära att komma undan med godsakerna och så snubblade han på målsnöret :D

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Smanos.

Finns funktioner jag saknar, men billigt och stabilt.

Kollade på Smanos X500, och det verkar vara precis det larmet vi letar efter! (Med lite extra tillbehör som fler rfid-taggar, rörelsedeckare och utomhussiren). Priset var ju högst rimligt också :tummenupp
Tackar för tipset!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Intressant. Jag har själv varit lite sugen på manöverpanelen med touch eftersom den ser ganska stylish ut på bilderna. Och jag är lite tekniknörd. Men det är ju viktigare att det funkar bra.

Jag vill ju också ha ett larm utan att jag måste ha kopplingen till larmcentral. Jag har hellre grannar eller vänner som fixar så att det blir stängt igenom någon varit in. Därför känns protexus bra då dom bara säljer själva larmet obundet.

Det var jag som köpte från Protexus, hela videvitten inkl några touchdisplayer. De funkar klockers. Dock anväder jag dom inte för att knappra in koder med utan kör bara taggar.
En grej jag gillar är att den messar dig när det larmar. Den kan messa grannen också för den delen. Min granne har likadant larm och vi "ringer" varandra om larmet går vilket känns rätt bra. Den som är hemma kan gå en lov runt grannkåken och kolla läget.

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kollade på Smanos X500, och det verkar vara precis det larmet vi letar efter! (Med lite extra tillbehör som fler rfid-taggar, rörelsedeckare och utomhussiren). Priset var ju högst rimligt också :tummenupp
Tackar för tipset!

och jag tror de har exakt samma tillverkare i botten som Chuango. Samma tillbehör, men med lite olika design på själva larmcentralen. Chuango finns att köpa billigt via tex webhallen http://webhallen.se/se-sv/sok/?Change=1&Text=chuango&SectionId= och är samma prylar som andra firmor säljer för dubbla priset...

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Chuango äger Smanos, inte klok på vad de har för hitte på. Tillbehören ser ut att vara identiska men har olika artikelid beroende på om det är Chuango eller Smanos.

Köpte mitt direkt från Deltaco direkt då jag är ÅF. Så billigt att man kunde sätta sensorer på alla dörrar och fönster.

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
41S99sOJPeL._SY400_.jpg

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...